تكذيب وجود تركيبات اكتان افزاي حاوي فلزات سنگين در بنزين وارداتي

شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در پي هجمه هاي تبليغاتي توسط بعضي از خبرگزاري ها،سايت هاي خبري و جرايد خاص وجود تركيبات اكتان افزاي حاوي فلزات سنگين در محموله هاي بنزين هاي وارداتي را تكذيب كرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده های نفتی در اين تكذيبيه آمده است:
 
«طي روزهاي اخير هجمه تبليغاتي هدفمند با استفاده از رفتارهاي نامعقول ژورناليستي در رابطه با وجود تركيبات اكتان افزاي حاوي فلزات سنگين همچون منگنز و آهن در بعضي از سايتهاي خبري و جرايد خاص بوجود آمده است.
 
اين رسانه ها با استناد به  نتايج كاربرگ هاي آزمايشگاهي، ميزان "Mn Content" در محموله هاي آزمايش شده (كمتر از   lit / mg  0.25 ، 0.8 و ...) را دليل وجود منگنز در محموله بنزين قلمداد نموده اند كه نشان دهنده عدم اطلاع نگارنده موضوع بوده است.
 
 اصولاً اعلام مقادير كمتر از  lit/ mg 1 (1 جزء در ميليون ) به عنوان يك فرمت استاندارد براي نشان دادن عدم وجود آن مؤلفه در بنزين است كه در مستندات ارائه شده همه ارقام اعلامي در رابطه با وجود منگنز كمتر از 1 جزء در ميليون مي باشد و دريك مورد كه حدود 1.5 جزء در ميليون اعلام شده با آزمايش مجدد و تكرار آن، كمتر از يك  بوده است.
 
این شرکت تکلیف هیات دولت  از اردیبهشت ماه سال 93 استاندارد بنزین یورو4 را که مورد تایید استاندارد ملی کشور هم است مبنا قرار داده و از 15 تیرماه همان سال تمام محموله های بنزین بر اساس استاندارد یورو 4 وارد کشور شده است.
 
از 15 تير ماه 93 حدود 43 محموله بنزین وارد کشور شده است که از این میان فقط یک محموله که در گمرک بندرعباس وارد شده بود پس از بررسی و قبل از تخلیه مشخص شد که حاوی مواد فلزات سنگین منگنز بوده است که بلافاصله این محموله عودت داده شده  و به هیچ عنوان در کشور استفاده نشده است.
 
لازم به ذكر است اگرچه بر اساس مصوبات  صادره در سنوات گذشته (سال  91 - 89) بر اساس تحقيقات انجام شده پژوهشي و تأييد پژوهشگاه صنعت نفت با ايجاد تمهيدات لازم استفاده از اكتان افزاي حاوي منگنز در حد 18 جزء در ميليون مجاز بوده و مورد استفاده قرار گرفته است اما عليرغم اين مجوز از سال 92 بر اساس مصوبات ابلاغي جديد در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران استفاده از هرگونه اكتان افزاي حاوي فلزات سنگين مانند منگنز ممنوع شده است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار