امام صادق(ع) مردم آخرالزمان را به چه دعایی توصیه کردند؟

حجت الاسلام فوادیان گفت: یکی از موضوعاتی که در روایات امام صادق(ع) به زیبایی بیان شده است، دعاهای آن حضرت درباره امام زمان(عج) است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امام جعفر صادق (ع) در هفدهم ربیع الأول سال 83 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد، عمر بابرکت امام صادق (ع)، 65 سال بوده است و مدت امامت آن حضرت، 34 سال بود که در این دوران، موضوعات مختلف اسلامی را بیان کرده است و امروز، شیعه که به مذهب جعفری معروف است، مرهون تلاش‌های این امام همام است.
 
یکی از موضوعاتی که امام جعفر صادق (ع) در عمر پربرکت خویش به آن پرداخته است، موضوع مهدویت و ظهور است، به طوری که روایات و احادیث زیادی از آن حضرت در رابطه با مهدویت و علائم ظهور وجود دارد، بر همین اساس، گفتگویی از حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا فوادیان کارشناس مباحث مهدویت را در ادامه می خوانید:

ترویج روایات مهدویت در دروان زندگی امام صادق (ع)

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در دوران زندگانی امام صادق (ع)، روایات مهدویت در میان شیعیان وجود داشت و مردم درباره ظهور امام عصر (عج) و مهدویت گفتگو می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان اظهار داشت: «ثامر هاشم حبیب» نویسنده کتاب «غیبة الامام المهدی عند الامام الصادق علیهما السلام» است که روایات امام جعفر صادق (ع) را درباره امام زمان (عج) بیان کرده است و این کتاب با عنوان «غیبت امام مهدی(ع) از دیدگاه امام جعفرصادق(ع)» به فارسی ترجمه شده است.

نویسنده کتاب «از حسین تا مهدی (عج)» افزود: امام جعفر صادق (ع) به پاسخ به پرسش منصور صيقل و حارث بن مغيره درباره ظهور امام عصر (عج) می‌فرماید که امام مهدی (عج) زمانی ظهور می‌کند که شیعیان غربال و آزمایش شوند، همچنین فردی از امام صادق (ع) درباره روش حکومت امام زمان (عج) سوال می‌کند و این روایات نشان می‌دهد که در محضر آن امام بزرگوار، پرسش‌ها و گفتگوهایی در خصوص مهدویت و ظهور صورت می‌گرفته است.

تلاش امام صادق (ع) در حفظ روحیه انتظار در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه  بیان داشت: روایت عجیبی در زمان امام جعفر صادق (ع) وجود دارد که شخصی به نام کرّام به آن حضرت می‌فرماید که من نذرکردم که تا زمان ظهور امام عصر (عج) روزه بگیرم؛ امام صادق (ع)، آن فرد را نهی نمی‌کند و سفارش می‌کند که تنها در 4 روز حرام سال روزه نگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان  ادامه داد: همچنین امام صادق (ع) فرمود: «هر کس سوره بنی اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمی‌میرد تا انکه زمان قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یاران او بشود»؛ این روایات نشان می‌دهد که آن حضرت تلاش می‌کردند که روحیه انتظار در جامعه و در میان مردم حفظ شود.

وی عنوان کرد: در زمان ظهور امام جعفر صادق (ع)، درگیری‌های شدیدی بین طاغوت‌های بنی‌عباس و بنی‌امیه به وجود آمد و برخی گمان می‌کردند که امام صادق (ع) همان امامی است که جهان را پر از عدل و داد می‌کند.

 

نویسنده کتاب «تلاشگر پنهان» افزود: امام صادق (ع) در برابر این تفکرات التحادی و جریان‌های انحرافی فرمودند: «من امام مهدی (عج) نیستم و اگر من زمان آن حضرت را درک کنم، همه عمرم را در راه او خدمت می‌کنم» و ما باید از این روایت درس بگیریم.

تشخیص امامان حق از امامان باطل با توجه به روایات امام صادق (ع)

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان تصریح کرد: در دوران امامت اهل بیت (ع)، جریان‌های انحرافی و التقاطی زیادی در جامعه وجود داشت و امام صادق (ع)، برای مبارزه با مدعیان دروغین مهدویت، شیوه‌های خاصی اجرا کردند.

وی اضافه کرد: امام جعفر صادق (ع) با توجه به گروه‌های انحرافی، یکسری احادیثی دارد، از جمله امام صادق (ع) خطاب به امام موسی کاظم (ع) می‌فرماید که مهدی موعود (عج)، پنجمین فرزند شماست تا اگر کسی ادعای مهدی موعود داشت، مردم بدانند که ادعای او دروغ است.

کارشناس مباحث مهدویت اظهار داشت: امام صادق (ع) می‌فرماید: مهدی موعود در زمان ولادت از نظرها مخفی است، در حالی که هیچ یک از امامان معصوم (ع) این ویژگی را نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین فوادیان افزود: خروج سفیانی و صیحه آسمانی از علائم حتمیه قبل از ظهور امام زمان (عج) است که امام صادق (ع) این موارد و موارد دیگر را بیان کردند تا مردم، امامان حق را از امامان باطل تشخیص دهند.

دعاهای توصیه شده امام صادق (ع) به مردم آخرالزمان

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در روایات امام صادق (ع) به زیبایی بیان شده است، دعاهای آن حضرت درباره امام زمان (عج) است، امام جعفر صادق (ع) احادیث و دعاهای زیادی راجع به حضرت مهدی (عج) بیان کردند، از جمله کتاب «صحیفه مهدیه» نوشته «مجتهدی سیستانی» که مضامین زیبایی در آن وجود دارد، همچنین دعای امام صادق (ع) در روز جمعه که بعد از نماز عصر توصیه شده است.

نویسنده کتاب «از حسین تا مهدی (عج)» عنوان کرد: امام جعفر صادق (ع) در زیارتی که برای امام حسین (ع) بیان فرموده است، فرازهایی از امام زمان (عج) وجود دارد، از همه مهم‌تر امام صادق (ع)، مردم آخر الزمان را به دو دعا توصیه فرموده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین فوادیان ادامه داد: امام صادق (ع) دعای معرفت را در دوران غیبت سفارش فرمودند تا به وسیله این دعا شناخت خدا، پیامبر و امام را طلب کنیم که محتوای دعای معرفت بدین شرح است: «اَللهُمَ عَرِفنی نَفسَکَ فَاِنَکَ اِن لَم تُعَرِفنی نَفسَکَ لَم اَعرِف نَبِیَک، اَللهُمَ عَرِفنی رَسُولَکَ فَاِنَکَ اِن لَم تُعَرِفنی رَسُولَکَ لَم اَعرِف حُجَتَکَ، اَللهُمَ عَرِفنی حُجَتَکَ فَاِنَکَ اِن لَم تُعَرِفنی حُجَّتَکَ ضَلَلتُ عَن دینی».

وی اظهار داشت: همچنین امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید: «بزودي با شبهه‌ای مواجه مي شويد که علم و امام براي اينکه شما را از شبهه خارج کند، نداريد و سرگردان مي‌شويد و از این شبهه كسی نجات پیدا نمی‌كند، مگر كسی كه به وسیله دعای غریق خدا را بخواند» و مضمون دعا این است: « يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ».







منبع: وارث



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۰:۵۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
من به فدای مهدی (عج)من به فدای صادق (ع)
الهم عجل لولیک الفرج
United States of America
رضا
۱۶:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
کفر بشر در آخرالزمان و وظیفه مؤمنین

و بشر امروزه در عرصه این کمال کفرش قرار دارد که در تعبیر اسلامی همان آخرالزمان است یعنی غایت و پایان تاریخ. تاریخی که جز ظهور کفر و جهل و ستم بشر نبوده است یعنی تمدن! و این جمال کفر ذات انسان است که آشکار می شود. و وظیفه یک مؤمن اهل معرفت همانا درک حق این ظهور است و نه تکفیر آن. ظهور کفر که قابل تکفیر نیست بلکه حق است، حقی فراسوی خیر و شر ! حقی که شرک و نفاق را برمی اندازد و کل بشریت را جبراً به قلمرو ایمان محض می کشاند که آمادگی برای ظهور انسان کامل ( امام - ناجی ) می باشد که مظهر جمال پروردگار است، جمال مطلقه انسان : جمال روح : روح الله، خلیفه الله، بود - آ ! و این جمال معرفت محض است : جمال عرفانی ، عرفان جمالی !



استاد علی اکبر خانجانی

کتاب " شناخت شناسی " ص ۱۲۱
آخرین اخبار