رمضان شلح: توافق هسته ای تغييری درموضع ايران درباره فلسطين ايجاد نمی کند

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: توافق هسته ای تغییری در قبال موضع ایران درباره جنبش های مقاومت اسلامی فلسطین ایجاد نمی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «رمضان عبدالله شلح» در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین، اعلام کرد: آنچه را «محمد علان» اسیر فلسطینی محقق ساخت، ثمره پایداری افسانه ای و شگفت او بود و لغو قرار بازداشت اداری وی یک پیروزی بزرگ محسوب می شود.

وی تاکید کرد: با این پیروزی که محمد علان به دست آورد، رژیم اشغالگر اسرائیل برای بار دوم در درون زندان های خود شکست خورد، شکست نخست این رژیم به دست شیخ خضر عدنان رقم خورد، هنگامی که وضعیت جسمی شیخ خضر عدنان وخیم شده بود و خطر مرگ وی را تهدید می کرد، مبارزان گردان های قدس و موشک های مقاومت به حالت آماده باش در آمدند.

عبدالله شلح گفت: آتش بسی که با رژیم صهیونیستی برقرار شده مقدس نیست و اگر دشمن صهیونیستی بخواهد حیات فلسطینیان را به بازی بگیرد ما این آتش بس را خواهیم شکست و پایبند آن نخواهیم بود، ما آتش بس را به عنوان یک اقدام موقت برای کاستن از رنج و مشکلات ملت فلسطین پذیرفتیم و این آتش بس برای ما مقدس نیست.

وی تصریح کرد: ما هیچگاه با یک آتش بس طولانی مدت که ما را از درگیری با رژیم صهیونیستی خارج کند موافقت نمی کنیم و گمان نمی رود که حماس نیز با چنین آتش بسی موافقت کند، گردان های عزالدین قسام نیز با اینکه جهاد اسلامی آتش بس را شکسته و به نبرد با رژیم صهیونیستی بپردازد مشکلی ندارد و به ما گفته اند اگر اتفاقی رخ داد و تصمیم به نبرد گرفتید فقط به ما اطلاع دهید تا مقرهای ما مورد هدف قرار نگیرد.

عبدالله شلح تاکید کرد: جنبش جهاد اسلامی به جولان اشغالی موشک شلیک نکرده است و ما این مساله را تکذیب کردیم چرا که هیچ ارتباطی با این موضوع نداشته ایم، اسرائیل با بیان این اتهام ها علیه جنبش جهاد اسلامی به دنبال این بود که سرپوشی بر موفقیت محمد علان اسیر قهرمان فلسطینی بگذارد و به مردم اسرائیل اطمینان خاطر بدهد که توان مقابله با جهاد اسلامی را دارد.
وی گفت: در شرایط موجود، ما هیچگونه حضور نظامی در سوریه نداریم .
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: این اطمینان خاطر را می دهم که وضعیت گردان های قدس از گذشته بسیار بهتر است و با وجود محاصره، توانایی ها و امکانات گردان های قدس در همه زمینه های افزایش یافته است.
وی افزود: اسرائیل امروز اسرائیل 30 سال پیش نبوده و ارتش اسرائیل دیگر آن ارتش شکست ناپذیر نیست، امکان وقوع هر رویدادی در منطقه وجود داد و دشمن صهیونیستی به خوبی می داند هر جنگی که به ما تحمیل شود تفریح نخواهد بود.

عبدالله شلح تاکید کرد: هم اکنون نه تنها جهاد اسلامی بلکه ملت فلسطین نیز با مشکلات مالی روبرو است. این بحران مالی تازگی نداشته و ما همیشه از اینگونه بحران ها عبور کرده ایم.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی گفت: بر اساس اطلاعاتی که من دارم آنچه میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی جریان دارد به سطح مذاکره نمی رسد؛ نه مذاکره مستقیم و نه غیر مستقیم، رژیم صهیونیستی در مورد غزه دو راه بیشتر در پیش ندارد یا وارد نبردی جدید با غزه شود یا اینکه به دنبال تفاهمی در مورد این مساله باشد.

رمضان عبدالله تصریح کرد: بارها با «خالد مشعل» مسوول دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار کردم و در خصوص جزئیات مساله فلسطین با یکدیگر به گفتگو پرداختم، حماس به ما خبر داده است که چنانچه چیزی پیرامون تماس های غیرمستقیم با اسرائیل آماده شد آن را به همه گروه های مقاومت و در راس آن ها جهاد اسلامی ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تماس هایی که میان تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسرائیلی ها صورت می گیرد در مسیر مبارزه فلسطین هیچ تاثیری نخواهد داشت. سازمان آزادی بخش فلسطین از زمانی که اسرائیل را به رسمیت شناخت وارد دالانی تاریک شد و مشکلات متعددی در برابرش ایجاد شد که مهم ترین آن مشروعیت نمایندگی از ملت فلسطین بود. آیا معقول است که سازمان آزادی بخش فلسطین تنها نماینده و نماینده قانونی ملت فلسطین باشد در حالیکه جنبش های حماس و جهاد اسلامی در این سازمان حضور ندارند.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: تشکیلات خودگردان فلسطینی سازمان آزادی بخش فلسطین را بلعیده است و تنها به دو علت سازمان آزادی بخش همچنان باقی مانده است. یکی اینکه به عنوان بازیکن ذخیره در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان عمل می کند و دیگر اینکه جلوی ایجاد هرگونه گزینه جایگزین را برای تشکیلات خودگردان فلسطین بگیرد.
وی گفت: در سایه تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی، در آینده کرانه باختری به ناچار باید شاهد قیام و مقابله با دشمن صهیونیستی باشد.

عبدالله شلح تاکید کرد: محمود عباس شخصاً مسوول جلوگیری از به راه افتادن انتفاضه در کرانه باختری علیه اشغالگران است، این سوال مطرح است که نیروهای امنیت ملی برای حمایت از فلسطینی های کرانه باختری چه می کند و چه چیز باعث می شود که علیه اشغالگران سلاح نکشند.
وی گفت: هیچگونه تماسی با محمود عباس نداشته ام و موضع تشکیلات خودگردان فلسطینی نسبت به جنبش جهاد اسلامی موضعی منفی است.

عبدالله شلح در پاسخ به این سوال که رابطه جنبش جهاد اسلامی با ایران چگونه است؛ گفت: روابط ما با ایران خوب است. اما اینکه گفته اند در سفر محمد جواد ظریف به دمشق وی سه ساعت با ما جلسه داشته است صحت ندارد. ما با مسوولان ایرانی دیدار داریم. ما با وزیر خارجه ایران ارتباط و تماس داریم. در زمان جنگ غزه، وزیر خارجه ایران سه بار با من تماس گرفت. بعد از امضای توافق هسته ای که محمد جواد ظریف به دمشق آمد من در دمشق حضور داشتم و دیداری میان من و وزیر خارجه ایران انجام شد اما این دیدار به یک ساعت نکشید. در این دیدار ما درباره بسیاری از مسائل صحبت کردیم. مسائلی همچون اوضاع فلسطین، نیازهای ملت فلسطین، سازندگی، میزان ویرانی ای که ایجاد شده است و اینکه هیچ کس دست کمک به سوی ملت فلسطین دراز نمی کند صحبت کردیم. ما به وزیر خارجه ایران در خصوص دستیابی به توافق هسته ای تبریک گفتیم. ظریف با دقت به سخنان ما گوش داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گمان نمی کنید که بعد از توافق هسته ای، موضع ایران در قبال شما و گروه های مقاومت فلسطینی تغییر کند، گفت: ما مطمئنیم که موضع ایران در قبال مساله فلسطین ربطی به شرایطی که پیش می آید ندارد. در دیدگاه و راهبرد ایران فلسطین در جایگاه ویژه ای قرار دارد. از این رو ما همیشه می گوییم اینکه ایران همیشه سخن از نابودی اسرائیل می گوید این مساله ناشی از آن است که ایران به خطر اسرائیل برای امت اسلامی و منطقه آگاهی دارد. از این رو شما در سخنان امام خمینی و آیت الله خامنه ای سخنی از آزادسازی فلسطین نمی شنوید زیرا مردم این سخنان را تحصیل حاصل می دانند. خطر، همان وجود اسرائیل بر روی نقشه جهان است. 

عبدالله شلح گفت: ما روابط خوبی با قطر داریم و من از قطر دیدار کرده ام. ما تلاش می کنیم با تمامی کشورهای جهان اسلام روابط خوبی داشته باشیم.
ما برای گدایی به قطر نرفته ایم بلکه ما به خاطر دغدغه اساسی خود یعنی فلسطین و مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست از قطر دیدار کردیم.
وی درباره روابط جهاد اسلامی با ترکیه گفت: روابط ما با ترکیه همچنان پابرجاست اما این روابط به همان شکلی است که گذشته بود است. 

وی ادامه داد: عربستان از ما برای سفر به ریاض دعوت نکرده است.

وی همچنین درباره روابط با مصر گفت: ما رابطه خوبی با قاهره داریم و مصر نقش عمده ای در روند مسئله فلسطین و بویژه نوار غزه دارد. من به زودی به قاهره سفر خواهم کرد تا در خصوص تمامی مسائل حل نشده بویژه مسائل نوار غزه با مسوولان مصری به گفتگو بپردازیم زیرا بدون مصر هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: امور متغیر زیادی در منطقه و جهان رخ داده است و پیچیدگی هایی در سیاست منطقه ای ایجاد شده است که باید با هوشیاری و صبر با این امور تعامل کرد.
عبدالله شلح گفت: روابط ما با سوریه خوب است اما فعالیت های ما در این کشور محدود است زیرا در سایه شرایط موجود در این کشور، عرصه برای کار سیاسی و مقاومتی مناسب نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم که سوریه در حفظ یکپارچگی خود موفق باشد و از طرح هایی که برای ویرانی این کشور ترسیم شده نجات پیدا کند.

عبدالله شلح درپایان گفت: شرایط حضور فلسطینی ها در لبنان بسیار دشوار است و وضعیت فلسطینی ها در اردوگاه عین الحلوه نشان دهنده این وضع دشوار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار