رئیس سازمان بهداشت جهانی:

تعهد سیاسی پشتوانه برنامه‌های سلامت/ ایران رهبر کشور‌های خاورمیانه در حوزه سلامت معرفی شد

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: دولت‌هایی که تعهد سیاسی پشتوانه آنهاست می‌توانند برنامه‌های اصلاحاتی را به خوبی انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در نشست خبری که به منظور سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی برای بازدید از وضعیت بهداشت و درمان کشور، امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، خانم دکتر مارگارت فونگ‌فوچان ضمن تشکر از دولت ایران به خاطر دعوت بیان کرد: دولت ایران توجه زیادی به بهبود وضعیت سلامت مردم می‌کند به خصوص افراد محروم در مناطق روستایی و همچنین آموزش‌هایی را در بخش‌های مختلف از جمله برای شهرنشین‌ها داشته است، برنامه‌ی تحول نظام سلامت ایران که اخیرا انجام شد الگوی خوبی برای سایر کشورها است.

وی افزود: تجربه ما نشان می‌دهد هر دولتی که برنامه اصلاحاتی انجام می‌دهد تعهد سیاسی را به عنوان پشتوانه‌ای برای خود دارد.

 روحانی شخصا به سلامت مردم اهمیت می‌دهد 
مارگارت فونگ‌فوچان ضمن اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت نیازمند بودجه است عنوان کرد: سلامت به منابع زیادی نیاز دارد تا افراد بتوانند به خدمات پیشگیرانه دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت به تعهد و بودجه نیاز دارد اما نکته حائز اهمیت این است که برنامه‌ها به خوبی اجرا شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی ضمن اعلام حمایت خود از ایران اظهار کرد: شاید طی دو سال آینده دوباره به ایران سفر کنم و اجرای درست برنامه‌ها را ارزیابی کنم، هر دولتی که به تعهدات خود عمل کند، سازمان بهداشت جهانی و مردم از آن استقبال می‌کنند.

وی در خصوص نقاط ضعف و قوت عملکرد نظام سلامت ایران مطرح کرد: همه می‌خواهند بدانند که عملکرد نظام سلامت ایران به چه صورت بوده است، سازمان بهداشت جهانی 149 عضو دارد که 22 عضو آن در منطقه خاورمیانه است، ایران در خاورمیانه رتبه بالایی دارد و نقش رهبر آنها را دارد.

مارگارت فونگ‌فوچان دستاوردهای ایران در حوزه سلامت را برشمرد و گفت: با توجه به منابع کشور ایران امید به زندگی افزایش یافته، وضعیت کودکان بهبود یافته است، همچنین سلامت روستاییان و حاشیه‌نشین ها پیشرفت چشمگیری داشته است.

 سلامتی حق همه مردم است
مارگارت فونگ‌فوچان رئیس سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اینکه سلامتی حق همه مردم است بیان کرد: در سفرهای زیادی که به سایر کشور‌ها داشته‌ام، مشکلات ناشی از تحریم ایران را در کشورهای دیگر هم دیده‌ام. در اساس‌نامه WHO واضح گفته شده است که سلامتی حق همه مردم دنیاست، حق دسترسی به سلامت برای هیچ مرد و زنی در دنیا نباید گرفته شود، هر کاری که تحت اختیار ما باشد برای حمایت از بیماران ایرانی انجام می‌دهیم.

وی افزود: تولید محلی دارو از جمله نقاط قوت ایران است و دولت باید از آن به درستی استفاده کند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی ضمن اشاره به عملکرد مثبت نظام سلامت ایران اذعان کرد: دولت ایران مسائل مهمی را در نظر گرفته که باعث شده هزینه‌های درمان برای مردم تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

وی با تکیه بر گفته‌ی دولت ایران مبنی بر پوشش میلیون‌ها افراد عنوان کرد: هیچ خانواده‌ای وجود ندارد که به خاطر هزینه‌های درمان به فقر کشیده شود. طی 18 ماه گذشته ایران در این راستا پیشرفت‌های خوبی داشته است.

 تداوم پیشرفت‌های سلامت ایران اصلی‌ترین هدف سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی
مارگارت فونگ‌فوچان با بیان نگاهی به فعالیت های ایران در 30 سال گذشته به عنوان هدف خود از این سفر اظهار کرد: متداوم کردن پیشرفت‌های ایران از جمله برنامه‌های ما است. در تمام اسناد ارائه شده مشاهده کردم که دولت مسیر درستی در زمینه سلامت را در پیش گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیام مهم من به مردم تمام کشورهایی که به آنها سفر می‌کنم این است که سلامت وظیفه هر فرد است و دولت به تنهایی توان برطرف‌کردن تمام نیازهای مربوط به این حوزه را ندارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۸:۲۲ ۳۱ تير ۱۳۹۴
همکاری ومشارکت سارمان بهداشت جهانی WHO سازمان مردم نهاد NGO با سلامت کشور
آخرین اخبار