ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

برگزیدگان جایزه ادبی پروین در انتظار جوایز نقدی/ درگذشت رمان نویس آمریکایی

با وجود گذشت یک ماه از برگزاری ششمین جایزه ادبی پروین، هنوز برگزیدگان این جشنواره رنگ سکه های وعده داده شده را ندیده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ در آخرین هفته تیرماه 94 اتفاقاتی در عرصه ادبی داخلی و خارجی رخ داد که نظر رسانه های مختلف را به خود جلب کرد و  از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهمترین رویدادهای ادبی داخلی
*در پی گسترش اخبار مبنی بر عدم اعطای جوایز برگزیدگان ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی با وجود گذشت یک ماه از این مراسم، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در اطلاعیه ای ضمن اعلام انتظار برای پرداخت بودجه سالانه، از پیگیری های خود برای تسریع روند اداری حقوقی این امر خبر داد. لازم به ذکر است جوایز برگزیدگان این دوره 12 سکه و شایستگان تقدیر چهار سکه بوده است. 

*هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خرید 241 عنوان کتاب از سوی این وزارتخانه در سال 94 خبر داد. بر طبق این اطلاعیه بیشترین نسخه کتاب خریداری شده از سوی ارشاد 700 و کمترین آن 50 نسخه است. 

*به کوشش موسسه کتابشهر ایران، قرآنی با کاغذ سوئدی در چهار رنگ منتشر شد! مسئولین این امر این اتفاق را در کشور نو و بدیع و جای قرآنی با این کاغذ را در بازار نشر خالی و کاغذ سوئدی را به دلیل کیفیت بالا، در جذابیت بصری بیشتر این کتاب آسمانی موثر دانستند. این قرآن در 14 هزار نسخه به قیمت 18 هزار تومان منتشر شده است. 

*پس از انتخاب مصطفی رحماندوست، هوشنگ مرادی کرمانی و پژمان رحیمی زاده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توران میرهادی استاد ادبیات کودکان از سوی موسسه پژوهش تاریخ ادبیات کودکان، نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن برای سال 2016 شد. 

*با برگزاری مراسم بزرگداشت مشفق کاشانی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خانه شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت خود را رسماً آغاز کرد. 
مهمترین رویدادهای ادبی خارجی
* رمان نویس معروف آمریکایی ای. ال. دکتروف هفته گذشته در سن 84 سالگی درگذشت. او خالق آثاری چون «رگتایم»، «بیلی بث گیت» و «پیشروی» است. 

*جایزه کتاب سال آمریکا که از سوی بنیاد کلمب در این کشور برگزار می شود و از سال 1978 کار خود را آغاز کرده است، امسال جوایز نقدی خود را به کارلوس سانتانا برای «آوای جهانی»، مارلون جیمز برای «تاریخچه مختصر از هفت جنایت» و نائومی کلاین برای «دگرگونی، سرمایه داری علیه محیط زیست» اهدا کرد. 

*سارا هیلاری نویسنده رمان «پوست دیگری» جایزه نقدی برترین رمان جنایی امسال را که در بریتانیا برگزار شد، به خود اخصاص داد. این رمان به گفته منتقدان رمانی درخور توجه و پر تعلیق با داستانی وحشت انگیز و شایسته این جایزه بوده است. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.