رئیس کارگروه ذخایر ژنتیکی ذخایر ژنتیکی و زیستی معاونت علمی:

توجه به اولویت ایجاد بانک ژن در کشور

رئیس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه فناوری معاونت علمی گفت: کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم، تنوع زیادی دارد از این رو ایجاد بانک ژن در کشور از اولویت بالایی برخوردار است.

جواد مظفری رئیس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه فناوری معاونت علمی در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان اظهار کرد: کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی از لحاظ زیستی و جانوری و رویش گیاهان تنوع بالایی دارد از این رو بانک ژن در کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و دراولویت ها و برنامه‌ها قرار دارد؛ توسعه تحقیقات و بهره برداری از اقلیم نیز جزو کارهای ضروری به حساب می‌آید. 

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تا از قبل به وجود آمدن بانک ژن به صورت منسجم بر روی ذخایر ژنتیکی و زیستی مطالعاتی صورت نگرفته و اکثر تحقیقات به صورت دائم انجام نشده وجود بانک ژن در کشور ضروری است. در حال حاضر زیست بانک به فرصتی تبدیل شده تا سازمان‌ها اهمیت بیشتری به ذخایر ژنتیکی و زیستی بدهد.

مظفری خاطر نشان کرد: سالانه ارقام مناسبی از گیاهان به زارعان کشور ارائه می‌شود که با شرایط مختلف کشور و اقلیم‌ها سازگار نیستند و اقدامات خوبی در زمینه حفاظت از گونه گیاهان درحال انقراض در کشور آغاز شده است. 

رئیس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به جمع‌آوری و بهره برداری از گیاهان دارویی کشور تصریح کرد: باید بتوانیم جمع‌آوری و بهره برداری از گیاهان دارویی را تحت کنترل درآورد زیرا به علت استفاده بی‌رویه از گیاهان دارویی در این گیاهان در حال انقراض هستند. 

وی عنوان کرد: به کشاورزان و زارعان پیشنهاد می‌کنیم برای حفاظت از گونه‌های منحصر به فرد گیاهان دارویی در کشور تولید صنعتی زراعی ایجاد کنیم تا بتوانیم علاوه بر حفظ ذخایر ژنتیکی گونه به اقتصاد کشور نیز توجه کنیم. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار