کارگردان «آسمان همیشه ابری نیست»:

جشنواره «یاس»، قابی متفاوت‌تر از «فجر» است

جشنواره بین‌المللی «یاس» در قابی متفاوت‌تر از جشنواره «فجر» به فیلم‌های ویدئویی پرداخته است.

سعید عالم‌زاده کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص فیلم «اسم رمز خیانت» در سومین جشنواره «یاس» گفت: مینی سریال «اسم رمز خیانت» با توجه به فراخوان و اطلاعیه داده شده، به سومین جشنواره بین‌المللی «یاس» راه یافت و بعد از پر کردن فرم‌های مختلف و سپری کردن مراحل اداری در صف دیده شدن توسط هیئت داوری قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین آنونس فیلم ویدئویی «اسم رمز خیانت» هم در دستور کار به جشنواره فرستاده شد تا اگر اشتباه نکنم در بین 200 آثار برگزیده شود.

کارگردان تلویزیونی «اسم رمز خیانت» در خصوص جشنواره بین‌المللی «یاس» بیان کرد: سومین دوره جشنواره بین‌المللی «یاس» با حضور آثار ویدئویی در شهرهای استان مازندران، چون رامسر، چالوس و تنکابن برگزار می‌شود.

عالم‌زاده با بیان اتفاقی نو و متنوع در سومین جشنواره فیلم‌های ویدئویی «یاس» گفت: یکی از اتفاقات خوبی که ما در جشنواره امسال شاهد هستیم، حضور فیلم‌سازان بخش بین‌الملل است که رقابت را برای تولیدات و کارگردان‌های داخلی به مراتب سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: هرگاه عنوان فیلم‌های ویدئویی به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن به سوی فیلم‌های بی‌کیفیت با درجه کیفی پایین می‌رود اما باید بگویم که فیلم‌های ویدئویی نسبت به سینمایی از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند و به اندازه یک فیلم سینمایی برای ویدئویی ارزش قائل می‌شوند.  این تفاوت تنها در قاب و قالب ارائه تغییر می‌کند نه چیز دیگری.

کارگردان فیلم سینمایی «توکیو بدون توقف» با تأکید بر این که جشنواره فیلم «یاس» رتبه‌ای کمتر از جشنواره فجر ندارد، عنوان کرد: ما در سال‌های گذشته جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان را در خلال جشنواره بین‌المللی فجر داشتیم و بعد از سال‌ها فیلم کودک از جشنواره فجر جدا شد و به طور مستقل در شهرهای اصفهان، همدان و... شکل گرفت.

این به این معنا نیست که اگر بخشی از یک جشنواره ملی و بزرگ شود، افت کند و یا کمتر دیده می‌شود، بلکه ما در حال حاضر به عینه می‌بینیم که جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان هر ساله رشد صعودی و نگاهی نو و متنوع را ارائه می‌دهند. به همین منظور هم، جشنواره فیلم‌های ویدئویی را نمی‌توان جدا از جشنواره فجر داشت، زیرا این همان تله فیلم‌ها و یا مینی سریال‌هایی هستند که به فجر راه پیدا نکردند و در حال حاضر در ظرف و فرمی دیگر تحت عنوان جشنواره بین‌المللی «یاس» قرار گرفته‌اند.

عالم‌زاده ادامه داد: جشنواره فیلم‌های ویدئویی «یاس» در سال‌های گذشته کمی با تأخیر نسبت به امسال و سال‌های ابتدایی جشنواره آغاز شد، آن هم به منظور بهروی بهتر و بیشتر از کیفیت فیلم‌ها و ارزیابی دقیق‌تر به آن‌ها بود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «هشت بهشت» با ابراز خرسندی در خصوص برپایی جشنواره «یاس» در شهرهای مختلف ایران اظهار داشت: سومین دوره جشنواره بین‌المللی «یاس» در 3 شهر استان شمالیمازندران یعنی رامسر، چالوس و تنکابن برگزار می‌شود و بسیار خوشحالم که شهرهای دیگر ایران هم سهم بزرگی در برگزاری جشنواره هنری و سینمایی دارند، برگزاری این دست برنامه‌ها و جشنواره‌ها در شهرهای دیگر، کمک شایانی به تبلیغات توریستی و همچنین تجربه آشنایی بیشتر فیلمسازان با مردم کشور می‌شود که یکی از وظایف جشنواره‌های رنگارنگ شکل‌گیری تجربه‌ها است.

وی ادامه داد: ما با به تصویر کشیدن این جشنواره‌ها در تهران و شهرهای بزرگ کار و مسیر را برای هموطنان عزیزمان دشوار می‌کنیم، بسیاری از مردم ما باید مسیر طولانی را طی کنند تا در مراسم حضور پیدا کنند، حال با برگزاری جشنواره‌های کوچکی مانند جشنواره «یاس» در شهرهای دیگر این کمبود را جبران می‌کنیم، همان طور که آمریکا و کشورهای غربی در اکثر ایالت‌ها و شهرهای مختلف خود جشنواره‌های رنگارنگ برگزار می‌کند، مملکت و کشور ما هم با توجه به اقلیم و پتانسیلی که دارد، می‌تواند به خوبی شهرهای زیبای خود را در جشنواره‌ها به رخ بکشد.

عالم‌زاده افزود: برپایی چنین جشنواره‌هایی در شهرهای مختلف مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت، سیاست‌های اداری و خوش سلیقگی دولتمردان و مسئولان است که به دنبال خود تبلیغ و پوشش خبری مناسب توسط خبرنگاران را می‌طلبد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «اسم رمز خیانت» در پایان با بیان نگاهی متفاوت در تولیدات سیما و سینما، گفت: متأسفانه ما اخیراً مهره‌هایی را در سینما و تولیدات ویدئویی می‌بینیم که مهارت کافی و نگاه درستی به این ساخته‌ها ندارد و تنها با رابطه و پارتی خود را به تصویر کشیده‌اند، اما باید بگویم که نمی‌توانیم خودمان را با اسپانسرها گول بزنیم، کسی که مرد میدان هنر هفتم نباشد، نمی‌تواند جای خود را در قاب تصویر پیدا کند.


گفتگو از منا شمسایی



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار