چه برسر دشت طلایی مازندران می آید؟/ کشت "کلزا" سیر نزولی دارد

سیر نزولی کشت کلزا در مازندران با وجود نیاز کشور به تامین روغن نشان‌دهند نابسامانی بازرگانی، پرداخت نکردن به موقع مطالبات و ... است که ساماندهی این مسائل به رونق دوباره این محصول در استان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تجربیات کشت کلزا در دو دهه اخیر در کشور نشان داده است که زراعت این محصول در تناوب با غلات و برخی از محصولات دیگر علاوه بر مزایایی نظیر کاهش جمعیت علف‌های هرز و کاهش آفات و بیماری‌ها، باعث افزایش عملکرد دانه و پایداری تولید می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: دانه‌های روغنی در مازندران شامل کلزا، سویا، کنجد و آفتاب‌گردان در 19 هزار و 264 هکتار کشت می‌شود که تولید 39 هزار و 974 تنی را به همراه دارد.

حسن عنایتی ادامه داد: سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی 93-94 با بذرکاری 4 هزار و 856 هکتار و سطح سبز 4 هزار و 154 هکتاری بوده است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت کلزا سال گذشته در مازندران در مقایسه با کشور از 39 هزار و 906 هکتار، 4 هزار و 154 هکتار معادل 10.4 درصد است، گفت: کشت کلزا در مازندران از سال 73 آغاز شده که در سال اول کشت این محصول در یک‌هزار و 500 هکتار شالیزار و 2 هزار هکتار خشکه‌زار انجام شده است.

*افت شدید کشت کلزا در مازندران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کشت کلزا در سال 85 با 34 هزار و 500 هزار هکتار به اوج خود رسید که میزان کشت این محصول از سال 85 به بعد افت شدیدی را داشته به‌گونه‌ای که در سال گذشته به 4 هزار و 154 هکتار  کاهش یافته است.

عنایتی اظهار کرد: تولید این محصول در سال 84 به 50 هزار تن رسیده که نسبت به سال‌های قبل و بعد از آن افزایش داشته است در حالی که در سال گذشته شاهد تولید کمتر از 10 هزار تنی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته 52 هزار تن کلزا در کشور تولید شد که سهم مازندران 8 هزار و 415 هکتار معادل 16.2 درصد بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به عملکرد این محصول از سال 73 اشاره کرد و افزود: عملکرد کلزا از مبدا شروع کشت، یک‌هزار و 200 کیلوگرم بوده که طی 20 سال گذشته دچار نوسانات عملکرد بوده به‌طوری‌که در سال گذشته به 2 هزار کیلوگرم در هکتار رسیده است.

عنایتی، شرایط نامناسب آب‌ و‌ هوایی، آب‌گرفتگی زمین‌ها و زه‌آب بالا در زمین‌های جلگه‌ای، ترویج و توزیع بذور سنواتی و بالا بودن قیمت بذر هیبرید، کم تاثیر و پایین بودن کیفیت سموم، نگرانی شالی‌کاران از عدم تامین آب کافی برای زراعت اصلی برنج در فصل بهار و کمبود ماشین‌آلات و ادوات ویژه کشت کلزا به‌ویژه بذرکار را از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش سطح زیر کشت و تولید کلزا در مازندران عنوان کرد.

مدیر شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی مازندران ادامه داد: از سال 84 طبق نظر وزیر جهاد کشاورزی وقت، برخی از فعالیت‌های شرکت کشت دانه‌های روغنی برای کمک به بهبود توسعه به بخش غیرتخصصی واگذار شد.

کیوان فرهنگ‌آسا افزود: با کاهش یک سومی دانه‌های روغنی که وجود داشته، واگذاری خرید و بازرگانی دانه روغنی کلزا با مباشرت شرکت دانه روغنی به کارخانجات روغن‌کشی واگذار شده است.

*توجه چندانی به کشت دانه‌های روغنی نمی‌شود

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از 50 سال گذشته به اهمیت کشت دانه روغنی پی برده است و با هدف توسعه کاشت کلزا، آفتاب‌گردان و سویا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه امروزه شرایط برای کشت کلزا مهیا است نسبت به ترویج کشت این محصول توجه چندانی نمی‌شود.

مدیر شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی مازندران اظهار کرد: چند سال اخیر اعتبارات خوبی از سوی بخش کشاورزی برای کشت کلزا پرداخت می‌شد که اکنون با پرداخت نشدن آن شاهد افت فاحش کشت این محصول هستیم.

فرهنگ‌آسا گفت: امسال شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی نسبت به تحویل بذر ارقام با کیفیت و قوه نامیه بالا، نهاده‌های کشاورزی و ریز مغذی‌ها به کشاورزان اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیازمندی کشور به تولید دانه‌های روغنی، حمایت دولت در تامین بذر گواهی شده و انجام خرید تضمینی می‌تواند توجیه اقتصادی را برای کشاورزان به همراه آورد.

مدیر شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی مازندران ادامه داد: قرار است امسال خرید کلزا توسط کارخانجات روغن‌کشی انجام شود.

بنابر این گزارش؛ نابسامانی بازرگانی، مسائل و مشکلات زمان تحویل و عدم تامین نقدینگی،عدم حمایت کافی بیمه در زمان خسارت و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان، سبب ورود واسطه‌ها و تجار به عرصه خرید و استقبال کم کشاورزان از مراکز خرید می‌شود و لازم است مسئولان مربوطه تصمیمات بهتری را برای رفاه حال کشاورزان در دستور کار قرار دهند.

گفتنی است؛ ساماندهی در امر خرید تضمینی محصول کلزا، افزایش تسهیلات بانکی و پرداخت به موقع آن، معرفی ارقام زودرس برای استفاده و کاشت در شالیزار‌ها و تامین ادوات مناسب کاشت کلزا به منظور صرفه‌جویی در مصرف بذر می‌تواند در افزایش تولید این محصول موثر باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار