زنجان؛

اجرای طرحهای احداث کانال و مرمت قنوات در طارم

از ابتدای اجرای طرح احداث کانال آبیاری عمومی در این شهرستان تاکنون بیش از1 /36 کیلومتر کانال احداث شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛به نقل از روابط عمومی ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت : امسال نیز 385 متر کانال با 391 میلیون ریال اعتبار اجرا شده و احداث یک هزار و 100 متر کانال نیز با پیش بینی هزار و 360 میلیون ریال در دست اجرا قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم دارای 22 رودخانه فصلی و یک رودخانه دایمی' قزل اوزن' است، افزود: این رودخانه به عنوان خط القعر عوارض 'پایین ترین نقطه از نظر ارتفاع نسبت به اراضی همجوار' موجود در این شهرستان است که فقط امکان آبگیری از اراضی اطراف رودخانه قزل اوزن را دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: در اراضی با کد ارتفاعی بالاتر صرفا امکان آبگیری از رودخانه های فصلی میسر است که این امر از زمان های گذشته با احداث نهرهای سنتی متداول بوده و انتقال آب از این طریق انجام شده بود.

عماری تاکید کرد: در سال های اخیر به منظور افزایش راندمان انتقال آب و جلوگیری از هدر آب در مسیر انتقال، احداث کانال های بتنی یکی از راه حل های کارشناسان جهت حل این مشکل بوده است که با اجرای این طرح ها راندمان انتقال آب تا حدود 55 درصد قابل ارتقا می باشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح مرمت و بهسازی قنات ها در شهرستان طارم از سال های گذشته جزو برنامه های ثابت و مداوم سالانه مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است، ادامه داد: تاکنون 36 رشته قنات طی سال های مختلف در طارم مرمت و بهسازی شده است.

عماری با اشاره به اینکه امسال یک رشته قنات به طول 350 متر با اعتبار 425 میلیون ریال مرمت و بهسازی شد، گفت: قنات از ابداعات ایرانیان قدیم بوده و در هیچ نقطه ای از دنیا این روش انتقال آب معمول نبوده است.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: اجرا ، کانالقنوات ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.