رضایی در برنامه متن حاشیه:

عده‌ای انتظارات کاذب در ذهن مردم به وجود می‌آورند/ با این برجام معجزه اقتصادی رخ نمی‌دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با این برجام به هیچ وجه معجزه اقتصادی رخ نمی‌دهد و فقط تسهیلاتی برای ما به وجود می‌آورد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه متن حاشیه که شب گذشته (شنبه) از شبکه سوم سیما پخش شدبا اشاره به تصویر منتشر شده از مرگ یک کودک پناه‌جوی سوری در رسانه‌های دنیا اظهار داشت:بنده از دیدن این تصویر یاد بمباران حلبچه افتادم، بنده تصویر این کودک را در سایت‌ها و تلگرام دیدم. هنگامی که خواستم در اینستاگرام خود پست بگذارم با چنین تصویری مواجه شدم و تکان خوردم. دوران عجیبی را پشت سر می‌گذاریم دوران کودک کشی که از غزه شروع شد و به یمن کشیده شد و امروز در سوریه جریان دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: بنده همیشه از مشوق‌های آقای ظریف و تیم ایشان بودم و پشت گرمی می‌دادم اما بعد از برجام جلسه خاصی با آقایان نداشتیم. در این مذاکرات طرف اصلی مذاکرات ایران، امریکا بود.

** هر نوع توافق بین‌المللی که می‌خواهد در ایران عملیاتی بشود، باید به مجلس برود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نحوه برخورد برجام در داخل و خارج و نتایج عملیان برای مردم ایران مهم است. گروهی که مانع بررسی برجام در مجلس می‌شوند دو نوع هستند افرادی از آنها دلسوز ولی عده‌ای از آنها مشکوک هستند و غیر منطقی حرف می‌زنند، برخی از آنها با سوء نیت دارند این کار را می‌کنند.

رضایی تاکید کرد: هر نوع توافق بین‌المللی که می‌خواهد در ایران عملیاتی بشود، چه امضا پشت آن باشد یا نباشد، باید به مجلس برود چرا که از یک اقدام مخفی و غیر رسمی در کشور جلوگیری می‌کند و بار انجام تعهدات بین‌المللی تنها بر عهده دولت نخواهد بود بلکه همه را رسماً و قانونا در داخل کشور قادر به عملیاتی کردن آن می‌کند و در تاریخ آینده کسی مدعی قراردادهای مشابه ترکمانچای نخواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: حُسن ورود مجلس به موضوع برجام این است که،  آنچه که از دل مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون بیاید دو قبضه می‌شود. مجلس می‌تواند شرایط و الزاماتی را در این خصوص بگذارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود: در قانون اساسی و در اداره کشور بن بستی وجود ندارد و همه اشکال بن بست، بسته شده و کنار رفته است. در صورت اختلاف نظر این دو نهاد یعنی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی،  رهبری معظم می‌تواند ورود پیدا کند و مسئله را حل کند. به نظر من در نهایت مسئله حل خواهد شد و در صورت بن بست رهبری می‌تواند تصمیم لازم را برای نهایی شدن بگیرند.

** برجام اگر از سوی امریکا رد شود این کشور دچار افول می‌شود

رضایی افزود: البته برجام اگر از سوی امریکا رد شود این کشور دچار افول می‌شود و با این کار حیثیت بین‌المللی امریکا از بین می‌رود. مجلس می‌تواند در برجام شرایط بگذارد رهبری هم یک شرط گذاشتند مثل مسئله تحریم‌ها که تحریم‌ها باید کاملاً برداشته شود. ونه تعلیق تحریم‌ها.

