سین جین شماره 20؛

من و 4 پسرم استقلالی هستیم/ این روزها دلم هوای مدینه دارد

رضا تقی‌پور متولد 25 شهریور 1336 در مراغه آذربایجان شرقی است، وی دارای مدرک دکترای پیشرفته مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه مشترک با سازمان مدیریت است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا تقی پور از اهمیت توجه به مسئولیت‌های واگذار شده می‌گوید که سعی کرده در هر کار کوچک و بزرگی که به او سپرده شده با نهایت جدیت و توان به آن بپردازد؛ البته این موضوع مورد شکایت خانواده اش است که مسائل شخصی را در اولویت دوم قرار داده است.

رضا تقی‌پور می گوید: همیشه از خدا خواسته‌ام ما را به بلاهای سخت امتحان نکند چون نمی‌دانم چگونه از این امتحانات بیرون می‌آیم.

در ادامه نگاهی به زندگی شخصی و حرفه‌ای رضا تقی‌پور داریم: 

سین: چندمین فرزند خانواده هستید؟
جیم: سومین فرزند

سین: چه سالی ازدواج کرده‌اید؟
جیم: سال 1364

سین: چگونه با همسرتان آشنا شدید؟
جیم: همسرم، همکلاسی خواهرم در دانشگاه بود و خواهرم ایشان را به خانواده معرفی کردند.

سین: چند فرزند دارید؟
جیم: 4 پسر، اولین فرزندم ازدواج کرده است.

سین: نوه دارید؟
جیم: نه

سین: تحصیلات شما در چه مقطعی است؟
جیم: کارشناسی را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی ،‌کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکترای پیشرفته مدیریت را مشترک با سازمان مدیریت را از دانشگاه بوردو فرانسه دریافت کردم.

سین: رنگ مورد علاقه شما؟
جیم: سعی کردم تعلق خاطر به هیچ کدام از رنگ‌ها نداشته باشم اما رنگ های گرم قهوه‌ای را می پسندم و رنگ‌های سرمه‌ای و تیره را برای لباس ترجیح می دهم، البته به رنگ سبز هم علاقه دارم.

 سین: میوه مورد علاقه شما؟
جیم: تفاوتی ندارد اما به انگور که محصول شهرمان است علاقه دارم.

سین: غذای مورد علاقه شما؟
جیم: باید مراقب باشیم تا غذایی که ضرر ندارد بخوریم.

سین: فصل مورد علاقه ؟
جیم: به فصل بهار که همراه با زنده شدن طبیعت است علاقه دارم.

سین: شغل مورد علاقه شما در کودکی؟
جیم: در انشاسی چهارم ابتدایی نوشته بودم که دوست دارم دانشمند فیزیک اتمی بشوم.

سین: خوننده و بازیگر مورد علاقه شما؟
جیم: آشناسی زیادی به خواننده و بازیگر ندارم.

سین: دوست دارید با چه شخصی مصاحبه کنید؟
جیم: افرادی که زیاد صحبت می کنند الزاما افراد شایسته‌ای نیستند البته در مورد همه صادق نیست و از سوی دیگر بسیاری از افراد هستند که کم صحبت می کنند و به مفاهیم و معانی درونی خود توجه بیشتری دارند و در مصاحبه با این افراد می‌توان حرف‌های اساسی و ریشه‌ای از آنها شنید چه بسا که در علما و عرفا از این افراد زیاد هستند و تا سال ها بعد از درگذشت ناشناخته می مانند. آیت‌الله بها‌ءالدینی، آیت‌الله بهجت که بهتر است با شخصیت آن ها بیشتر آشنا شویم و بر روی نسل‌های آینده تاثیر گذار باشند.

سین: بهترین و بدترین روز زندگی؟
جیم: آزادی خرمشهر، 22 بهمن و ایام‌الله در طول زمان انقلاب داشتیم و تولد فرزندان از بهترین روزها بود. بدترین روز زندگی نیز روزی بود که خبر رحلت امام اعلام شد و البته در زندگی شخصی نیز خبر فوت پدرم بسیار ناراحت کننده بود.

سین: ویژگی منحصر به فرد شما چیست؟
جیم: پشتکار و تلاشی که سعی می‌کنم هر کاری که به من واگذار می‌شود ،‌ با نهایت جدیت و توان پیش ببرم که البته در مواردی مورد شکایت خانواده قرار گرفته که فرصت کمتری را به آنها اختصاص می دهم. البته در تمام کارها به خدا توکل می کنم و روی توان خودم حساب باز نمی کنم و نکته مهم این است کارها درست و صحیح انجام شود.

سین: در اوقات فراغت ترجیح می دهید چه کاری را انجام دهید؟
جیم: اگر اوقات فراغتی حاصل شود ترجیح می دهم به طبیعت بروم و در دامان طبیعت باشیم و البته در این روزها سعی می کنم مطالعه داشته باشم.

سین: اگر چند روز تنها باشید به کجا سفر می کنید؟
جیم: دلم این روزها هوای مدینه را دارد و اگر فراغتی حاصل شود ترجیح می‌دهم به زیارت خانه خدا بروم.

سین: طرفدار رفتار ملایم هستید یا خشن؟
جیم: موافق رفتار ملایم هستم اما اطرافیان می گویند که رفتارهای تند هم دارم. در محیط کار صبر و حوصله زیادی دارم و سعی می‌کنم با رفتار آرام کار با پیش ببرم اما اگر کاسه صبرم سرریز شود برخورد جدی خواهم داشت.

سین: به چه ورزشی علاقه دارید؟
جیم: خوشبختانه در دوره جوانی و نوجوانی تقریبا تمام رشته‌ها تجربه کرده‌ام و در دبیرستان در تیم فوتبال، والیبال، بستکتبال، هندبال بازی می‌کردم و البته پینگ پنگ نیز خوب بازی می کردم. در دانشگاه نیز کوهنوردی انجام می دادم.

سین: طرفدار آبی هستید یا قرمز؟
جیم: من و 4 پسرم طرفدار استقلال هستیم.

سین: از شیطنت های کودکی بگویید؟
جیم: جنب و جوش  و تحرک زیادی داشتیم و با برادرم کشتی را دنبال می کردیم اگرچه به صورت حرفه ای آن را تجربه نکرده بودیم.

سین: در دوران مدرسه تنبیه شده اید؟
جیم: درسم خوب بود یادم نمیاد تنبیه شده باشم، و خوشبختانه معلمان هم همیشه تشویق می کردند.

سین: در زندگی به بن بست برسید چه کاری انجام می دهید؟
جیم: به خدا توکل می کنم و از تعالیم و معارف ائمه اطهار بهره بگیریم تا از مشکل خارج بشویم. البته راه خروج از بن بست توسل و صبر است و خداوند را شکر می کنم از اینکه در مشکلات خودم را نمی بازم و می توانم در آن موارد هم صحنه را مدیریت کنم چه بسا که به خاطر دارم در زمستان به همراه دوستان در برف ماندیم و ماشین نزدیک سقوط و چپ شدن بود و از آنجایی که من راننده بودم سعی می کردم همه را آرام کنم، خوشبختانه با وجود این که هیچ کنترلی بر روی ماشین نداشتم، ماشین یک متر به سقوط متوقف شد.

سین: از بیست چه نمره‌ای به خود می دهید؟
جیم: نمره بالایی نمی دهم، 16

سین: مهم‌ترین نصیحت پدر چه بود؟
جیم: پدر به راستگویی و ادامه تحصیل تاکید می کردند به طوری که وصیت کرده بود بخشی از خمس مال را برای خرج تحصیل نوه ها اختصاص می‌دهند که اگر خرج تحصیل نوه ها در وسع پدر و مادر نبود از مال مورد وصیت استفاده کنند که خوشبختانه تمام فرزندان، تحصیلات عالی دارند و تا جایی که هزینه‌ها تامین شود درس می خوانیم.

سین: تعهد بهتر است یا تخصص؟
جیم: تعهد و تخصص مستقل از یکدیگر برای قبول یک مسئولیت و انجام وظیفه کارساز نیستند و برای قبول یک مسئولیت و وظیفه هر دو عنصر نیاز است. اگر یک فرد متخصص باشد ولی تعهد خاص به جامعه و خانواده نداشته باشد، آن تخصص موثر نیست و از سوی دیگر ممکن است فرد متعهد ، تخصص لازم را نداشته باشد، تخصص و تعهد دو بال لازم برای پرواز هستند.

سین: از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنید؟
جیم: شبکه‌های اجتماعی خارجی برای اهداف خاصی ایجاد شده است و این که در شورای عالی فضای مجازی مشغول به کار بوده از ارتباط صاحبان شبکه‌ها با سرویس های اطلاعاتی می گوید که استفاده از شبکه‌های خارجی بازی در زمین دشمن است.

تقی‌پور با تاکید بر اتفاقات پشت پرده استفاده از شبکه‌های اجتماعی می گوید، آنچه که روی صفحه تلفن همراه و رایانه مشخص است 6 درصد و 94 درصد باقی‌مانده در ارتباط با پردازش هایی است که از سوی صاحبان شبکه‌های اجتماعی مورد ارزیابی سیاسی، امنیتی اطلاعاتی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه از اشراف اطلاعاتی دشمن می گوید که اشراف اطلاعاتی در صدر استراتژی‌های آنها تا سال 2025 است. که این اقدام تنها از شبکه‌های اجتماعی اتفاق نمی افتد و تمام ماهواره ها، بی‌سیم بر روی شبکه اشلون مورد ارزیابی قرار می گیرند.

رضا تقی‌پور گفت که شاید مخاطبان تصور کنند که اطلاعات مهمی را از طریق شبکه‌های اجتماعی منتقل نمی کنند اما همان اطلاعات ساده روزمره نیز برای بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل جامعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که اصل متن و مطلب و تصویر در سرورهای اطلاعاتی صاحبان شبکه منتقل می‌شود و کپی مطلب و عکس به دست مخاطب می رسد و متاسفانه بسیاری از پیام‌ها انگلیسی و مخاطب بدون اطلاع از اینکه چه درخواستی از او می شود به سرعت کلید تایید را می‌زند و او با دریافت تایید از مخاطب اطلاعات حافظه موبایل راخالی می‌کند.

اگر فراغتی حاصل شود از شبکه‌های اجتماعی داخلی از جمله بیسفون و سانیا نظایر آن استفاده می کنم که البته برای بیسفون اقدام کرده‌ام در حال حاضر 2 میلیون نفر در کشور از این شبکه استفاده می کنند.

سین: به آشپزی علاقه دارید؟
جیم: نخیر، اما در صورت لزوم غذاهایی مثل قرمه‌سبزی و قیمه را می‌توانم تهیه کنم اگر چه همسرم شاغل (استاد دانشگاه) است اما با زیرکی خاصی به امور منزل و آشپزی و اشتغال در خارج از منزل رسیدگی می کند.

سین: تیکه کلام شما چیست؟
جیم: عرض شود خدمت شما

سین: نقطه ضعف شما چیست؟
جیم: نقطه ضعف زیاد داریم. دچار غفلت می شویم متاسفانه اشتغال به مسائل روزمره زندگی موجب غفلت از هدف در مسیر زندگی می شویم. بیش از حد در امور دنیا مشغول می شویم، که امیدواریم خدا از خواب غفلت ما را بیدار کند.

سین: چند سیم کارت دارید؟
جیم: 2 سیم کارت، سیم‌کارت اولی در اختیار همه است، زمانی که شماره به شخصی می دهم می‌گویم خیلی انتظار نداشته باشید که پاسخ بدهم چرا که از 13 ساعت کاری نزدیک 7 ساعت در جلسه هستیم همچنین روزانه 250 تا 200 پیامک می رسد که به باید به برخی از آنها نیز پاسخ بدهم.

سین: اگر دوباره متولد شوید دوست دارید در همین جایگاه باشید؟
جیم: خداوند را شاکرم که در این مسیر قرار گرفته‌ام و در اجتماعی به دنیا آمده‌ام که اسلام محور اصلی آن بوده است. خوشبختانه 21 سالم بود که انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید و بهترین دوران عمرم بعد از انقلاب سپری کردم. البته لطف خدا بوده که بتوانم درست تصمیم بگیرم و درست انتخاب کنم.

سین: به مشاغل مجلس و وزارت فکر می کنید؟
جیم: نگاه مسئولیتی به امور دارم و ترجیح می دهم مسئولیتی که دارم خوب انجام بدهم و در دوره وزارت گذشته نیز هیچ اقدامی برای گرفتن این منصب نداشتم اما به این فکر کردم که اگر مسئولیت را رد کنم چگونه پاسخگوی آسیب‌های وارده به جامعه پس از آن باشم.
آقای حائری‌شیرازی در کتاب از سربازی امام زمان تا فرماندهی تاکید می کند باید اجازه بدهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند و این امر از بار سنگین مسئولیت می کاهد اما آنچه که مهم است در حال حاضر از مسئولیت جدید استقبال نمی کنم مگر شرایطی که تکلیف برای من ایجاد کند.

سین: مصلحت را بر حق ترجیح می دهید؟
جیم: موضوع پیچیده‌ای است، چرا که عمل به مصلحت نوعی حق است. سیدالشهدا اگر مصلحت اندیشی می کرد و با سپاه یزید به دلیل کمبود سرباز نمی جنگید حق پا برجا نمی ماند از این روی در برخی موارد حق و مصلحت بر هم منطبق هستند. البته در همه موارد رویارویی حق با باطل  واضح نیست، چه بسا که صلح امام حسن براساس نظر برخی حق و براساس نظر برخی دیگر مصلحت است. 

اگر انسان حسابش را با خداوند متعال پاک کند در آن صورت دیگر تشخیص مسیر حق و مصلحت سخت نیست خوشبختانه در مکتب شیعه امام داریم و امام راه را به ما نشان می دهد.

سین: بهترین هدیه‌ای که گرفتید چه بوده است؟
جیم: هدیه گرانقیمت با یک هدیه ارزانقیمت برایم یکسان است چرا که هدایا براساس مادیات ارزش گذاری نمی کنم.

نگاهی بر نظر تقی‌پور به کلید واژه‌های زندگی:

شورا: هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و از ظرفیت آن بیشتر از این می توان استفاده کرد.

شهرداری: در گذشته تنها در خدمات شهری خلاصه شده بود. اما واژه‌ای است که مفهوم عمیقی در بر دارد و اگر به فرمایشات امیر المومنین در نصایح ایشان به کارگزاران مراجعه کنیم، می توانیم این مفاهیم عمیق را به طور کامل درک کنیم.

خط مقدم تهران: حفظ سلامت روحی و روانی، جسمی و مقابله با اسیب‌های اجتماعی که می‌تواند سلامت جامعه را به همراه داشته باشد.

آینده تهران: آینده تهران را همت مدیران و مسئولان روشن می‌کند. سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر به دست خود او، با تدابیر روش های علمی و نگاه خدمتگزاری می توان مسائل و مشکلات را برطرف کرد که اگر اینگونه نباشد برکت خدا از مجموعه ها برداشته می‌شود. باید دعا کنیم آینده جامعه و شهر را با عاقبت بخیری رقم بخورد و باید در مسیر درست حرکت کنیم تا شامل نصرت خداوند بشویم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مراغلی
۰۹:۰۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
فدایی داری
آخرین اخبار