رویکرد‌های نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر در نشست خبری این جریان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر روز دوشنبه 16 شهریور با حضور اکبر جلیلی دبیر این سمپوزیوم و عرفان معصومی طراح و گرافیست در تماشاخانه سنگلج با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

اکبر جلیلی دبیر سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس در ابتدای نشست گفت: ابتدا قرار بود این جریان به صورت یک جشنواره برپا شود اما به جهت دوری از رقابت و تمرکز بر روی محور پژوهش آن را به صورت سمپوزیوم برگزار کردیم.

عرفان معصومی طراح و گرافیست در خصوص طراحی پوستر این سمپوزیوم گفت: دو ویژگی ایرانی‌بودن و پویایی را مد نظر خود قرار دادیم و سه رنگ ایرانی آبی، نخودی و طوسی در طراحی پوستر استفاده کرده‌ایم.

اکبر جلیلی در خصوص بخش‌های این سمپوزیوم این‌گونه اظهار داشت:

بخش اول: مقالات علمی- پژوهشی

متقاضیان برای شرکت در این بخش باید مقاله علمی - پژوهشی با محوریت یکی از موضوعات زیر را به رشته تحریر در آورند:

1- مفهوم طراحی صحنه و لباس در تئاتر 

2- جایگاه نور در طراحی صحنه و لباس تئاتر

3- بررسی عناصر زیبایی‌شناسی در طراحی صحنه و لباس تئاتر

4- جایگاه طراحی صحنه و لباس در تئاتر ایران

5- مشکلات پیش روی طراحان صحنه و لباس چه آسیب‌هایی را توانسته تا به امروز به صحنه و لباس تئاتر ایران وارد کند.

بخش دوم: آگوست استریندبرگ 

متقاضیان برای شرکت در این بخش پس از مطالعه آثار  آگوست استریندبرگ باید با محوریت دیدگاه‌های خود نسبت به آثار آگوست استریندبرگ مقاله‌ای را به نگارش در آورند و سپس با توجه به مقاله نگارش شده خود همان اثر از آگوست استریندبرگ را طراحی صحنه و لباس نمایند.

بخش سوم: نویسندگان ایرانی

داوطلبان برای شرکت در این بخش پس از مطالعه یکی از نمایشنامه‌های «مستر موش» و «گلبانگ» اثر محمود طیاری، «شنا در آتش» اثر رضا صابری و «کبودان اسفندیار» نوشته آرمان امید باید با محوریت دیدگاه‌های خود نسبت به اثر مورد نظرشان مقاله‌ای به رشته تحریر در آورند و سپس با توجه به مقاله نگارش شده خود همان اثر از نویسنده مورد نظرشان را طراحی صحنه و لباس نمایند.

بخش چهارم: طراحی تا اجرا 

این بخش مختص دانشجویانی است که از تاریخ 94/1/1 تا 94/8/30 اقدام به طراحی صحنه و لباس یک  اثر اجرایی در یکی از سالن‌های معتبر و یا جشنواره‌های داخلی و خارجی کرده‌اند.

بخش پنجم: علمی و آموزشی

این بخش شامل برگزاری ورکشاپ‌ها، نمایشنامه‌خوانی‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و سخنرانی‌ها است. سخنرانان این بخش از سمپوزیوم از کشورهای سوئد، آلمان و آمریکا در ایران حضور پیدا می‌کنند.

اکبر جلیلی در مورد نهادهای حمایتی از نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر بیان کرد: این جریان با همکاری و حمایت‌های انجمن علمی نمایش دانشکده هنر و معماری، سفارت سوئد، خانه آگوست استریندبرگ در سوئد، وبسایت نمایشخانه و انتشارات افراز، بیدگل، اشراقیه در دی ماه 94 برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار