یاسوج؛

میزان ابتلا به بیماری های خاص در کهگیلویه وبویراحمد نگران کننده است

مسوول امور بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد میزان ابتلا به بیماری های خاص بویژه بیماری (ام اس) در این استان را نسبت به میانگین کشور رو به افزایش و نگران کننده اعلام کرد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،ساسان عباسی در نشست کارگروه سلامت کهگیلویه وبویراحمد افزود: میانگین ابتلا به بیماری های خاص در کشور هشت تا 10درصد و دراین استان بین 12 تا 14 درصد است.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری های خاص،لاعلاج و سرطلان ها نیز در استان به 15 سال کاهش یافته است، تصریح کرد: در سال های گذشته سن ابتلا به بیماری های خاص در استان بین 20 تا 52 سال بود.

عباسی با بیان اینکه درصد بیماران خاص در شهرستان گچساران بیشتر از سایر شهرستان هاست، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده درصد مبتلایان زن بویژه در بیماری های ام اس بیش از مردان است.

مدیرکل بیمه سلامت کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست شمار بیماران خاص شناسایی شده در استان را یک هزار و 512 نفر دانست و گفت: به نظر می رسد هنوز آمار دقیقی از تعداد این بیماران در استان وجود ندارد.

یدالله حسینی افزود: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد بیماران خاص شناسایی شده حدود یک هزار و 260 نفر است که این تعداد حدود 252 نفر کمتر از آمار اعلام شده از سوی سازمان های بیمه گر است.

وی بر لزوم ساماندهی و شناسایی دقیق آمار مبتلایان بیماری های خاص در استان تاکید کرد و گفت: تمامی خدمات ارایه شده به بیماران خاص در طول سال رایگان است.

وی سرانه هزینه برای هر بیمار خاص در سال را افزون بر 50 میلیون ریال دانست و گفت: این در حالی است که هزینه سرانه پرداختی به سایر بیماران یک میلیون و 800 هزار ریال است.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته حدود 40میلیارد ریال برای درمان بیماران خاص در این استان هزینه شد ، افزود: 90 درصد هزینه های درمانی بیماران ام اس و 100درصد هزینه های درمانی سایر بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت در سال رایگان است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست بر لزوم تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از بیماران خاص در استان برای جلوگیری از برخی موازی کاری ها در ارایه خدمات مطلوب به این قشر تاکید کرد.

فتاح محمدی افزود: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی و برخی سازمان های متولی سایر افراد و آحاد جامعه باید خود را در کمک و بهبود وضعیت این بیماران مسوول بدانند.

وی خواستار رفع برخی بروکراسی های اداری معمول در زمینه ارایه خدمات به بیماران خاص شد و گفت: یکی از اولویت ها و راهبردهای اساسی دولت یازدهم ارتقای شاخص های سلامت بویژه ارایه خدمات مطلوب به بیماران خاص و کم بضاعت در جامعه است.

در این نشست مقرر شد برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای تامین زمین اهدایی و مورد نیاز برای ساخت کلینیک فوق تخصصی مربوط به بیماران خاص و همچنین راه اندازی هیات ورزشی بیماران خاص در استان انجام شود.

انتهای پیام/گ
برچسب ها: ابتلا ، بیماری ، خاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.