یادداشت؛

فضای متفاوت رسانه در ژانر جنگ/ «نیمه پنهان» فضایی آشکار برای جنگ

مستند «نیمه پنهان» برنامه‌ای است که هر چهارشنبه از شبکه افق میزبان همسران معظم شهداست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید از میان شبکه‌های تازه تأسیس شبکه افق را بتوان تنها شبکه‌ای دانست که سعی دارد نقطه عطف در عرصه مستند سازی ایرانی باشد.

مستند‌هایی که با رویکرد متفاوت ذهن مخاطب را در عین جذابیت با عالم واقع آشنا کند افرادی که هر روز در میان ما حضور دارند و شاید ما نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم. تماشای گاه و بی‌گاه این شبکه می‌تواند ما را با ارزش وجودی‌ آنها آشنا کند.

این مهم بهانه ساخت مستندی متفاوت از شبکه افق است. برنامه مستندی با نام «نیمه پنهان» که هر چهارشنبه و ساعت 6 تا 7 بعد‌از ظهر میزبان خانه هر ایرانی است.

مستندی متفاوت از جنگ به روایت همسران شهدا آن‌ها که در سال‌های دفاع مقدس و یا حتی تا به امروز دوشادوش همسران خود برای دفاع از میهن می‌کوشند تا به نحو احسن سهم خود را در ارزش‌های این سرزمین ایفا کنند. بهانه‌ای که شاید خیلی سخت بتوان مهمانان این برنامه را راضی کرد تا از مقابل دوربین این برنامه از همسران آسمانی خود سخن گویند.

جدا از موضوع برنامه اجرای این برنامه را زینب ابوطالبی بر عهده دارد. او که خود در جنگ 8 ساله پدر و عموی بزرگواشان به کاروان عظیم شهدا پیوسته‌اند و همین درک ذاتی کافی است تا بتواند فضایی صمیمی با سؤالات خاص برای مهمان رقم بزند.

از میان مستند‌های پخش شده برای خانواده‌های شهدا شاید این برنامه بتواند راه را برای ایده‌های متفاوت ژانر جنگ هموار کند. برنامه‌هایی مستند که برای جنگ است اما خبری از توپ و تانک نیست و همین امر نشان می‌دهد که ساخت مستند‌های دفاع مقدس نیازمند رویکردی نوین به منظور معرفی بخش‌های متفاوت از جنگ است.

شبکه افق و در کنار آن برنامه «نیمه پنهان» می‌تواند معرفی برای زوایای متفاوت جنگ باشد. از این رو برنامه‌سازان تلویزیون باید سعی کنند دریچه دید خود را با افزایش آگاهی در این زمینه گسترش دهند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار