دخالت دستگاه های نظامی در انتخابات قانونی نیست/ جزییات انسداد مرز ایران و ترکیه

وزیر کشور گفت:یکدیگر را متهم به عوام‌گرایی نکنیم٬این بی‌حوصلگی و کم تحملی است که همدیگر را به برخی مسائل متهم کنیم که در شئونات اخلاق اسلامی نیست.

دخالت دستگاه های نظامی در انتخابات قانونی نیست
به گزارش  خبرنگار حوزه وزارت کشور  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری که عصرامروز(دوشنبه) به منظور ارائه گزارش دو سال عملکرد وزارت کشور در سالن پیامبر اعظم این وزارت خانه برگزار شد،در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد آیت الله آملی لاریجانی در واکنش به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه اصل بر برائت است٬ این حرف را عوامانه دانسته٬عنوان کرد: حتما ایشان مصاحبه بنده را کامل نخوانده و برای ایشان نقل قول کرده‌اند. منظور من عدم احراز صلاحیتی بود که مبتنی بر عدم تحقیق باشد، گاهی ممکن است در جایی استخدام نشویم و بگویند چون وقت برای تحقیق نداشتیم٬ شما صلاحیت لازم را ندارید که این درست نیست. 


وی افزود: عدم احراز صلاحیتی که بخاطر عدم رسیدگی باشد٬ واقعا درست نیست و باعث ضایع شدن حق می‌شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: والله ما هم از آیت الله آملی و منبر علما یاد گرفته‌ایم که در اسلام اصل بر برائت است. نمی‌توان از اول به همه اتهام زد و همه را مجرم دانست. ما همه را سالم می‌دانیم٬ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. شاید آیت‌الله آملی براساس نقل قول‌ها قضاوت کرده‌اند٬ چون من ایشان را می‌شناسم که چقدر انسان باسوادی است.

وی ادامه داد: اگر اصل بر برائت نباشد٬ باید هر روز اصل را ما بر بی‌اعتمادی بگذاریم. در حالی که در بیش از ۹۰درصد کارهای روزانه٬ برای ما اصل بر اعتماد است. البته تفسیر این مسئله با آیت الله آملی لاریجانی است. قطعا ایشان در مسائل دینی صاحب‌نظر هستند و اگر توضیحی بدهند که ما قانع شویم٬ آن را می‌پذیریم.

وی با اشاره به مسئله نظارت استصوابی گفت: این نظارت در قانون وجود دارد. کسی نمی‌تواند آن را نسخ کند و کسی هم معترض نیست.

وزیر کشور در پاسخ به سوال این خبرنگار که عنوان می‌کرد: در کجای قانون آمده که دستگاه اجرایی می‌تواند در امر نظارت دخالت کند٬ گفت: بدون شک هیچ کس دخالت دستگاه‌های اجرایی د رحیطه نظارت را نمی‌پذیرد برعکس آن دخالت دستگاههای نظارتی در امر اجرا نیز پذیرفته نیست کجای قانون گفته که دستگاه‌های نظارتی باید در امر اجرا دخالت کنند این موضوعات کاملا روشن است کافی است ما حسن نیت داشته باشیم و با ادب و اخلاق با هم صحبت کنیم و تعامل داشته باشیم.

وی خطاب به آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: بهتر است یکدیگر را متهم به عوام‌گرایی نکنیم. هر کس تخصصی دارد همه مسائل عمومی را در یک سطح درک می‌کنند. این بی‌حوصلگی و کم تحملی است که همدیگر را به برخی مسائل متهم کنیم که در شئونات اخلاق اسلامی نیست.

وی گفت: بنده و به‌طور کلی وزارت کشور اهل مجادله و دعوا نیستیم. روش ما مذاکره، مشورت و تعامل و مراجعه به قانون است. جایی که اختلاف نظر باشد٬ حکمیت وجود دارد. درست است که حکمیت در قانون نیامده٬ اما در بسیاری از موضوعات وقتی به نتیجه نمی‌رسیم٬ جلسه تشکیل می‌دهیم و همین مشورت‌ها حکمیت است.


رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه همه را به صبر و حوصله بیشتر و تحمل و تعامل دعوت می‌کنم٬ گفت: ما هم اکنون شرایط مهمی را پیش رو داریم آنچه مهم است این است که بتوانیم در فضایی با آرامش مانور اقتدار ملی داشته باشیم.

در این هنگام متنی از صحبت‌های امروز آملی لاریجانی به دست رحمانی فضلی رسید که وی با قرائت بخشی از آن گفت: بله گویا منظور آیت الله آملی لاریجانی بنده بوده‌ام. ما هم معتقدیم شورای نگهبان مفسر و ناظر اجرای قانون است. ما از اینکه برخی ما را عوام خطاب کنند٬ ناراحت نمی‌شویم. اگر کسی فکر کند مقابل عظمت هستی و اطلاعات گسترده عوام نیست جای سوال است. من معتقدم که به این معنا بنده عوام هستم.

دخالت دستگاه های نظامی در انتخابات قانونی نیست

وی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات اظهار کرد:برگزاری انتخابات سالم از جمله محور های سخنان ریاست جمهوری بوده است که قانون باید فصل الخطاب و تعیین کننده باشد و در چهارچوب قانون هیئت‌های اجرایی و نظارت جایگاه خود را دارند و دخالت هر دو نهاد در کار یکدیگر غلط است.

وی در ادامه افزود: فهم درستی از صحبت های رییس جمهوری در خصوص عدم دخالت دستگاه های نظامی در انتخابات نشده است و همه باید تلاش کنیم همه دستگاه ها کار خود را انجام دهند البته دخالت دستگاه های نظامی در قانون پیش بینی نشده است  به مصلحت نیست اما درحوزه امنیت انتخابات این اتفاق باید بیفتد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: یقینا دخالت به معنای ورود سیاسی در حوزه دستگا ه هایی که صلاحیت ندارند مورد قبول نیست.
 
وزیر کشور در خصوص تجمع دز مقابل سفارت انگلیس گفت: درخواست تجمعی در مقابل سفارت به وزارت کشور و استانداری نداشنه ایم و به همین منظور نیروی انتظامی وظیفه دارد با هر گونه تجمعی برخورد کند تا امنیت اجتماعی برقرار شود

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مرز ترکیه گفت:شرایط مرزی ترکیه شرایط مناسبی نیست چنانچه در چند هفته اخیر شاهد اتش زدن تعدادی از کامیون های ایرانی بوده ایم لذا اخیرا دو نقطه مرزی ایران و ترکیه به صورت موقت مسدود شده است.

وی در خصوص عدم احراز صلاحیت در انتخابات تاکید کرد: احراز صلاحیت در انتخابات از طریق مسیر قانونی و مراجع 4گانه قانون تشخص می شود اما گاهی به دلیل اینکه نمی رسیم احراز صلاحیت را تشخیص دهیم و بررسی کنیم به همین دلیل بنا را بر عدم احراز صلاحیت فرد میگذاریم.

رحمانی فضلی در رابطه با انتخابات الکترونیک گفت:یکی از مشکلات و مسائل مهم انتخابات بحث احراز هویت افراد رای دهنده است، که در انتخابات گذشته با مواردی همچون استفاده چندباره از یک شناسنامه، استفاده از شناسنامه مردگان و یا رای افراد زیر 18 سال مواجه بودیم که با استفاده از نرم‌افزار الکترونیکی اخذ و شمارش آرا و ارتباط با سازمان ثبت احوال این موارد یک تا 2 درصدی را از میان برداریم.

وی در ادامه گفت: در انتخابات گذشته مرحله الکترونیکی اخذ و شمارش در 14 شهرستان به صورت نمونه‌آی برگزار شد که نتیجه مطلوب در پی داشت و در این انتخابات نیز در 9 کلان‌شهر بصورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
رحمانی فضلی در رابطه تدفین شهدای گمنام در تهران و حاشیه‌‌های آن افزود: در گزارشات پخش شده از تشییع در اصفهان دهها و صدها پلاکارد مرگ بر آمریکا بود که نشان‌دهنده شعار همیشگی ملت ایران است بنابراین تابلوها و پلاکاردها نشان‌دهنده این است که مخالفتی با حضور این افراد نبوده است.

وی در ادامه گفت: شورای تامین مسئول اینگونه تجمعات است و افرادی که در این زمینه احضار شده‌اند با شعارهای تند و افراطی بر علیه مسئولین باعث تحریک جمعیت شدند  که به خاطر عدم تعهد چند ساعتی میهمان دستگاه امنیتی بودند.

رحمانی فضلی در رابطه با قاچاق سوخت بیان کرد: این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است و ستاد مبارزه با قاچاق سوخت در این زمینه اقداماتی همچون ، کاهش میزان سوخت وسایل نقلیه گازوئیلی ، ایجاد امکانات بهتر در مناطق مرزی، نصب پمپ سوخت در مناطق مرزی و رساندن قیمت سوخت به قیمت تعادلی با در نظر گفتن سود برای کسانی که در مرزها هستند را انجام داده است و از طرف دیگر با همکاری وزارت نفت بیشتر نیروگاه‌ها به سوخت گاز مجهز شدند.

فضلی در زمینه رصد سوخت با پیمایش گفت: وزارت نفت و وزارت مسکن طی گزارشی که هفته گذشته به دولت دادند واگذاری سوخت در مقابل پیمایش را در دستور کار خود قرار دادند که این امر کاهش 20 تا 30 درصدی را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: مصرف سوخت در 5 ماهه نخست امسال 9.5 درصد نسبت به سال گذشته و 20 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشته است.

وزیر کشور با اشاره به تغییر فرمانداران گفت: تجربه و قبول سیاست‌های دولت از جمله ویژگی‌های است که یک فرماندار در دولت ما باید داشته باشد. بعضی از فرمانداران به علت دارا نبودن این شرایط جابجا شدند اما 37 نفر جابجا نشدند که معاون سیاسی در حال بررسی این موضوع است.

وی با بیان اینکه یقینا رئیس جمهور در هر جا که احساس کند وارد عمل شده و پیگیری می کند گفت: در فضای سیاسی کنونی تفسیر و تحلیل هایی مبنی بر ایجاد اختلاف می‌شود که یقینا رئیس جمهور در جایگاه خود پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

وی در خصوص منشور حقوق شهروندی گفت: آنچه به عنوان صیانت حقوق شهروندی در وزارت کشور مطرح است، در شورای اجتماعی در دستور کار داریم و معاونت امور اجتماعی کمیسیون‌هایی را در این خصوص تشکیل داده است.

وزیر کشور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تک تک ما است گفت: مجموعه ای تحت عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر جلساتی را تشکیل می‌دهد و وزارت کشور هم در قالب مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در شورای اجتماعی این موضوع را چندین بار در دستور کار قرار داده و پیگیری کرده است همچنین گزارشات به موقع از دستگاه‌های مربوطه گرفته و داده شده است.

رحمانی‌فضلی گفت: به دولت مشکلات اجرایی این قانون راگفته‌ایم ، همچنین به ریاست مجلس نیز نامه ای محرمانه داده‌ایم که موضوعاتی را که از منظر اجرایی دچار مشکل بود در این نامه آورده‌ایم اما نهایتا این قانون تصویب شده و باید اجرا شود چرا که ما انقلاب کردیم تا قانون  در جامعه حاکم باشد.

رحمانی فضلی در خصوص جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور گفت: در سال 94 اولویت با 4 استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی است که عمدتا مقابله در این استان‌ها چنانچه در 3 ماهه سال قبل کشفیات 20 درصد افزایش داشته است.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه داخلی نیز مواد مخدر صنعتی را داریم، تصریح کرد: از سال گذشته قوانین جدیدی برای پیش ساز‌ها گذاشته‌ایم که باعث شده است قیمت شیشه نسبت به سال گذشته 400 برابر افزایش یابد، اما همزمان با این موضوع شاهد افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان هستیم و پیش‌بینی می شود کشت آن به 7 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه تجارت مواد مخدر سودآور و اقتصادی است گفت: در دنیا سود مواد مخدر 60 میلیارد دلار و در داخل کشور 3 میلیارد دلار است اما برای مقابله با مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد سیاست کنترل عرضه و تقاضا باید حاکم شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مجوز حزب اتحاد ملت گفت: تشکیل هر حزب نیاز به فرآیندی دارد که در این جریان ابتدا از وزارت کشور درخواست می شود و وزارت کشور استعلامات لازم را در خصوص هیئت موسس و اساسنامه انجام می دهد و در کمیسیون ماده 10 مطرح می شود که در این کمیسیون که با حضور نمایندگان قوه قضاییه، قوه مقننه و مجریه تشکیل می‌شود اگر هیئت موسس رای نیاورند مجوز داده نمی‌شود بنابراین در حال حاضر برای حزب اتحاد ملت مجوز اولیه صادر شده و باید اقداماتی انجام شود تا پروانه حزبی صادر شود، البته در هیئت موسس این حزب افرادی بودند که تغییر یافتند لذا مجوز اولیه را گرفته و کاملا قانونی است.

وی با بیان اینکه این حزب هنوز در مرحله فعالیت نیست گفت: هر کسی در چارچوب قانون فعالیت کند ما از آن حمایت می‌کنیم چرا که ما وقتی قانون تحزب را قبول کردیم در عمل نیز باید آن را بپذیریم البته نظارت قانونی بر فعالیت احزاب وجود دارد و هر کجا قوه قضائیه و وزارت اطلاعات رفتاری خلاف قانون ببینند تذکر می‌دهند و پیگیری لازم انجام خواهد شد.

وی به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه مسجد پایگاه و جایگاه سیاسی است اما جایگاه احزاب نیست، گفت: این سخن درست است چرا که مسجد خانه خدا است و محلی امن و برای آگاهی دادن و رشد سیاسی و اجتماعی افراد است و اگر محل احزاب شود محل درگیری خواهد شد.

رحمانی فضلی در ادامه به اظهارات یکی از مداحان در واکنش به این سخن رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: اینکه مداحان می‌خواهند در انتخابات مجلس  لیست بدهند جای نگرانی نبوده و همیشه مرسوم بوده و در انتخابات قبلی نیز جمعی از مداحان لیست می دهند این کار برای نشاط انتخاباتی خوب است و ما نگران نیستیم اگر مداحان نیز می‌خواهند حمایت کنند بیایند و اشکالی ندارد.

وزیر کشور همچنین به انتخاب استاندار جدید فارس اشاره و یادآور شد : تغییر استاندار فارس قبل از توافق هسته‌ای و برجام انجام شده است و علل موجبه موفقیت ما در سیاست خارجی اتحاد ، انسجام، وحدت ، مقاومت و ایستادگی و تبعیت از رهبری است لذا ما باید اگر می‌خواهیم توفیقات برجام را در داخل هم بیاوریم باید تلاش کنیم علل موجبه را بیشتر تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه در سیاست داخلی با انفعال برخورد نکرده‌ایم گفت: در واقع در قضایای شیراز یکی موضوعی بود که برای آقای مطهری رخ داد بود که با همکاری همه نیروها توانستیم موضوعی را که سالها با عناوین مختلف انجام می‌شود و برخورد قانونی با آن نشده بود بدون سیاسی کردن و بی هیچ جنجالی حل کنیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: ما در مورد استاندار فارس جدلی با مجلس نداشتیم که بخواهیم در مقابل نمایندگان بایستیم و فقط ما با هم به توافق نرسیدیم. چنانچه نمایندگان مجلس کاندیداهایی را معرفی کردند و ما با احتراماتی که برای آنها قائل بودیم استاندار را معرفی کردیم.
گفتنی است در حاشیه این نشست مرکز ملی مدیریت رخدادها و مدیریت بحران کشور افتتاح شد .


انتهای پیام/
  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
به ترکیه رو دادید و دعوت کردید بیاید ایران و جلوی پایش فرش قرمز پهن کردید و بعد در بوق و کرنا کردید که عزت ایرانی را ما برگرداندیم حال طوری شده که ماشین های ایرانی را در ترکیه و مرز آتش میزنند و تجار ایرانی در ترکیه امنیت ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
آقای وزیر به فکر برجام باشید ....چی شد بالاخره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
حرف دل مردم رو زدید
آخرین اخبار