38 درصد از کشته شدگان سوانح رانندگی عابرین پیاده هستند

80 درصد از آلودگی تهران مربوط به ترافیک و 38 درصد از کشته شدگان سوانح رانندگی عابرین پیاده هستند.

38 درصد از کشته شدگان سنواح رانندگی از عابرین پیاده هستندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی چمران در خصوص طرح‌های همایش علمی آسمان آبی – زمین پاک افزود: امروزه ما با یک زندگی کاملا ماشینی مواجه هستیم، حرکت ماشین با نظم آمیخته‌است و اطرافیان و محیط نیز باید با این نظم همراه باشد و انسان نیز باید در کنار این حرکت ماشینی منظم برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه بی‌نظمی هدر دادن منابع مالی و حیاتی است عنوان کرد: بی انضباطی شهری شامل بی‌عدالتی، زورگویی و پایمال کردن حقوق شهروندان دیگر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران،‌ خط سفید را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: طرح خط سفید بسیار خوب است ولی دو تذکر بر آن وارد است، اول اینکه خطوط سفید باید منظم و پر رنگ بوده و تاثیر گذار باشند و و دوم اینکه با توجه به قیمت بالای آن باید ماندگاری طولانی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف و تولید پسماند به اندازه تفکیک پسماند ارزشمند است، افزود: در شهر تهران بازیافت زباله به خوبی انجام نمی شود. دریاچه‌ای از شیرابه و کوهی 50 تا 70 متری از پسماندهای باقی‌مانده داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: باید آموزش و فرهنگ‌سازی در طرح‌های اینچنینی ادامه دار باشد چرا که پس از گذشت مدت زمانی این مسائل کم رنگ می‌شود و شهروندان به این امور کمتر دقت می‌کنند.

میثم امرودی معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در ادامه این همایش گفت: در سند توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران کلمه‌ای با عنوان حیات امن و مدینه فاضله دارد و ویژگی‌هایی برای داشتن شهری امن و رفتارهایی معیار در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ویژگی‌های معیار موجود در شهر اظهار کرد: در شهر باید امنیت، سلامت شهروندان، حمل و نقل و ترافیک، امکان زاد و ولد و تولد نسل، زمینه کسب حلال و آرامش و آسایش شهروندان فراهم باشد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شهروند معیار را شهروندانی دانست که بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزر داشته باشند.

امرودی با اشاره به اینکه در یک شهر باید شهر معیار، شهروند معیار، مدیر معیار، و رفتار معیار وجود داشته باشد افزود: در رفتار معیار باید سفرها مدیریت شود. از 17 میلیون سفری که روزانه در شهر انجام می‌شود،‌ تنها 8 میلیون سفر با وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و این سفرها منتج به اصژسراف هستند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت‌ها باید در این طرح‌ها اجرا شود اظهار کرد: باید سبک رانندگی را تغییر دهیم و شهروندان به چراغ قرمز، خط سفید، حقوق دیگران وچگونگی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی توجه داشته‌ باشند.

وی 80 درصد از سهم آلودگی تهران را مربوط به ترافیک دانست و تاکید کرد: 10 درصد از تصادفات به خاطر تغییر ناگهانی مسیر هستند، 30 درصد از بار ترافیکی شهر مربوط به رعایت نکردن خط سفید و بر بالغ 10 هزار نفر در سال در اثر رعایت نکردن خط سفید فوت می شوند.

امرودی در خصوص اینکه در مصرف مواد غذایی و میزان خرید بسیار اسراف می کنیم و حجم و نوع مصرف را مدیریت نمی‌کنیم، بیان کرد: شهروندان ما در تولید و جنس زباله دقت ندارند. در روز 7 هزار و 500 تن زباله در شهر تهران تولید می شود و نزدیک به نوروز حجم این پسماندها به 11 تن می رسد.

سردار انصاری عضو هیئت علمی دانشگاه پلیس در ادامه این همایش در خصوص موضوع ترافیک و رفتار شهروندی اظهارکرد: سازمان ملل متحد در سال 2010 در مجمع عمومی تاکید کرد که از سال 2011 تا سال 2020 دهه ایمنی ایجاد شود.

وی ایجاد نظم و انضباط در حوزه ترافیک را نماد انضباط اجتماعی اعلام کرد و گفت: اگر این انضباط در  تهران انجام گیرد، قطعا در تمام کشور الگو می‌شود. خط سفید در سال 70 با عنوان تردد بین خطوط مطرح بود، و در سال 80 عبور از خطوط عابر پیاده مطرح شد که هر 2 مورد ما نیازمند اصلاح الگوی شهروندان هستیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه پلیس اضافه کرد: پلیس سال 84 قانون استفاده از کمربند را ملزم کرد، ولی 90 درصد از شهروندان این کار را با انتقاد انجام دادند و این اعتقاد باید در زمینه خط سفید نیز نهادینه شود. 


انصاری بالا بودن آمار ترافیک را فرهنگ پایین شهری دانست و گفت: در استفاده از  اتومبیل نسبت به جایگاه جهانی رتبه پایینی داریم و در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری هستیم ، در سال گذشته 650 تن در شهر تهران در تصادف کشته شده‌اند که حدود 250 تن یعنی 38 درصد از عابرین پیاده بودند  و طرح خط سفید می تواند جلوی این فاجعه را بگیرد  .

وی در پایان تصریح کرد: در کشور ما بعنوان یک عضو جامعه ملل باید در سال 2020 تلفات 50 درصد کاهش داشته باشد و برنامه توسعه رفتار امن ترافیکی باید در شهر تهران تهیه شود و در مبحث مدیریت یکپارچه یا مدیریت واحد توسعه پیدا کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار