ادعای جیمز لنکفرد: شکاف های توافق با ایران آنقدر بزرگ هستند که می توان با کامیون به داخل آن ها رفت

سناتور جمهوری خواه ایالت اکلاهمای آمریکا مخالفت خود را با برجام اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی سنای آمریکا، جیمز لنکفرد، سناتور جمهوری خواه ایالت اکلاهمای آمریکا مخالفت خود را با برجام اعلام کرد.
لنکفرد گفت: روزنه های این توافق آنقدر بزرگ هستند که می توان با کامیون وارد آنها شد. من نمی توانم از این توافق حمایت کنم. ما در روزهای آتی با یکی از موضوعاتی روبرو می شویم که تبعات زیادی برای ملت ما دارد. این موضوع به توافق اتمی ایران باز می گردد. برخی افراد می خواهند این موضوع را به اختلافات حزبی مربوط کنند. این موضوع به اختلافات حزبی مربوط نمی شود. این موضوع به امنیت ملی کشور ما و همچنین امنیت جهان مربوط می شود.سنا پیش از این جلسات پرسش و پاسخ فراوانی درباره موضوع اتمی ایران و این توافق ویژه برگزار کرده است.کمیته نیروهای مسلح و کمیته روابط خارجی سنا جلساتی در این خصوص برگزار کرده اند. من درباره این توافق با جک لو، وزیر خزانه داری، ارنست مونیز وزیر انرژی و جان کری وزیر خارجه شخصا دیدار کرده ام.

این سناتور در ادامه مدعی شد: آمریکا و سازمان ملل سالهاست که اعلام کرده اند ایران نباید اورانیوم را غنی سازی کند. در حقیقت شش قطعنامه سازمان ملل می گوید که ایران اورانیوم را غنی سازی نکند.چرا؟ زیرا ایران تنها کشور حامی تروریسم در جهان است. ایران از رژیم اسد در سوریه حمایت می کند.آنها سربازان خود را برای جنگیدن در کنار نیروهای اسد به سوریه می فرستند و به دنبال حفظ نظام سوریه هستند. ایران هزینه کودتا در یمن و در مرزهای جنوبی عربستان سعودی را پرداخته و از آن حمایت کرده است.آنها هنوز در خیابانهای خود شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند و به دنبال تسلیحات بیشتر هستند.به نظرم دلایلی وجود دارد که این مسائل را جدی بگیریم.کاخ سفید اعلام کرده است که اگر با توافق موافق نیستید یا جنگ را انتخاب کنید و یا اینکه به دنبال گزینه بهتری باشید.

این سناتور جمهوری خواه گفت:اگر گزینه جنگ را به کنار بگذاریم پس گزینه بهتر چیست ؟این توافق به گونه ای نوشته شده است که در وهله نخست سازمان ملل بایستی آن را تصویب کند.آنگاه اتحادیه اروپا باید آن را تصویب کند و سپس باید به تصویب کنگره آمریکا برسد.ترتیب این موضوع به نحوی است که بیشترین فشار را بر کنگره وارد آورد. آنها می خواهند به ما بگویند که مابقی جهان این توافق را امضاء کرده اند و شما نمی توانید از این موضوع طفره بروید. کنگره نباید چیزی را با ترس تصویب کند. ما باید این موضوع را بررسی کنیم زیرا تبعات زیادی برای ما دارد. به خاطر بیاورید که ایران بارها و بارها گفته که آمریکا شیطان بزرگ است و هر کسی که تصور می کند که ایران بتواند در کنار جامعه جهانی حضور پیدا کند و به عضوی مناسب بدل شود مشخص می شود که ایران و مقاصد آن را به خوبی درک نکرده است.

این سناتور گفت: نگرانی های من این است که شکاف های این توافق آنقدر بزرگ هستند که می توان با کامیون در میان آنها وارد شد. اجازه بدهید به شماری از نگرانی های خود اشاره ای داشته باشم. فرض موجود این است که این توافق به جامعه اطلاعاتی اجازه تعیین اماکن مشکوک را می دهد تا آژانس بتواند بازرسی ها را انجام دهد. ما می توانیم با ایران برای بازرسی ها ارتباط برقرار کنیم و اجازه بازرسی از این اماکن را بگیریم که تقریبا این موضوع یک ماه طول می کشد. من این موضوع را بر اساس جزئیات آن بررسی کردم. آژانس اعلام کرده است ما می توانیم در این بازرسی ها تنها به دنبال آثار اورانیوم بگردیم و این ردیابی باید پس از گذشت بیست و چهار روز صورت پذیرد و از طرف دیگر نمی توانیم به دنبال آثار ناشی از تحقیق درباره ساخت تسلیحات اتمی باشیم. آیا آنها حقیقتا به این موضوع اطمینان دارند که ما پس از بیست و چهار روز بتوانیم اورانیوم را ردیابی کنیم. اگر آنها در مراحل پایانی ساخت تسلیحات اتمی باشند آیا باز هم ما می توانیم اجازه بازرسی را بگیریم. 

وی گفت:لازم به یادآوری است که بگویم که مقامات ایران بارها و بارها و از زمانی که توافق امضاء شده است، اعلام کرده اند که به هیچ روشی آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند به اماکن نظامی در ایران دسترسی داشته باشد. این یک شکاف بزرگ در توافق است که کامیون به راحتی می تواند در داخل آن حرکت کند. 

لنکفرد همچنین تصریح کرد:بر اساس این توافق ایران باید شمار سانتریفیوژهایش را کاهش دهد که من از این موضوع خوشحالم.آنها باید میزان زرادخانه خود را کاهش دهند که من از این موضوع هم خوشحالم و این موضوعی مثبت است. اما ایران می تواند با پنج هزار دستگاه سانتریفیوژ به غنی سازی خود ادامه دهد و از سانتریفیوژهای قدیمی خود هم استفاده کند. این به منزله برد برای ایران است. 

وی در پایان گفت: به نظر می رسید که این توافق یک چالش بزرگ است. ما باید بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان را به هر قیمتی از رسیدن به تسلیحات اتمی متوقف کنیم. این موضوع به کند کردن برنامه اتمی آنها مربوط نمی شود بلکه به متوقف کردن برنامه اتمی آنها مربوط می شود.به نظرم ما باید به توافق بهتر برسیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۸:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
همتون یه مشت گاوچرونید، آخه شماها در قواره واندازه ای نیستید که بخواین جلو ما قد علم کنید
آخرین اخبار