رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد:

لزوم مدیریت واردات پس از تحریم/ آینده اقتصاد ایران روشن است

لاهوتی با تأکید بر اینکه رفع تحریم برای اقتصاد ایران یک فرصت است گفت: اگر واردات درست مدیریت شود شاهد افزایش تولید و جهش صادرات پس از تحریم خواهیم بود.

محمد لاهوتی رئیس کنفدارسیون صادرات در گفتگو با خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گفت: رفع تحریم‌ها برای ایران بیشتر یک فرصت است و در این راستا باید واردات به کشور به شیوه صحیحی مدیریت شود تا به تولید و افزایش صادرات کمک کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کالاها نیازمند کالاهای واسطه‌ای برای تولید هستند اگر واردات در جهتی افزایش یابد که منجر به افزایش صادرات کالاهای تولید داخل شود می‌توان شاهد جهشی در صادرات بود.

لاهوتی به این نکته نیز اشاره کرد که فعالان اقتصادی از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده نگران بودند که این پول‌ها در چه مسیری صرف خواهد شد که خوشبختانه به گفته رئیس دفتر رئیس جمهور دولت قصد ورود این پول‌ها به بازار را ندارد.

وی با اشاره به این که بدنه دولت یازدهم از مدیران اقتصادی با تجربه تشکیل شده، گفت: افزایش ذخیره ارزی ایران و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی مانند فاینانس و خطوط اعتباری به نفع اقتصاد ملی در جهت افزایش تولید و صادرات از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است.

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: وقتی که این رویکرد دولت را می‌بینیم، این امیدواری به وجود می‌آید که دغدغه‌های گذشته بری فعالان اقتصادی تکرار نشود و با این شرایط آینده اقتصاد ایران روشن است.

وی افزود: در سه ماهه ابتدایی سال شاهد کاهش 4 درصدی وزن  و 10 درصدی ارزش صادرات بودیم که یکی از دلایل این کاهش نگرانی صادرکنندگان از کاهش نرخ ارز بود.

به گفته لاهوتی مشکلات نقل و انتقال پول و نیز حمل و نقل نیز در کاهش صادرات تأثیرگذار بوده که در این راستا سازمان توسعه تجارت باید به کمک صادرات بیاید تا مشکلات این بخش حل شود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات بخش صادرات گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل و همچنین تحریم کشتی‌رانی موجب شد که صادرکنندگان کالاهای خود را از کشورهای اطراف صادر کنند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش صادرات با توجه به تحریم ایران کالاهای ایرانی با اسناد کشورهای دیگر به کشور مقصد صادر می‌شد و همین امر موجب افزایش هزینه حمل و نقل و انبارداری و سایر هزینه‌های جانبی برای صادرکنندگان می‌شد.

لاهوتی تصریح کرد: در زمان تحریم، تجار ما با مشکلات بسیاری مواجه بودند اما این مشکلات را به جان خریدند و هزینه‌های آن را پرداخته و صادرات را افزایش دادند و حال دولت باید به کمک این سربازان اقتصادی بیاید تا شاهد جهشی در بخش صادرات باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار