به بهانه سریال «تعبیر وارونه یک رویا»

امنیت ملی در قاب تصویر/ آینه‌های نشکن در ازدحام سنگ‌اند

تلویزیون و سینمای ایران در سالهای اخیر همت بیشتری در به تصویر کشیدن فعالیت گروه‌های تروریستی در ایران و مقابله نیروهای امنیتی اطلاعاتی ایران نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از سوم مرداد ماراتن جدید پخش سریالهای شبکه تلویزیونی آغاز می‌شود که از آن میان «تعبیر وارونه یک رویا» جدیدترین اثر فریدون جیرانی و دومین تجربه او در عرصه سریال‌سازی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

«تعبیر وارونه یک رویا» به تهیه‌کنندگی کمال طباطبایی که پیش از این عنوان «خانه امن» را یدک می‌کشید به گفته تهیه کننده با تغییر رویه موضوع داستان به این نام تغییر کرد. قرار بود «خانه امن» یک سریال کاملا پلیسی باشد اما تغییر روند داستان به سمت قصه ملودرام خانوادگی، «تعبیر وارونه یک رویا» را رقم زد.

«تعبیر وارونه یک رویا» داستان ماموری امنیتی را روایت می‌کند که طی جریانی از تلاش عوامل تروریستی برای ترور یکی از دانشمندان نامدار هسته‌ای ایران مطلع می‌شود. روند داستان به گونه‌ای است که این ماجرا حتی به خانواده‌ خود او هم کشانده می‌شود به نظر می‌رسد این بار هم جیرانی همچون سایر قصه‌های سینمایی و تلویزیونی خود بتواند با توجه به مضمون و موضوع قصه، تعلیق و کشش قابل توجهی را در روند داستان ایجاد کند و به این طریق در جذب مخاطب و نشاندن او پای صفحه تلویزیون موفق باشد.

با این توضیحات و به بهانه پخش این سریال که مضمونی امنیتی و ملی – سیاسی دارد، در گزارشی کوتاه به مرور آثار تصویری تلویزیونی و سینمایی می‌پردازیم که مسئله اصلی‌شان به تصویر کشیدن امنیت ملی ایران بوده است.

** آینه‌های نشکن(1387)

آینه‌های نشکن را می‌توان یکی از اولین سریالهایی دانست که در سال 1387 به کارگردانی جواد اردکانی از شبکه دوم پخش شد سریالی که به فعالیت سازمان جاسوسی سیا و موساد برای ایجاد اختلال در فعالیت سازمان انرژی اتمی پرداخت. سریالی با بازی سعید نیکپور، آزیتا حاجیان، صبا کمالی، قاسم زارع و ... .

** ساعت به وقت صفر (1388) 

«ساعت به وقت صفر» تله فیلمی به کارگردانی احمد معظمی و با بازی سعید راد، علیرام نورایی و کوروش سلیمانی است. این تله فیلم روایتی است پلیسی از تلاش مامورین امنیت ملی برای حفظ ثبات‌، امنیت و آرامش کشور. قصه مربوط به فعالیت گروهک تروریستی کسری برای تخریب پالایشگاه تهران و ضربه به صنعت نفت ایران است که در این قصه هم نهایتا این اقلام کشف و خنثی‌سازی می‌شود.

** قلاده‌های طلا (1390) 

«قلاده‌های طلا» را در تبلیغات و آنونس فیلم به عنوان «سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمایی ایران» لقب می‌دادند. در حالی که به نظر می‌رسد مضمون این فیلم نه ماجرایی سیاسی که بیشتر پلیسی – امنیتی است. «قلاده‌های طلا»را ابوالقاسم طالبی کارگردانی کرده و بیشتر محتوای آن مربوط به حوادث ایران پس از انتخابات سال 88 است. نمایشی از برنامه‌ریزیهای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و ... برای شلوغی ایران در انتخابات است. ماجرایی که با قصد تروریست‌ها برای ترور شخصیتی سیاسی آغاز می‌شود و نهایتا با خاتمه آن از سوی وزارت اطلاعات ایران، ورود جاسوسی به نام مازیار فنایی‌زاده (با بازی علیرام نورایی) جریان‌ساز حوادث پس از انتخابات می‌شود این فیلم سینمایی تا کنون چند بار از تلویزیون پخش شده است.

** ماتادور (1391)

«ماتادور» عنوانی سریالی به کارگردانی فرهاد نجفی، تهیه‌کنندگی جواد نوروز‌بیگی است که موضوع آن همچون سایر فیلمهایی با این مضمون داستان تلاش گروه‌های تروریستی برای ترور مقام اروپایی حاضر در کنفرانس انرژی اتمی در ایران است. گروهکی تروریستی که زمینه نا‌آرامی، ناامنی و فضای رعب و وحشت را در کشورهای در حال توسعه فراهم می‌آورند.

در این سریال پولاد کیمیایی (پلیس سایبری)، علیرام نورایی (ماتادور)، شقایق فراهانی (طرح ریز ترور)، سام درخشانی (از مامورین خنثی‌سازی بمب) و ... بازی می‌کردند.

** پازل (1393)

پازل عنوان سریالی به کارگردانی ابراهیم شیبانی است که در سال 1393 از شبکه اول پخش شد چندی پیش این سریال از شبکه آی فیلم هم بازپخش شد این سریال داستان خرابکاری صنعتی در تاسیسات هسته‌ای کشور را روایت می‌کند. فعالیت جاسوسان تلاش برای ایجاد اختلال در برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای ایران است. نهایتا این توطئه از سوی نیروهای امنیتی اطلاعاتی ایران خنثی می شود. رضا کیانیان‌، آرش مجیدی، حسین بهرامی، شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی بازیگران آن هستند.

** آسمان من (1394)

اما سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج تازه‌ترین اثر سیمای جمهوری اسلامی ایران با موضوع امنیت ملی است.

 این سریال فروردین امسال از شبکه افق پخش شد. سریالی پربازیگر و پرلوکیشن که با محوریت «امنیت پرواز» ساخته پرداخته شد. نوشته «هومان فاضل» که داستان آن با ماجرای ربایش چند هواپیما در سال 63 آغاز می‌شود و حوادث مربوط به زمان حال و تلاش نیروهای امنیت پروازی برای جلوگیری از بروز دوباره این اتفاق را نشان می‌دهد حوادثی که کوچک و بزرگ برای لحظه‌ای امنیت مسافران پرواز را به خطر می‌اندازد و نیروهای امنیتی پرواز باید برای حل آن تصمیم درست و البته سریعی بگیرند.

با تمام این توضیحات باید دید این بار فریدون جیرانی که پا به عرصه ساخت و تولید سریالی با این مضمون پرداخته در این راه چه می‌کند و از چه زاویه‌ و نگاهی به آن می‌پردازد. باید دید این بار «مشرقی» فیلم او کیست؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.