ادعای سخنگوی کاخ سفید: اوباما در نگرانی مردم آمریکا درباره اعتماد به ایران سهیم است

جاش ارنست مدعی شد مردم آمریکا نگران اعتماد به ایران هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت کاخ سفید، جاش ارنست -- سخنگوی کاخ سفید -- در نشست خبری روزانه خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.


جاش ارنست درباره جمعبندی مذاکرات هسته ای ایران گفت: «برخی نظرسنجی ها وجود دارد که نشان می دهد اقبال بیشتری به توافق وجود دارد. به نظر من تردیدی که بسیاری از آمریکایی ها درباره این توافقنامه دارند، ناشی از نگرانی آنها در خصوص اعتماد به ایران است.»


سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «من به شما می گویم که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در این نگرانی سهیم است. به همین علت است که رئیس جمهور آمریکا اصرار کرد هر توافقی که بدست آید دربرگیرنده سرزده ترین بازرسی هایی باشد که تاکنون روی برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است. این توافقنامه عملا همه مسیرهای ایران به سلاح هسته ای را مسدود می کند که شامل مسیر مخفی و پنهانی هم می شود. پس درحالی که افکار عمومی این توافقنامه را ارزیابی می کند، این یک واقعیت مهم است که آنها باید مد نظر قرار دهند. مردم باید به یاد داشته باشند که رئیس جمهور آمریکا در این باره چه گفته است؟ وی گفت که او هم به ایران اعتماد ندارد و گفت که این توافقنامه ریشه در اعتماد متقابل ندارد بلکه این توافقنامه ریشه در توانایی جامعه ی بین المللی و کارشناسان بین المللی در راستی آزمایی کردن از تبعیت ایران از توافقنامه بستگی دارد. در واقع به همین علت است که آمریکا و شرکای مذاکراتی این کشور اصرار کردند که ایران مهمترین گام ها را برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور بردارد که شامل کاهش دادن ذخایر اورانیوم این کشور می شود، شامل برچیدن سیزده هزار سانتریفیوژ می شود، شامل تبدیل کردن رآکتور آب سنگین اراک به یک رآکتور بی ضرر می شود و اینکه این کارها قبل از ارائه هرگونه تخفیف تحریم ها صورت گیرد.»


ارنست در ادامه افزود: «به نظر من این نشان دهنده رویکرد دولت آمریکا به این توافق است. ما مصرانه گفتیم که ایران قبل از هرگونه تخفیف تحریم ها، گام های مهم قابل راستی آزمایی بردارد. کاخ سفید و دولت آمریکا متعهد هستند استدلال عمومی را که رئیس جمهور آغاز کرده بود و مردم آمریکا را در صبح روز سه شنبه در جریان آن قرار داد، همچنان دنبال کند. کاخ سفید به دنبال آن است به مردم آمریکا کمک کند دقیقا درک کنند که این توافقنامه چگونه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود و چرا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای یک اولویت مهم امنیت ملی برای آمریکا، برای نزدیک ترین هم‌پیمان ما در خاورمیانه یعنی اسرائیل و برای شرکای ما در خاورمیانه است که ما روابط امنیتی مهمی با آنها داریم.»


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار