ماهی تانزانیا و گوشت سودان روی میز زائران ایرانی

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، بیش از 60 درصد اقلام تدارکاتی مورد نیاز زائران از داخل کشور تامین می‌شود و بخشی دیگر از عربستان که گوشت‌هایش سودانی است و ماهی‌هایش از تانزانیا می‌آید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به جز لبنیات، میوه، نان، گوشت مرغ و ماهی و برخی نوشیدنی‌ها، بخشی از اقلام مورد نیاز زائران ایرانی از داخل کشور به عربستان منتقل شده‌اند که البته سازمان حج گفته در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تأمین حداکثری مایحتاج زائران از داخل کشور و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، این اقدام را انجام داده است.

برخی از اقلام مورد نیاز زائران مانند نوشابه، آب معدنی، ماست و پنیر از تولیدکنندگان سعودی تأمین می‌شود و خود آن‌ها هم در هتل‌های محل اسکان زائران توزیع می‌کنند و این‌ها اقلامی نیست که معمولا در انبار تدارکات نگهداری شود.

نان هم چنین وضعیتی دارد، آن را به صورت متمرکز و براساس نیاز زائران از نانوایی‌هایی که سازمان حج و زیارت گفته بهداشت را رعایت کرده‌اند، تهیه می‌کنند.

در حج امسال که 64 هزار زائر ایرانی حضور دارند، با فرض هر وعده یک عدد نان، روزی 200 هزار قرص‌ نان 75 گرمی نیاز خواهد بود که به صورت متمرکز تهیه می‌شود و در اختیار هتل‌های محل اسکان زائران قرار می‌گیرد.

یکی از اقلام پر هزینه و البته مورد نیاز در حج، مواد پروتئینی است که یکی از شرکت‌های داخلی مسؤولیت تأمین 30 تا 40 درصد گوشت قرمز مورد نیاز را به عهده گرفته که طبق گفته‌ی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، بخشی از این گوشت‌ها به عربستان منتقل شده است.

در عربستان گوشت‌های قرمز معمولا از نژاد سودانی است، هرچند مقامات سازمان حج گفته‌اند، سال‌های گذشته از گوشت دام استرالیایی نیز استفاده شده است.

غلامرضا رضایی ابراز امیدواری کرده که در سال‌های آینده بتوان تأمین گوشت قرمز را تا حد امکان از داخل کشور افزایش داد.

گوشت مرغ مورد نیاز زائران نیز از داخل عربستان تامین می‌شود، اما چون امکان ذبح بدون شبهه وجود ندارد، ناظرانی از سازمان حج بر مزارع پرورش مرغ‌های محلی، فرآیند محلی و روند ذبح، نظارت خواهند داشت.

ماهی مصرفی زائران نیز از بازارهای عربستان تهیه می‌شود که این ماهی موسوم به «نیلبرش» و از کشور تانزانیا وارد عربستان می‌شود. به گفته‌ی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، این ماهی‌ها در رودخانه‌ای که از رود نیل سرچشمه می‌گیرد، صید شده‌اند.


منبع:ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار