سنندج؛

پرورش اسب اصیل کرد در بیجار

رییس هیات مدیره هیات اسب سواری بیجار گفت: حضور کارشناسان و هیات های مهم اسب سواری کشور در بیجار این منطقه از کشور رابه قطب پرورش اسب اصیل کرد تبدیل کرده است.

پرورش اسب اصیل کرد در بیجاربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، خسرو روضه ای در حاشیه آغاز دومین جشنواره اسب کرد در بیجار گفت: این جشنواره دارای مزایای اقتصادی، گردشگری، اشتغالزایی و افزایش پرورش اسب کرد خواهد بود.

وی صنعت پرورش اسب را خیلی مفید و مقرون به صرفه دانست وافزود: افرادی که به این صنعت علاقه داشته باشند می توانند، با کمترین هزینه، بیشترین سود را به دست آورند.

روضه ای برگزاری دومین جشنواره اسب اصیل کرد در بیجار را یک فرصت و پتانسیل مهم دانست و خاطر نشان کرد: وقتی کارشناسان و مسوولان فدراسیون کشوری، توان بیجار را برای برگزاری دومین جشنواره ارزیابی کردند، تایید کردند بیجار از توان بالایی برای پرورش اسب کرد برخوردار است.

او از رونق و گسترش صنعت گردشگری با راه اندازی میدان اسب دوانی به میزان 40 هکتار در بیجار خبرداد وگ فت: بسیاری از مقدمات زیربنایی راه اندازی این میدان انجام شده است و افراد زیادی علاقه مند به فعالیت در این صنعت هستند.

روضه ای افزایش بیش ازدو برابری پرورش اسب در بیجار از 150 راس در سال 93 و 300راس در سال 94 را یک خبر خوب برای علاقه مندان ذکر کرد و گفت: این صنعت یکی از فرصت های مهم اشتغالزایی است که می تواند به ازای هر یک راس اسب، برای یک خانوار اشتغال ایجاد کند.

او راه اندازی میدان اسب سواری و اسب دوانی را فرصت مناسبی برای اجرای برنامه های آموزشی، تمرین های استاندارد و آمادگی های لازم برای مسابقات مختلف عنوان کرد.رییس هیات مدیره هیات اسب سواری بیجار تاکید کرد: با توجه به وجود کارشناسان دارای تحصیلات تخصصی پرورش اسب و همکاری خوب میان اداره دامپزشکی، بیجار بهترین محل برای پرورش اسب اصیل کرد شناخته شده است و در آینده این شهر، قطب مهم پرورش اسب کرد خواهد شد.

او از اعلام آمادگی و حضور اسب سواران نامی کشور برای شرکت در جشنواره امسال از شهرهای اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی، کرمان، همدان و زنجان سخن گفت وافزود: این جشنواره باعث شده است، قیمت هر راس اسب در بیجار، از یکصد میلیون ریال تا 500 میلیون ریال افزایش یابد.

به گفته روضه ای افزایش ارزش ریالی هر راس اسب در جشنواره امسال نیز بیشتر خواهد شد که بهترین هدیه برای شرکت کنندگان خواهد بود.

وی از استقبال خریداران کشور عراق بویژه شهر سلیمانیه برای خرید اسب کرد در بیجار خبرداد و افزود: قطعا در آینده اسب اصیل کرد، یکی از کالاهای صادراتی از استان کردستان خواهد بود.

دومین جشنواره اسب کرد امروز جمعه 23 مرداد امسال در استادیوم 17 شهریور بیجار آغاز شده است. 
بیجار در 145 کیلومتری سنندج واقع شده است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.