** برجام از نظر سیاسی معادل است اما از نظر اقتصادی به ضرر ماست

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ما در برجام به اهدافی که خواستیم دست پیدا کردیم یعنی متن برجام این قدر کامل بوده که لغو تمام تحریم‌ها را به همراه داشته باشد؟ گفت: ما به برخی از اهداف رسیدیم ولی این‌طور نیست که به همه اهداف رسیده باشیم، چون دو طرف در یک بی اعتمادی بودند. ایران اعتماد نداشته است و گفته که اگر شما به تعهدات عمل نکنید دوباره دستگاه‌های سانتریفیوژ را راه می‌اندازیم و آنها نیز اعتماد نداشتند و گفتند که پس ما هم تحریم‌ها را بر می‌گردانیم. یعنی یک برگشت پذیری متقابل. این از نظر سیاسی معادل می‌باشد، (تساوی در برگشت پذیری) اما از نظر اقتصادی مساوی نیست و به ضرر ماست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت افزود: زیرا دولت آمریکا یا انگلیس قرار نیست که در ایران سرمایه گذاری کنند بلکه اقتصاد در دست بخش خصوصی آنهاست و آنها باید در ایران سرمایه گذاری کنند و سیاست مدارانی نیز که به ایران آمدند از نظر سیاسی مهم بود ولی ازنظر اقتصادی اهمیت نداشت، آقای هاموند حاضر نیست به برادر خود هم یک دلار بدهد. مهم این است که ببینیم آیا سرمایه گذار اروپایی به ایران می‌آید؟

رضایی گفت: سرمایه گذاران اروپایی دو عامل رو می‌بینند. اول اینکه شرایط سرمایه گذاری داخل ایران چگونه است؟ یعنی آیا سرمایه گذاران ایرانی از فعالیت اقتصادی در کشور راضی هستند، دوم اینکه آیا تحریم‌ها ممکن است برگردد یا خیر؟ در اقتصاد به سوال دوم بنده می‌گویند ریسک سیاسی! یعنی حتی تصور اینکه ممکن است تحریم‌ها دوباره برگردد برای بخش اقتصادی و سرمایه گذاران اروپایی که قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند مخرب است، چون آنها دنبال پول و سرمایه خود هستند، آنها به ریسک و خطر پذیری نگاه می‌کنند و اگر ببینند که ممکن است تحریم‌ها مثلاً بعد از مدتی یک و یا سه سال برگردد من بعید می‌بینم بیشتر از سی یا چهل میلیون دلار هر سرمایه گذاری بخواهد در ایران بیاورد و سرمایه گذاری کند.

** با این برجام هیچ معجزه اقتصادی رخ نمی‌دهد

وی افزود: بنابراین بنده از دولتمردانمان خواهش می‌کنم انتظار مردم را طوری نکنند که بعد چند ماه مردم بگویند خب پس چه شد؟ مگر قرار نبود سرمایه خارجی بیاید، تکنولوژی بیاید، پس کجاست؟ به همین دلیل هم می گویم دولت ما باید دنبال برجام برود و آن را کامل کند. یعنی باید یک گام دیگر دولت ایران در برداشتن فشارهای ریسک آمیز و مخاطره آمیز برجام بردارد.

رضایی در پاسخ به اینکه یعنی ما معجزه اقتصادی بعد از این برایمان صورت می‌گیرد یا نه؟ گفت: با این برجام به هیچ وجه این برجام فقط تسهیلاتی برای ما به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه مدینه فاضله‌ای که در ذهن مردم در حال به وجود آمدن است بعد از برجام، وجود ندارد. افزود: عده ای به بهانه طرفداری از دولت انتظارات کاذب را در ذهن مردم به وجود می‌آورند و این کار درست نیست زیرا با ایجاد این تصور در عمل یک سیل و طوفان زیر پای آقای روحانی ایجاد می‌کنند. بروند از اقتصاددان‌ها سؤال کنند. بعضی از این آقایون روشنفکر سیاسی به خودشان اجازه می‌دهند هر اظهار نظری را در هر حوزه تخصصی بکنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما یک گرفتاری در دولت قبل داشتیم، حالا باز هم یک سری روشنفکر پیدا شده که بدون استدلال و منطق می‌آیند در مورد مسائل اقتصادی اظهار نظر می‌کنند. این اتفاق در زمینه ورود فناوری و سرمایه به کشور در صورتی اتفاق می افتد که ریسک تحریم‌ها کامل برداشته بشود. یعنی تحریم‌ها کامل کنار برود و متوقف بشود نه اینکه تعلیق بشود. نه اینکه چماقی به اسم برگشت پذیری تحریم‌ها را بالای سر ملت ایران بگیرند و سرمایه گذار خارجی وقتی این چماق را می‌بیند بیشتر از سی چهل میلیون دلار سرمایه نمی‌آورد. اما فقط مسئله این هم نیست.

رضایی ادامه داد: اگر بخواهیم در اقتصاد ایران یک معجزه اتفاق بیفتد اول باید راه سرمایه گذار داخلی در ایران برای سرمایه گذاری باز بشود تا سرمایه گذاری خارجی هم حس کند اوضاع رو به راه شده. وقتی سرمایه گذاران داخلی ما از رکود، مشکلات بانکی و اوضاع کسب و کار می‌نالند هیچ سرمایه گذار خارجی وارد کشور ما نخواهد شد. اصلاً این یک قاعده معروف بین‌المللی و سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران خارجی می گویند ما از برخورد دولت‌ها با سرمایه گذاران داخلی می‌فهمیم که آیا باید وارد آن کشور بشویم یا نشویم. چون همان مشکلاتی که سرمایه گذار داخلی دارد را ماهم بالطبع خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که برای اینکه برجام تکمیل بشود باید یک سری کارهایی انجام بدهیم. آن کارها چه هستند؟ گفت: فعلاً نمی‌خواهم پیشنهاد خاصی به دولت یا وزارت خارجه بدهم اما واقعاً یک کار مکمل نیاز است. این کار می‌تواند مثلاً بعد از چند ماه در آینده شروع یک فعالیت دیپلماتیک باشد در سطح شورای امنیت و یا در سطح اروپایی‌ها. یا می‌تواند شامل یک اقدام اقتصادی باشد که مثلاً زمان تعیین بشود، بگوییم مثلاً شش ماه دیگر قول‌هایی که در اینجا دادید را عمل کنید خصوصاً اروپایی‌ها که نظام هم موافق است بیشتر با اروپایی‌ها باشد تا امریکایی‌ها، چرا که به آمریکایی‌ها  نمی‌توانیم به راحتی اعتماد کنیم.

** سرمایه‌گذاران خارجی نبایددلشان در ایران بلرزد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یا دولت یک خواسته روشنی از مقامات اروپایی داشته باشد. یا اینکه یک پیشنهادی را دولت در اتحادیه اروپا یا در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند که اگر برگشت‌پذیری انجام شد و آنها تحریم‌ها را برگرداندند و ما هم غنی‌سازی را شروع کردیم، کلیه کسانی که در این مدت در ایران سرمایه‌گذاری کردند اینها به سرمایه‌گذاری‌شان ادامه بدهند یا اگر خسارتی واردشده، بایستی خود کشورهایی که کمک کردند که اینها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند جبران خسارت کنند. پس یا باید یک کار سیاسی بشود یا یک کار اقتصادی یا باید یک تضمینی گرفته بشود که سرمایه‌گذاری که از خارج می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند دلشان نلرزد و نترسند و سرمایه‌شان حتی در صورت برگشت تحریم‌ها محفوظ باشد.

رضایی ادامه داد: بنابراین فعلاً یک خلا از نظر اقتصادی در برجام داریم که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. الحمدالله دستگاه وزارت خارجه ما کارشناسان قابلی دارد. به نظر می‌توانند بشینند فکر کنند و نظر بدهند که برای کاهش ریسک ناشی از برجام چه باید بکنند. البته برجام ریسک را کاهش داده است. ولی همه خطر پذیری را نتوانسته بردارد. ما الان وضع اقتصادی‌مان از قبل از برجام بهتر است اما معنایش این نیست که معجزه اتفاق می افتد. چون همین‌الان باز هم نسبت به عربستان یا ترکیه ریسک در کشور ما بالاست یعنی سرمایه گذار هنوز ترجیح می‌دهد که با وجود این برجام باز هم به ترکیه و عربستان برای سرمایه گذاری برود و دولت نباید نا امید شود و در این دو سال باقی مانده باز فعالیت‌های مکملی انجام دهد تا همین ریسک باقی مانده در برجام را هم از بین ببرد.

رضایی در پاسخ به اینکه ما سی و دو سال با امریکا رابطه نداشتیم به علت بی اعتمادی‌ای که وجود داشت و الان حدود بیست و دوماه است که در حال مذاکره با امریکا هستیم و الان در مذاکره با آمریکا رفتارمان چطور باید باشد؟ گفت: من به افرادی که بحث رابطه با آمریکا را فقط بعد انقلاب بحث می‌کنند اعتراض دارم. مگر ما قبل انقلاب با امریکا رابطه نداشتیم؟ در طول آن زمان مگر برای ما چه کردند؟ یک کودتا کردند و چند کارخانه که فقط مونتاژ می‌کرد به ما دادند.

** غرب، عربستان را به دنبال نخودسیاه در یمن فرستاد

وی تصریح کرد :مسئله ما با امریکا تنها پس از استقرار جمهوری اسلامی نیست. مشکل ایران با امریکا تاریخی است. غرب مخصوصاً امریکا نمی‌خواهند جز رژیم صهیونیستی کشور دیگری در منطقه قدرتمند باشد. حتی عربستان و ترکیه که با آنها رابطه دوستانه دارند. آقای اردوغان یک مدت مقابل اسراییل موضع گرفت ولی دیدی چه بلایی به سر او آوردند. غربی‌ها آمدند ابتدا او را به سوی سوریه منحرف کردند و مشکل سوریه را برای او درست کردند و بعد هم مشکلات در داخل ترکیه برایش درست کردند و آن‌چنان سیلی‌ای به آقای اردوغان زدند که به نظر من تا چهل پنجاه سال دیگر کسایی که پیروان آقای اردوغان هستند از جایشان بلند نمی‌شوند. چراکه علیه اسراییل قیافه گرفت! در حالی که ترکیه دوست امریکاست. عربستان را هم دنبال نخود سیاه در یمن فرستادند و از آن استفاده می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاً مشکل ما با برخی لیبرال زده‌هاست. به خود لیبرال‌ها هم انتقاد داریم ولی  آنها حداقل خودشان در غرب خودباوری دارند ولی در داخل کشور لیبرال زده‌ها و غرب زده‌ها خودباوری‌شان را هم از دست داده‌اند و همین است که لیبرال‌ها را می‌پرستند و دچار شیفتگی شدند. اینها تا حرف امریکا می‌شود دچار یک رؤیا شده‌اند که هیچ گاه در ایران حتی در زمان شاهان پهلوی تحقق پیدا نکرده است. نه تنها در ایران در هیچ کشوری از منطقه تحقق پیدا نکرده است. ممکن است در مورد کره جنوبی یا آلمان شده باشد اما مگر امریکا یک رفتار مساوی با همه کشورهای دنیا دارد؟ سیاست و دکترین امریکا در منطقه خاورمیانه این است که اولاً نمی‌خواهد اسلام خیلی قوی بشود و پا بگیرد، در ثانی انرژی و نفت می‌خواهد، ثالثاً می‌خواهد اسراییل سرپا بماند. و این مسئله ساده‌ای نیست.

رضایی تصریح کرد: امریکا هیچ وقت روی خوش به ایران نداشته است. با رژیم شاه رفیق بوده اما ملت ما را هیچ‌گاه دوست نداشته. الان هفتاد هشتاد سال است که نسبت به ملت ایران اشتباه می‌کنند. چون نمی‌خواهند با ما دوستی کنند. ما طرفدار جنگ با امریکا نیستم. اگر خندیدند باید با حساب و کتاب رفتار کنیم در برابر آنها و اگر تهدید کردند باید سیلی محکم بزنیم. اگر سیلی سانتریفیوژهای آقای آقازاده نبود این برجام به نتیجه نمی‌رسید و خنده‌های آقای ظریف و روحانی پشتوانه بزرگی داشت.

** من اگر جای روحانی و ظریف بودم ...

وی گفت: من اگر جای آنها (وزیر و رئیس جمهور) بودم بعد از تصویب برجام جلسه‌ای با خبرنگاران خارجی می‌گذاشتم و فرمانده سپاه و ارتش و آقای آقا زاده و یکی از خانواده شهدای هسته‌ای را دعوت می‌کردم و در مقابل همه به آنها مدال مقاومت می‌دادم که همه بفهمند اگر ما به جایی رسیدیم اولاً دستاورد اقتدار نیروهای مسلح بوده که آمریکا را به کنج دیوار گذاشتند و آنها را از حمله به ایران نا امید کردند تا به پای میز مذاکره بیایند، یا مربوط به این خانواده شهدا و دانشمندان هسته‌ای بوده که سانتریفیوژهای ما را به بیست هزار تا و غنی سازی را به سی درصد رساندند. البته مذاکرات فشرده آقایان ظریف و تیم ایشان را هیچ‌گاه ملت ایران فراموش نخواهد کرد. ازطرف دیگر چرا شما می گویید مذاکرات بیست و دو ماهه؟

رضایی افزود: ما دوازده سال است با غرب درباره مسئله هسته‌ای مذاکره می‌کنیم و این سه مرحله داشته است. بیست و دو ماهش در زمان دولت آقای روحانی بوده است که البته از زحماتشان تشکر می‌کنیم. نکته مهمی که می‌خواهم رویان دست بگذارم این است که به تعبیری ما بعد از سی و هفت هشت سال روی ریل واقعی سیاست خارجی افتادیم و به تعبیری دیگر بعد از دویست سال داریم جایگاه خودمان را در روابط بین الملل پیدا کردیم. چرا عده‌ای می‌خواهند زحمت طاقت فرسای ملت ایران را نادیده بگیرند. بعد از سی و هفت سال داریم خودمان را با دنیا تنظیم می‌کنیم و به دنیا هم می گوییم که خودش را با ما چطور تنظیم کند.

** برجام یک پرش در مقابل آمریکا بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یعنی بعد از این‌همه سال تجربه یاد گرفتیم که نباید وارد جنگ بشویم چون به مصلحت ما نیست و تسلیم هم نشویم بلکه باید خودمان را به قدرت‌های بین المللی تحمیل بکنیم. من جایی گفتم که باید در برابر امریکا پرش کرد. این برجام یک پرش بود و البته پشتوانه ما اقتدار است و ما بدون اقتدار در هیچ زمینه‌ای نمی‌توانیم راه را پیش بریم. ما اگر با قدرت و منطق وارد شویم بالاخره راه خودمان را باز می‌کنیم.

رضایی گفت: همانطور که در سیاست اقتدار راه را برایمان باز می‌کند در اقتصاد هم همین‌طور است. اگر بخواهیم تجارتمان راه خودش را باز کند باید دست به زانوی خودمان بگیریم. کالاهای قابل رقابت در ایران درست کنیم. قوانین دست و پا گیر را برداشته و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم، همانند برنامه‌ای که در اقتصاد مقاومتی نوشته شده است که اگر به آن عمل شود راه خود را در تجارت بین الملل باز می‌کنیم و کسی نمی‌تواند در مقابل ما موضع بگیرد.

رضایی در پاسخ به اینکه امریکایی‌ها می گویند ما از ایران رفتار متفاوتی می‌خواهیم گفت: اگر امریکایی‌ها از ما انتظار دارند که از ارزش‌های انقلاب و راهی که آمده‌ایم برگردیم هیچ آدم عاقلی در دنیا نیست که این‌همه سرمایه گذاری را رها کند و چه کسی چنین جراتی دارد؟ بعد از دادن این همه شهید و بعد دویست سال ملت ایران تازه مسیر و راه را پیدا کرده است و این یک رویای محقق نشدنی امریکایی‌هاست. ولی اگر امریکایی‌ها می‌خواهند پیشنهاد خاصی بدهند ارائه دهند. مثلاً در مورد مسئله هسته‌ای آمدند گفتند ما می‌خواهیم مذاکره کنیم. آقای اوباما 4 نامه به رهبری نوشت که معظم له فقط به اولی پاسخ دادند. آنها قبل از مذاکرات نامه را ارسال کردند.

وی افزود: از رهبر بزرگوار خواهش داریم با اینکه می دانیم ایشان خیلی در هدایت دوازده ساله مذاکرات اذیت شدند هم در دولت قبل و هم الان، و کار بسیار عظیمی شده است و اگر ملت از زبان ایشان بشنوند و پشت صحنه‌ها را نشان دهند خیلی خوب است، اینکه مردم بدانند در پشت صحنه با چه ظرافتی و چه دلسوزی‌ای این کار بزرگ و این مذاکرات هسته‌ای پیش رفته است.

مجری برنامه سؤال کرد: همزمان با این مذاکرات مقامات آمریکایی باز هم از روی میز بودن همه گزینه‌ها صحبت کردند. هدفشان از این تهدیدها چیست؟

رضایی گفت: اینکه آمریکا بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیاست و اینکه نباید دشمن را دست کم گرفت درست است آنها سلاح‌ها و موشک‌های بسیار پیشرفته و مجهزی دارند در این شکی نیست. اما مسئله این است که آمریکایی‌ها بارها و بارها تا آستانه جنگ با ایران آمدند ولی دراخرین لحظات پشیمان شدند. از بعد از جنگ تحمیلی عراق تا امروز از طرف اسراییل سه بار در سال‌های 2010 و 2011 و 2012 و از سوی امریکا دو بار دستور حمله به ایران داده شده. و این مسئله اخیراً از سوی خود مقامات اسراییل افشا شده که نتانیاهو سه بار دستور حمله به ایران را صادر کرده بود و فرماندهان نظامی که الان عده‌ای از آنها در داخل کابینه او هستند مانع شده بودند. البته قبل از افشای این مسئله چندبار به مسئولین کشور هشدار داده بودم که مواظب باشند این را گفته بودم که اسراییلی‌ها قرار بوده سه بار به ایران حمله کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در مورد امریکایی‌ها هم یک بار را آقای بوش بعد از حمله به عراق می‌گوید که به پنتاگون دستور می‌دهد آماده حمله به ایران بشوید. اما چرا حمله نکردند؟ چون اینها در محاسباتشان به این نتیجه رسیدند که ممکن است جاهایی را از ایران بزنند اما ایران تلافی می‌کند. یک تعداد کشته و اسیر خواهند داد. البته من اینجا می‌خواهم گله کنم که قبلاً جایی همچنین چیزی را گفتم که اگر امریکا به ایران حمله کند ما از آنها اسیر می‌گیریم ولی متأسفانه در سایت‌ها نوشتند که فلانی گفته ما گروگان می‌گیریم. من گفتم اسیر می‌گیریم نه گروگان. پس یکی از دلایلی که امریکایی‌ها و اسراییلی‌ها حمله نکردند همین است که می‌دانند ایران دفاع می‌کند و اگر حمله کنند، از جانب ایران ضربه می‌خورند.

** این که امریکایی‌ها می‌گویند گزینه نظامی روی میز است جز شعار غیرقابل عمل و کاریکاتور چیزی نیست

وی ادامه داد: مسئله دوم این است که آنها می‌دانند که اگر وارد جنگ جدید در خاورمیانه شود نه تنها آسیب می‌بیند بلکه ایران ممکن است دست به اقداماتی جدید و غیرقابل تصور برای آنها بزند. کما اینکه وقتی عراق به ما حمله کرد ما فقط او را تا مرز بین‌المللی که تعقیب نکردیم، ما از مرز هم عبور کردیم. چرا؟ چون درسی به عراق بدهیم که هیچ کشوری دیگر جرات حمله به ایران را نداشته باشد و امنیت برای مردممان بیاوریم. این که امریکایی‌ها می‌گویند گزینه نظامی روی میز است جز شعار غیرقابل عمل و کاریکاتور چیزی نیست. مصرف داخلی دارد. مردم خود را دارند فریب می‌دهند که ما درمقابل ایران توانایی داریم.

رضایی افزود: البته دشمن را نباید دست کم گرفت و اخیراً هم به برخی از دوستان نظامی این اعتراض کردم که دشمن را دست کم نگیرید و مراقب حوادث بعدی باشید. البته موفقیت‌های نظامی ایران بالا و متوقف ناپذیر است و مرتب در حال گسترش است و ما برای دفاع از خودمان هیچ محدودیتی نداریم.

رضایی در پاسخ این سؤال که به تازگی وزیر دفاع امریکا یادداشتی در روزنامه «یو ای اس تودی» نوشته که توافق هسته‌ای گزینه نظامی برای ایران را موثرتر می‌کند. مگر چه اتفاقی در برجام افتاده که چنین اظهار نظری می‌کند؟ گفت: حرفش این است که اگر ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکند ما یک وسیله قانونی برای حمله به ایران داریم. اما این خود نقض برجام نیست؟ مگر در برجام گفته نشده که اگر تخلفی صورت بگیرد این در کمیسیون خاصی مطرح می‌شود و بعد به شورای امنیت می‌رود؟ این سردرگمی امریکا است که با حرف‌های ضد و نقیض نمی‌دانند دارند خلاف برجام حرف می‌زنند و بدانند که حرفهایشان سنجیده نیست و نشانه دلهره و اضطراب پراکندگی آنها است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر محور مقاومت نبود این سه تهدید اسراییل علیه ما عملیاتی می‌شد. پس محور مقاومت هم برای ما دارای منافع ملی است و در آن اثر دارد و هم جزو ارزش‌ها و اعتقادات ماست و استکبارستیزی است. مثلاً ما اگر مقابل تکفیری‌ها از مقاومت حمایت نمی‌کردیم تکفیری‌ها بغداد را می‌گرفتند یا سوریه و لبنان سقوط می‌کرد. مطمئن باشید فردای آن سقوط اسراییل به ایران حمله می‌کرد.

** به دستور مقام معظم رهبری به نیروهای مسلح بازگشتم

وی در پایان تاکید کرد: من به دستور مقام معظم رهبری به نیروهای مسلح بازگشتم و الان به دوستانم در نیروهای مسلح کمک می‌کنم و به هر نظری که رهبری معظم انقلاب داشته باشند عمل می‌کنم. البته همچنان درمسائل غیر نظامی مثل اداره دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضوردارم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
adel
۲۳:۴۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
سلام.آغای رضایی حرفش کاملا درسته شماها فکر میکنین حالا که توافق شده همه چی درست میشه کار بعضی ها که به این توافق رسیدن و تو رسانه ها همش پوز میدن نداشته باشین واقعیت تو داشته باشین اقتصاد کشور مارو آدم هایی مثل مهدی رفسنجانی ها خراب کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
حلی
۱۸:۴۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
خوش به حالت که تا زنده ای نه بازنشسته میشه نه نگرانی ای برای خرج زندگیت داری...آخه تو چه صلاحیتی داری که جوانان مملکت ما ندارن؟چرا تو باید از بیست و چند سالگی پست و مقام بگیری و جونهای ماه مش توی صف برای آزمون استخدامی خر حمالی عمرشون رو تلف کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
درود بر محسن رضایی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
جالبه اگه با برداشته شدن تحریم معجزه و اتفاق خاصی قرار نیس بیوفته پس چرا اصن توافق کردید بقران زندگی سخته اختلاف طبقاتی زیاده ب قران شده پول نون نداشتیم بخریم نزول کردیم عروسی خاهرمو گرفتیم تورو قران یکاری کنید فکر ملت همش پول نباشه
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
سالهاست آقای محسن رضایی اقتصادراهدف میدانند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
حضورمتخصصین اقتصادی راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۵:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
بدانیم اجرای سیاستهای اقتصادمقاومتی عامل موفقیت است
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۵:۱۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
ما درسمونو میخونیم شما تحریم google playرو بردارین و بانک هامونو بین المللی یکنید کاریتون نباشه !خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
معجزه اقتصادی میشه اگه بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
معجره اقتصادی با دوستی با کدخدا؟
آخرین اخبار