دکتر میرزاده ابلاغ کرد

تغییر شیوه انتخاب روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ بخشنامه‌ای، شیوه ارزیابی عملکرد رئیس‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را برای تمدید حکم یا تبدیل سرپرستی به ریاست ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جواناین بخشنامه به معاونان و مدیران سازمان مرکزی این دانشگاه، دبیران هیات‌های امنای استانی و رئیس‌های واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و در آن آمده است: «از آنجا که هیچ استراتژی و برنامه‌ای به تنهایی و به صورت نظری و بدون عملیاتی شدن و ارزیابی عملکرد، ما را به تحقق اهداف برنامه نمی‌رساند، به‌منظور ارتقای سطح کیفی مدیریت در واحدهای دانشگاهی، مفاد آیین‌نامه ارزیابی عملکرد رئیس‌های واحدهای دانشگاهی جهت تمدید یا ارتقای حکم به تفکیک حوزه‌های مختلف به طرح مفاد این شیوه‌نامه تعیین و ابلاغ می‌شود.»

براساس این بخشنامه به روسای واحدها در 6 حوزه مختلف و براساس اندازه واحد، امتیاز داده می‌شود. حوزه‌های مورد ارزیابی «آموزش و تحصیلات تکمیلی»، «پژوهش و فناوری»، «دانشجویی و فرهنگی»، «برنامه‌ریزی و‌ آموزش اقتصادی دانش‌بنیان» و «اداری و مالی و منابع انسانی» هستند.

در حوزه آموزش، شاخص‌های مورد ارزیابی، «توسعه و تنوع رشته‌ها و نسبت آن با مزیت‌های منطقه‌ای از جمله رشته‌های چندنظمی»، «افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی»، «هرم هیات‌علمی»، «نسبت هیات‌علمی به دانشجویان شاغل به تحصیل براساس برنامه مصوب»، «نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان براساس برنامه مصوب»، «تعداد بورسیه‌ها» و «رضایت اعضای هیات‌علمی واحد که براساس پرسشنامه‌های تهیه شده و در دوره‌های زمانی معین سنجیده می‌شود» هستند و رئیس‌های واحدها براساس بزرگی واحد حداکثر بین 20 تا 29 امتیاز خواهند گرفت.

«نسبت تعداد مقالات به هیات‌علمی»، «عضویت واحدها در انجمن معتبر علمی»، «زیرساخت‌های اینترنتی، کتابخانه‌ای، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها براساس استانداردها»، «ایجاد مراکز رشد در واحدهای فناور و پارک علم و فناوری»، «جذب بودجه از طریق طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی»، «تعداد مجلات معتبر و نمایه در پایگاه‌های معتبر علمی» و «همکاری‌های بین‌دانشگاهی، داخلی و خارجی» شاخص‌های پژوهشی هستند که حداکثر بین 11 تا 29 امتیاز براساس اندازه واحد برای رئیس‌های واحدها به همراه خواهد داشت.

شاخص‌های حوزه فرهنگی و دانشجویی، «فعالیت‌های فرهنگی ماندگار»، «سرانه فضاهای فرهنگی»، «بهبود فرآیندهای دانشجویی» و «میزان رضایت دانشجویان که براساس پرسشنامه تهیه شده در دوره‌های زمانی معین سنجیده می‌شود»، هستند و بین 5 تا 17 امتیاز براساس اندازه واحد خواهند داشت. حوزه برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان که بیشترین امتیاز و بین 22 تا 31 امتیاز دارد با شاخص‌های «توانمندسازی نیروی انسانی در قالب دوره‌های متفاوت آموزشی»، «برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی آزاد برای سازمان‌ها و موسسات خارج از دانشگاه»، «درصد جذب منابع خارج از شهریه»، «ارتقای جایگاه رتبه و درجه دانشگاهی مبتنی‌بر ارزیابی عملکرد طبق بخشنامه ابلاغ شده»، «درصد تحقق اهداف برنامه و بودجه دانشگاه»، «تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان» و «جذب کمک‌های خیرین» ارزیابی می‌شود.

«تعدیل و کاهش نیروی انسانی و رعایت نسبت کارکنان به دانشجو»، «میزان افزایش امکانات رفاهی کارکنان و دانشجویان»، «میزبان انضباط مالی و مدیریت هزینه و تخصیص بهینه منابع»، «رضایت کارکنان واحد که براساس پرسشنامه تهیه شده در دوره زمانی معین سنجیده می‌شود» و «به کار بستن مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت بانوان فرهیخته در عرصه‌های مختلف»، شاخص‌های ارزیابی حوزه اداری و مالی است و حداکثر بین 16 تا 19 امتیاز خواهد داشت.

امتیاز حوزه عمرانی در همه واحدها 11 خواهد بود و با شاخص‌های «درصد پیشرفت پروژه‌های عمرانی»، «ضریب فضاهای کالبدی نسبت به تعداد دانشجو»، «مستندسازی املاک»، «تعمیر و نگهداری اماکن در اختیار واحد» و «تبدیل به احسن کردن املاک مازاد» سنجیده می‌شود.
این بخشنامه همچنین تاکید کرده است برای تمدید و ارتقای حکم سرپرستی، رئیس‌های واحدهای کوچک و متوسط باید 40درصد امتیازات، رئیس‌های واحدهای بزرگ 50درصد امتیازات، رئیس‌های واحدهای بسیار بزرگ 60 درصد امتیازات و رئیس‌های واحدهای جامع باید 70درصد امتیازات را به دست آورند.

مسئولیت جمع‌آوری داده‌ها از طریق واحدها با نظارت دبیر هیات امنای استانی و با مرکز تعالی و توسعه سازمانی در معاونت برنامه‌ریزی خواهد بود. بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گامی جدی برای نظارت بر اجرای برنامه‌های مصوب این دانشگاه در واحدهای آن است. واحدهایی که گستردگی آنها لزوم نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های مصوب مراکز تصمیم‌گیری این دانشگاه را بیشتر هم می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار