وزیر دفاع آمریکا برای اطمینان دادن به عربستان وارد ریاض شد

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه برای دیدار با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و مسئولان بلندپایه این کشور و اطمینان دادن به ریاض در خصوص حمایت آمریکا از عربستان پس از امضای توافق هسته ای با ایران، وارد این کشور شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از جده به قلم فیل استوارت نوشت :اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه برای دیدار با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و مسئولان بلندپایه این کشور و اطمینان دادن به ریاض در خصوص حمایت آمریکا از عربستان پس از امضای توافق هسته ای با ایران، وارد این کشور شد.

کارتر پیش از سفر به عربستان گفت هدف از این سفر گفتگو درباره راهبرد آمریکا در مقابله با «تهاجم ایران» در منطقه و همچنین مبارزه با سازمان تکفیری و صهیونیستی داعش است.

مسئولان می گویند در این مذاکرات درباره همکاری با عربستان سعودی در زمینه هایی مانند دفاع موشکی، امنیت الکترونیک و دریایی گفتگو خواهد شد اما پیش بینی نمی شود قراردادهای تسلیحاتی جدید امضا شود.

عربستان سعودی برای نفوذ منطقه ای با ایران رقابت می کند.

ریاض نگران است این توافق تهران را از زیر فشارهای بین المللی و تحریمها خارج کند به گونه ای که زمینه بیشتری برای حمایت این کشور از همپیمانان خود در جنگهای نیابتی در یمن، سوریه و دیگر مناطق به وجود بیاید.

از زمانی که ملک سلمان قدرت را در عربستان سعودی به دست گرفته ریاض روشی قاطعانه تر در خصوص ایران در پیش گرفته است و با هم پیمانان تهران در یمن وارد جنگ شده و کمک بیشتری به ستیزه جویانی که با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همپیمان جمهوری اسلامی ایران می جنگند ، ارائه کرده است.

عربستان سعودی به صورت علنی و محتاطانه از توافق هسته ای استقبال کرد اما در محافل خصوصی در این ارتباط ابراز نگرانی کرده است.

شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی هفته گذشته درباره اینکه توافق هسته ای به ایران اجازه دهد «فساد در منطقه را گسترش دهد» هشدار داده بود.

اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت این توافق، آمریکا و هم‌پیمانان آن را از طریق برچیدن خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای امن تر خواهد کرد.

سفر کارتر با هدف انتقال این پیام صورت می گیرد همان‌گونه که او در نشست‌های دو روزه این هفته وی در قدس اشغالی که به شدت با این توافق مخالف است، چنین پیامی را منتقل کرد.

مصطفی العانی تحلیلگر مسائل امنیتی عراقی که رابطه نزدیکی با وزارت کشور عربستان سعودی دارد گفت کشورهای خلیج (فارس) درباره توانمندی موشکی ایران نگرانند و شاید برای دستیابی به سامانه های دفاع موشکی مانند «تاد» مذاکره کنند.

یک منبع آگاه گفت تلاش‌های آمریکا برای اطمینان دادن به عربستان سعودی پس از توافق با ایران شاید به تسریع در روند توافق با ریاض برای خرید سامانه دفاع موشکی «تاد» منجر شود اما انتظار نمی رود این مسئله در سفر کارتر اعلام شود.

پیش بینی می شد عربستان سعودی سامانه «تاد» را در مدت دو سال و با توجه به عقد قرارداد مشابهی که آمریکا با قطر امضا کرده است دریافت کند.

امارات عربی متحده نیز عملا توافق برای خرید این سامانه دفاع موشکی و هوایی را امضا کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار