اقدامات نادرست موجب تشدید گرمازدگی شده است

متاسفانه بسیاری از اقدامات نادرست توسط فرد مبتلا و یا خانواده و اطرافیان او، موجب تشدید بیماری مبتلایان به گرما زدگی شده است.

صدرالله کمالوند متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: گرمازدگی که در روزهای گرم سال شیوع گسترده‌ای دارد، با عوارضی نظیر مشکلات پوستی، قلبی، تنفسی، گوارشی، عضلانی و برخی دیگر از اختلالات داخلی همراه است.

وی گفت: تماس زیاد و ماندن طولانی مدت زیر نور خورشید، ماندن در محیط‌های گرم و رطوبت زیاد و مصرف کم مایعات به ویژه آب، از دلایل اصلی ابتلا به گرما زدگی است. 

کمالوند با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل و درمان مناسب گرمازدگی بسیار مهم و جدی است،‌ تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از اقدامات نادرست توسط فرد مبتلا و یا خانواده و اطرافیان او،‌ موجب تشدید بیماری مبتلایان به گرما زدگی شده و در نتیجه این اقدامات درمان افراد بیمار با مشکلات زیادی مواجه شده است. 

وی افزود: یکی از اقدامات نادرستی که در خصوص مبتلایان به گرمازدگی صورت می‌گیرد،‌ حمام با آب سرد است که این اقدام بسیار خطرناک بوده و نباید انجام شود.

کمالوند با بیان اینکه بیمار گرما زده باید با آبی که حدود دو تا سه درجه از دمای بدنش سردتر است،‌ پاشویه شود، اظهار داشت‌: پس از پاشویه کردن بیمار نزد پزشک برده و از دادن قرص و دارو به صورت خودسرانه به بیمار گرما زده پرهیز شود.

وی یادآور شد: برای مقابله با گرما زدگی باید از بروز آن جلوگیری کرد که از مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از آن مصرف زیاد مایعات، پرهیز از ماندن طولانی مدت در زیر نور خورشید و محیط‌های گرم و مرطوب و کاهش فعالیت‌های بدنی در روزهای گرم سال است.

کمالوند خاطر نشان کرد: در روزهای گرم همچنین بهتر است از لباس‌هایی به رنگ روشن استفاده کرده و همچنین شربت آبلیمو و خاکشیر را برای رفع گرما زدگی بیشتر مصرف کرد. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.