تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم/ساماندهی معلمان براساس اعلام نیاز مناطق

آموزش و پرورش به تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم و کم بهره و همچنین مدارس شبانه روزی در سال تحصیلی جدید توجه بیشتری خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، در نشست خبری صبح امروز علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص توجه به مناطق محروم و کیفیت آموزشی در این مناطق گفت: به مناطق محروم به ویژه در سال تحصیلی جدید توجه ویژه ای شده است تا دانش آموزان از امکانات تحصیلی بی بهره نمانند. 

وی در ادامه درخصوص رعایت عدالت آموزشی در مناطق کم بهره افزود:  تقسیم عادلانه به معنای مساوی نیست، با توجه به شرایط  ارائه خدمات داشته باشیم تا امکان آموزش را فراهم می کنیم.در این راستا مدت هاست که اقداماتی نظیر تاسیس مدارس غیردولتی برای حمایت از دانش آموزان مستعد روستایی و مواردی این چنینی انجام شده است، همچنین پس از آن اقدام به ساخت روستا مرکزی در دستور کار بوده است که امکان تحصیل دانش آموزان در یکی از روستاها انجام شود.

تامین وسایل رفت و  آمد برای دانش آموزان روستایی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص شرایط آموزشی و رعایت عدالت جنسیتی گفت:در مساله آموزش دختران، عملکرد مناسبی داشتیم و حتی سازمان های یونسکو و یونیسف که به  موضوع عدالت اجتماعی می پردازند به این نکته اذعان داشتند.

وی تفاوت در تعداد دانش آموزان از لحاظ جنسیتی را متفاوت بودن نسبت آنان دانست و افزود: در مقاطع تحصیلی مختلف به علت برخی مسائل نظیر عملکرد تخصصی معلمان در مقطع متوسطه اول و دوم شرایط تحصیلی با مسائلی روبرو می شوند، چراکه برای تحصیل در مقطع تحصیلی ابتدایی می توان از آموزش های چند پایه بهره گرفت، اما در سایر مقاطع این شرایط عملی نخواهد بود.

 زرافشان در ادامه برای حل این مشکلات هم به ارائه راهکارهایی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: برای تحقق هدف آموزش برای همه از روش های جایگزین استفاده می شود که این روش ها شامل آموزش از راه دور ، روستا مرکزی ، مدارس شبانه روزی خواهد بود.

وی به این نکته هم اشاره داشت که یکی دیگر از مسائل پیش رو در آموزش مناطق محروم بعد مسافت است که برای رفع این مشکل کارگروه مناطق محروم به ارائه وسایل رفت و آمد برای دانش آموزان اقدام کرده اند.
 
اختصاص 7 میلیارد اعتبار برای مدارس شبانه روزی
زرافشان همچنین از تاسیس و توسعه مدارس شبانه روزی هم در مناطق محروم خبر داد و یادآور شد: مدارس شبانه روزی یکی از راههای دسترسی به آموزش است تا افراد از تحصیل محروم نمانند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به این مدارس شده است که علاوه بر اختصاص 7 میلیارد اعتبار برای تجهیز این مدارس بخشی از بودجه فروش گاز نیز به مدارس شبانه روزی اختصاص می یابد.

وی در ادامه یادآور شد: با گزارشی که در شورای معاونین وزارتخانه انجام شد، کارگروه ویژه ای برای ساماندهی به مناطق محروم تعیین  شده است که با حضور دستگاه های مربوطه و وزیر آموزش و پرورش و رضوی معاون مناطق محروم، رییس جمهور اجرایی می گردد که در این میان به وضع تغذیه از سوی بهزیستی و همچنین بحث کیفیت بخشی آموزشی از سوی مرکز آموزش رزمندگان توجه شده است.

زرافشان از برنامه جدیدی در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: امسال زیر مجموعه ای به خیرین مدرسه ساز  با عنوان "خیرین شبانه روزی" اضافه می شود که بر اداره و حمایت از این مدارس توجه خواهند داشت.

ساماندهی وضعیت معلمان براساس اعلام نیاز مناطق
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی وضعیت معلمان در مناطق تحصیلی مختلف گفت : طبق مصوبه مجلس استخدام نیروهای پیش‌دبستانی با توجه به توزیع نیروی انسانی و نیاز آموزش و پرورش خواهد بود، بنابراین نیروها باید در هر محلی که اعلام نیاز شده است به فعالیت برپردازند. 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر الویت ساماندهی نیروها، معلمین دوره دوم و اول متوسطه و در نهایت دوره ابتدایی خواهد بود.

پیامدهای تغییر نظام آموزشی به وضعیت 3-3-6
زرافشان در خصوص وضعیت معلمان با توجه به تغییر نظام آموزشی گفت: یک از پیامدهای این تغییر وضعیت وجود نیروهای مازاد و همچنین تراکم نیرو در برخی مقاطع تحصیلی است.

 وی در ادامه با اشاره به وضعیت کمبود معلمان هنگام اضافه‌شدن پایه‌ی ششم گفت: برای استفاده از ظرفیت معلمان و همچنین جبران کمبود نیرو معلمانی از دوره اول متوسطه در دوره ابتدایی مشغول فعالیت شدند، در همین راستا برای جبران کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید هم این وضعیت برای معلمان متوسطه دوم ایجاد خواهد شد.

زرافشان خاطرنشان کرد: معلمان دوره دوم متوسطه که تغییر مقطع می‌دهند، از وضعیت دریافتی بالاترین نسبت به معلمان این پایه بهره‌مند می‌شوند، با توجه به این هدف، این معلمان جایگزین نیروهای حق‌التدریسی می‌شوند.

وی تصریح کرد: با ساماندهی نیروهای متوسطه دوم در متوسطه‌ اول چنانچه در وضعیت معلمان متوسطه با مازاد نیرو مواجه بودیم این نیروها به دوره ابتدایی منتقل می‌شوند و با تمرکز بر پایه‌های پنجم و ششم به تدریس دروس تخصصی می‌پردازیم.

 گفتنی است، برای این معلمان برنامه‌های آموزشی کاملی در نظر گرفته شده است که در حال حاضر اجرا می‌شود. 

زمینه‌هی کارآفرینی در دانش‌آموزان تقویت می‌شود
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت کارآفرینی و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزیدگان طرح پایش کارآفرینی گفت: یکی از جهت‌گیری‌هایی کلان نظام توسعه، فرهنگ کارآفرینی در جامعه است که وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این سیاست برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.
 
وی در ادامه افزود: برنامه جامع کارآفرینی  با همکاری دانشکده کارآفرینی  برگزار شد که با استقبال یک میلیون ششصد و هشتاد هزار دانش آموز مواجه شد.

زرافشان با اشاره به اینکه این طرح بر مبنای شاخص‌های کارآفرینی ایرانی دنبال می‌شود، تصریح کرد: یکی از اهداف نهایی طرح پایش پرورش افرادی با مهارتهای کارآفرینی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ارائه کارنامه‌های کارآفرینی دانش‌آموزان به خود و همچنین مدارس خبر داد و گفت: در حاشیه جشنواره نوجوان خوارزمی از این دانش‌آموزی که بالاترین رتبه را کسب کرده بود تجلیل شد.
 
وی در ادامه در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این طرح تصریح کرد: سعی داریم 200 نفر از دختران و 200 نفر از پسران برگزبده را در اردوهای کارآفرینی شرکت کنند، همچنین با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی اقدام به آموزش‌های مجازی کارآفرینی خواهیم کرد.

زرافشان در پایان از گفتگو با برخی از بیمه‌ها برای ارائه خدمات مالی به کسانی که قصد فعالیت‌های کارآفرینی داشته باشند خبر داد و گفت: این برنامه پایش کارآفرینی طرحی طولانی مدت است و امیدواریم با توسعه هر چه بیشتر آن فرهنگ کارآفرینی در جامعه گسترش یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۴:۲۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
شهرستانهای استان تهران از همه جا محروم تر است
آخرین اخبار