یادی از روزهای ماندگار دفاع مقدس در شبکه‌های سیما

ساعات شبانه روزی هفته دفاع مقدس با تلاشی که در شبکه های رادیو و تلویزیون در پیش گرفته شده، خاطرات خوبی از آن روز های پر افتخار مرور خواهد شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته دفاع مقدس از ایام  ویژه ای است كه برنامه های مختلف و متنوعی در این هفته در سراسر كشور برای بزرگداشت دلاورمردی ها و ایثار گری های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع از كیان ایران اسلامی برگزار می شود.
 
شبكه های رادیویی، تلویزیونی و استانی صدا و سیما در این هفته با برنامه ریزی های قبلی ، تدارك گسترده ای دیده اند تا با زنده نگهداشتن خاطرات روز های غرور آفرین دفاع مقدس ، نسل جدید را با حماسه هایی كه در آن روز ها آفریده شد آشنا كنند .
اشاره ای به شاخص ترین برنامه هایی كه در این روز ها، مخاطبان رسانه ملی شاهد خواهند بود:
 
شبكه یك سیما  
مجموعه تلویزیونی «شور شیرین»

درهفته دفاع مقدس مجموعه تلویزیونی «شور شیرین» به كارگردانی جواد اردكانی و تهیه كنندگی ابراهیم اصغری كه به زندگی شهید محمودكاوه اختصاص دارد،روی آنتن می رود. 

سریال شور شیرین كه حوادث سال 59 كردستان را روایت می كند، از شنبه 28 مرداد تا اول مهر ساعت 22 از شبكه یك پخش خواهد شد.  

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: حمید میرابی به همراه خانواده‌اش عازم كردستان است تا درمراسم ازدواج پسرش شركت كند. مینی‌ بوس آنها گرفتار كمین ضد انقلاب ‌می شود و آنها اسیر می‌شوند. شهید كاوه و نیروهایش در تلاش هستند تا به شكلی آنها را آزاد كنند و ... 

رضا رویگری، احمد نجفی، حمید عمارلو، شبنم قلی‌خانی، علی كشوری، مهرداد شیرعلی، مجتبی ودودی، منوچهر امیریان، مرضیه شاملو، یاسر حمزه، كمیل سهیلی، سینا بهادری، بابك فرخ‌پی و پردیس افكاری از بازیگران اصلی این مجموعه هستند. 

جشنواره فیلم های سینمایی:  
جشنواره فیلم های سینمایی شبكه یك با موضوع هشت سال دفاع مقدس هر روز ساعت 16 اجرا می شود. «یك مرد یك شهر، مهمان داریم، خانه ای كنار ابرها، حاجی بهشتی، به رنگ انار، ضدگلوله و مردان آفتاب» عنوان فیلم های سینمایی است كه در ایام هفته دفاع مقدس هر روز در شبكه یك سیما روی آنتن خواهد رفت. 

«ازاشنویه تا خرمشهر» :
 
مستند «ازاشنویه تا خرمشهر» با اجرا و كارشناسی آقای نورانی پور خاطرات دفاع مقدس را روایت می كند. 

«آن فروریخته گلهای پریشان در باد»:  
مستند داستانی «آن فروریخته گلهای پریشان در باد» ویژه هفته دفاع مقدس در دو قسمت 45دقیقه ای با اجرای و كارشناسی محمد عبدی زاده، زندگینامه شهید سردار محمود امان الهی از شهدای كردستان و موضوع اهدای اعضاء را به تصویر می كشد. 

« مردان آفتاب» :  
مجموعه داستانی «مردان آفتاب» با اجرای بهروز كریمی و كارشناسی داریوش قذبانی ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن خواهد رفت. 

در این مجموعه تصویری از رشادتهای تك تیراندازان جبهه غرب كه با كمك مردم آن منطقه مانع نفوذ دشمن شدند، پخش می شود. 

« سراج» :  
مستند« سراج» با اجرای حسین سبطی به تورق مصور برخی رویدادهای سالهای دفاع مقدس می پردازد. 

«تیپ مخصوص» :  
مسابقه «تیپ مخصوص» با اجرای آقای بهرامی ویژه هفته دفاع مقدس در 7 قسمت 30دقیقه ای از دستاوردهای پخش شبكه یك سیماست در این روز ها پخش می شود . 

«خط مقدم» :  

مستند 6 قسمتی «خط مقدم» در خصوص دستاوردهای ایران در صنعت موشك سازی از دیگر تداركات تامین برنامه شبكه یك سیما برای هفته دفاع مقدس است. 

«شناسنامه» :  
مستند تك قسمتی«شناسنامه» به مدت 40 دقیقه زندگی یكی از اعضای سازمان منافقین را به تصویر می كشد كه توبه كرده و شهید شده است.

«هم پرواز» :  
مستند «هم پرواز» ویژه هفته دفاع مقدس در خصوص خلبان ها به مدت 30 دقیقه پخش خواهد شد. 

«حصر آبادان» :  
مستند «حصر آبادان» كاری از تامین برنامه در دو قسمت 30دقیقه ای در هفته دفاع مقدس روی آنتن شبكه یك سیما می رود. 

«فرماندهان» :  

مستند «فرماندهان» در 7قسمت 30 دقیقه ای پخش می شود و خاطرات زندگی فرماندهان سال های دفاع مقدس را روایت می كند.
 
«طرحی برای فردا» :  
در برنامه «طرحی برای فردا» موضوع فضیلت دفاع مقدس از تولیدات گروه معارف اسلامی پخش می شود. 

پخش نماز جمعه تهران دربزرگداشت هفته دفاع مقدس نیز كاری از گروه معارف اسلامی است كه در جدول پخش قرار می گیرد. 

مجموعه روایت تلویزیونی «نورالدین پسر ایران» به تهیه كنندگی علی تقی پوركه پخش آن از شهریور ماه آغاز شده است در مهرماه نیز هر روز ساعت 13:20 روی آنتن می رود. 

این مجموعه انیمیشنی درباره نورالدین، پسری اهل ارومیه است كه با شروع جنگ به جبهه می رود و تا اواخر جنگ علیرغم مجروحیت، در مناطق مرزی باقی می ماند. هر قسمت از این روایت تلویزیونی را یكی از بازیگران سرشناس سینما، تلویزیون و برخی فرزندان شهدا قرائت می كنند. 

«خاطره» :  
برنامه «خاطره» به تهیه كنندگی لعیا عباس میرزایی، شامل نوستالژیك ترین كلیپ های دهه شصت و هفتاد شمسی است كه برای مخاطب خاطره انگیز خواهند بود.

پخش تصاویر گزارش های خبری پخش شده در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت از  بخش های این برنامه است.  «خاطره» پنجشنبه شب ها ساعت 20 روی آنتن شبكه یك می رود و تكرار آن جمعه ها ساعت 18:30پخش می شود.  
 
«صبح بخیرایران » :  
جنگ صبحگاهی «صبح بخیرایران » كاری از گروه اجتماعی به تهیه كنندگی سیاوش حقیقی با موضوعات متنوع اجتماعی و ویژه هفته دفاع مقدس از شبكه یك سیما پخش می شود. 

«سیمای خانواده » :  
برنامه تركیبی «سیمای خانواده » با موضوعات متنوع در خصوص خانوده و هفته دفاع مقدس برای بینندگان شبكه یك سیما،روی آنتن می رود. در این برنامه مجریان پیشكسوت دیروز و امروز به تهیه كنندگی مصطفی شریفی اجرای برنامه را برعهده خواهند داشت. 

شبكه دو سیما 

مجموعه تلویزیونی «كیمیا»:
 
مجموعه تلویزیونی 110 قسمتی «كیمیا» به كارگردانی جواد افشار و تهیه‌كنندگی محمدرضا شفیعی از 4 مهر ماه هر شب ساعت 21:30 روانه آنتن شبكه دو سیما می شود. 

سریال كیمیا درباره زنی به نام كیمیاست كه زندگی‌اش در سه دوره روایت می‌شود. بخش‌هایی از این سریال زندگی كیمیا در دوران دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد كه اتفاقات آن در جنوب كشور و در خرمشهر رخ می‌دهد. در این بخش از سریال مقاومت مردم خرمشهر و دلاوری‌های فرماندهان جنگ روایت می‌شود. این سریال در مرحله اول زندگی كیمیا را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، در مرحله دوم به زمان جنگ می‌پردازد و مرحله سوم، زندگی این زن در دوران معاصر را به نمایش می‌گذارد. 

تحولات جامعه، پدر و دختری را مقابل هم قرار داده است. دختر خانواده كه كیمیا نام دارد پرسشگر است و معترض و در مقابل او پدری قرار دارد كه نظامی، منضبط و پایبند به قانون است. سیر حوادثی كه در زندگی این خانواده رخ می‌دهد آنها را درگیر توطئه و دسیسه‌ای بزرگ و شیطانی می‌كند و كیمیا با تلاشی خستگی‌ناپذیر درصدد نجات خانواده برمی‌آید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می‌شود. 

«كیمیا» به نویسندگی مسعود بهبهانی‌نیا بیش از 300 بازیگر دارد، از بازیگران این مجموعه می‌توان به حضور حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سید مهرداد ضیایی، رضا توكلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر كاظمی، كاظم هژیرآزاد، حسین توشه، كوروش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نیك، وحید رهبانی، مالك سراج، عبدالحلیم تقلابی، ابتسام بقلایی، نوید خدا‌شناس، میرفرخ هاشمیان، محسن مجلس آرا، رضا فیاضی، صدرالدین حجازی، امیرحسین آرمان و گلوریا هاردی بازیگر فرانسوی‌الاصل و... اشاره كرد. 

«از آسمان»:  
ویژه برنامه «از آسمان» به تهیه كنندگی امیر خورشیدی فرد ، در هفته دفاع مقدس روی آنتن شبكه دو سیما خواهد رفت. در برنامه درخصوص جانبازان، شهدا، خانواده های جانبازان و شهدا و ... صحبت می شود. 

«فرش قرمز» :  
برنامه «فرش قرمز» به تهیه‌كنندگی عرفان احتشامی و كارگردانی اشكان درویشی ،به مناسبت هفته دفاع مقدس پخش می شود. 

این برنامه با پرداختن به موضوع فرهنگ ایثار، فداكاری و شهادت روی آنتن می رود و بازیگران، شعرا، مجریان و دیگر چهره‌های فرهنگی كشور در آن به دیدار خانواده شهدا می‌روند. 

این برنامه كه نگاه نویی به مقوله دفاع مقدس دارد، با تدارك برنامه‌ای جذاب و دیدنی و ارائه قالبی متفاوت سعی خواهد كرد تا جوانان را با فرهنگ شهادت و ایثار آشنا كند. 

«فرش قرمز» از 31شهریور تا 9 مهر به‌جز روزهای 2 و 3 مهرماه از ساعت 14:15 روی آنتن می‌رود و بازپخش آن از روزهای 1 تا 7 مهر از ساعت 24خواهد بود. 

شبكه سه سیما  

«لبخند بزن رزمنده»:  
برنامه 7 قسمتی «لبخند بزن رزمنده» به تهیه كنندگی سعید كمانی از 30 شهریور به مدت 40 دقیقه پخش می شود. 

در این برنامه با حضور خانواده های شهدای غواص و همچنین بازیگرانی كه نقش های متفاوتی را در مجموعه های دفاع مقدسی ایفای نقش كرده اند، به گفت وگو می نشینند. 

«چگونه مادرت را دست بسته در آغوش می گیری»:  
«چگونه مادرت را دست بسته در آغوش می گیری» به تهیه كنندگی محمد حسین سعادتی، به مدت 35دقیقه به زندگی شهید میری، یكی از شهدای غواص می پردازد. 

«خط ویژه»:
 
در این مستند احساسات هنرمندان در مورد رشادت ها و زندگی جانبازان دوران دفاع مقدس به تصویر كشیده می شود. مستند 7 قسمتی«خط ویژه» از تولیدات گروه اجتماعی به مدت 18 دقیقه روی آنتن می رود. 

«راه ستاره»:  
مستند 4 قسمتی «راه ستاره» كاری از گروه معارف به تهیه كنندگی میركیوان خلیل پور از 29 شهریور به مدت 25دقیقه پخش می شود. در این مستند با حماسه آفرینان دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی در مورد وقایع جنگ صحبت می شود.
 
«نبردهای ماندگار» در یك قسمت 28دقیقه ای به تهیه كنندگی هادی مهران فر، «قصه های ماندگار» به تهیه كنندگی حسین بختیاری، برنامه 7 قسمتی «برایت می نویسم» به تهیه كنندگی میركیوان خلیل پور به مدت 15 دقیقه و «سلام رزمنده» به تهیه كنندگی ناصر سجادی، كاری از گروه معارف شبكه سه سیما برای هفته دفاع مقدس است. 

جشنواره فیلم های سینمایی دفاع مقدس  
*فیلم سینمایی «شیار 143» به كارگردانی نرگس آبیار و تهیه كنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی، سه شنبه 31 شهریور ماه ساعت 23:30از شبكه سه سیما پخش می شود. 

در این فیلم با بازی مریلا زارعی، مهران احمدی و جواد عزتی می بینیم: الفت كه همسرش را در جوانی از دست می دهد با سختی دو فرزندش یونس و فردوس را بزرگ می كند. فردوس برای مادرش نامه ای می نویسد كه قصد رفتن به جبهه را دارد و صبح زود خانه را ترك می كند. چند ماه بعد از آموزشی برای مرخصی به خانه باز می گردد و سعی می كند تا رضایت مادر را برای رفتن به جبهه جلب كند. تااینكه خبر می رسد كه یونس به خط مقدم رفته و در آنجا مفقودالاثر شده است. الفت سالها سراغ او را از اسیرانی كه آزاد شده اند می گیرد، ولی ... 

*فیلم سینمایی « لیلی با من است» به كارگردانی و تهیه كنندگی كمال تبریزی و بازی هنرمندانه پرویز پرستویی، محمود عزیزی و شهره لرستانی، چهارشنبه اول مهرماه ساعت 23:30پخش خواهد شد. 

داستان فیلم از این قرار است كه: صادق، فیلمبردار تلویزیون، به دلیل مشكلات مالی نیاز شدیدی به وام دارد. از طرفی همكارش به او توصیه می كند در صورتی كه در سفر كوتاهی با یكی از افراد واحد فیلمبرداران تلویزیون به منطقه جنگی برود، خیلی راحت می تواند وام مورد نیازش را دریافت كند. صادق به رغم عدم تمایل به حضور در مناطق جنگی و ترس از محیطی ناشناخته، تصمیم به رفتن می گیرد و مدت 48 ساعت با همكارش كمالی عازم مناطق جنگی جنوب می شود. صادق با حضور در منطقه، در شرایطی كاملاً بیگانه با خود قرار می گیرد و این در حالی است كه ... 

*فیلم سینمایی « معراجی ها» به كارگردانی مسعود ده نمكی و تهیه كنندگی محمود رضوی، پنجشنبه 2 مهرماه ساعت 23:30پخش می شود. 

در این فیلم با بازی اكبر عبدی، مهران رجبی و دانیال عبادی خواهید دید: محمد جوانی است كه شوق رفتن به جبهه را دارد، اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد تا اینكه محمد شبانه از خانه فرار كرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود... 

*فیلم سینمایی «ضدگلوله» با نقش آفرینی مهدی هاشمی، مسعود كرامتی و ژاله صامت، جمعه 3 مهرماه ساعت 23:30از شبكه سه سیما روی آنتن می رود. 

داستان فیلم به كارگردانی مصطفی كیایی و تهیه كنندگی رضا رخشان از این قرار است كه: اواسط دهه 60و اوج دوران جنگ مردی حدود 50 ساله در تهران مشغول قاچاق نوارهای لس آنجلسی و فیلم های ویدئویی است. او در اثر یك اتفاق درمی یابد كه توموری در سر دارد و تا دو ماه دیگر بیشتر زنده نخواهد ماند. 

در هفته دفاع مقدس كلیپ های ویژه این ایام برای پخش تدارك دیده شده است. 

شبكه چهارسیما 

«جنگ پیدا جنگ پنهان»:
 
مستند«جنگ پیدا جنگ پنهان» با نگاهی به زندگی صدام حسین در سیزده قسمت 30 دقیقه ای از شنبه 28 شهریور ساعت 21:30 پخش می شود.
 
این برنامه با هدف به تصویر كشیدن دوران كودكی تا به قدرت رسیدن وی روی آنتن می رود. در این مستند خشونت و ناآرامی كودكی وی همراه با بیماری روحی روانی و غیر اخلاقی صدام دیده می شود. همچنین مراحل ورود او به حزب پان عربیسم بعث نیز تصویر می شود. 

«جنگ پیدا جنگ پنهان» اوضاع سیاسی عراق، سازمان سیا، حزب بعث و چگونگی روی كار آمدن صدام، ترور و سركوب مردم، خاطرات مردم عراق از دوران حكومت سیاه صدام، جنگ علیه ایران و... در این مستند تشریح خواهد شد. این مستند را مجتبی شفیعی كارگردانی كرده است. 

«سنگر تداركات» در 6 قسمت 23 دقیقه ای با موضوع نقش مسئولان تداركات در عملیات ها، مصاحبه با گروه تصویربرداران و عكاسان زمان جنگ در مستند«چهل شاهد»، مستند «سكوت خاك»، مستند«دا»، مستند«طلوع» و... از دیگر برنامه های شبكه چهار در هفته دفاع مقدس است. 

شبكه مستند سیما 

«حصر آبادان»:  

مستند «حصر آبادان» در قالب مجموعه «سیمرغ» تصاویر مستند و كمتر دیده شده از حصر آبادان را در این مستند پخش خواهد كرد. 

شكست محاصره آبادان به رویدادی در زمان جنگ ایران و عراق اشاره دارد كه در پی عملیات بزرگ ثامن الائمه منجر به شكست محاصره شهر آبادان و آزادسازی بیش از 150 كیلومتر مربع از خاك ایران شد. 

«578روز»:  
مستند «578 روز» به كارگردانی بابك بهداد، به مدت 27دقیقه به حماسه آزادسازی خرمشهر پس از 578 روز می پردازد. 

«روایت فتح»:  
مستند 7 قسمتی «روایت فتح» ویژه هفته دفاع مقدس، از سه شنبه 31 شهریور تا 5مهر ساعت 19:30 روی آنتن می رود. 

«روایت فتح» نام مجموعه فیلم‌های مستندی است كه در رابطه با رویدادهای نظامی - سیاسی جنگ هشت ساله ایران و عراق، به همت گروه تلویزیونی جهاد با روایت شهید سید مرتضی آوینی ساخته شده است. 

«اسماعیل به روایت‌ هاجر» :  
مستند «اسماعیل به روایت‌ هاجر» به تهیه كنندگی ناهید دل آگاه و نویسندگی و كارگردانی محمدحسین كشاورز در هفته دفاع مقدس پخش می شود. 

«اسماعیل به روایت‌ هاجر» روایتی است از آنچه بر خرمشهر گذشت؛ اما این بار از زاویه نگاه بانوانی كه در آنجا حضور داشتند. زنانی كه 75روز در خرمشهر مقاومت كردند. این افراد در آبادان، خرمشهر و حومه آن ساكن بودند و این مستند روایتگر مشاهدات آن‌ها است. آن هم در زمانی كه در آن مكان نه زندگی وجود داشت و نه عكاس و خبرنگار، ولی آن‌ها به واسطه عزیزانشان ماندند و مقاومت كردند. 

ثریا قاسمی‌ به عنوان گوینده «اسماعیل به روایت‌ هاجر» و مالك سراج نیز به عنوان راوی، بازیگر در این مستند حضور دارند. بتول كازرونی، كبری عارف‌زاده، سكینه حورثی و صفیه مقینمی‌ نیز راویان شفاهی خاطرات هستند. 

«دفاع مقدس»:  
مستند تامینی «دفاع مقدس» به تهیه كنندگی و كارگردانی كاظم مولایی در4 قسمت 52 دقیقه ای، از 2تا 55 مهر ساعت 22از شبكه مستند پخش می شود. 

«دفاع مقدس» به نوعی روز شمار جنگ است و در آن با فرماندهان جنگ مصاحبه می شود. این مجموعه تولید شبكه هیسپان تی وی است و برای اولین بار با پخش از شبكه مستند روی آنتن می رود. 

«نبرد تامكت»:  
مستند «نبرد تامكت»به كارگردانی محمد شكیبانیا در 7 قسمت 25دقیقه ای با موضوع عملیاتهای برون مرزی نیروی هوایی ارتش پخش خواهد شد. 

درگیری‌های هوایی خلبان‌های هواپیماهای f14كه پیش از انقلاب برای مقابله با هواپیماهای مهاجم خریداری شده بود، دستمایه ساخت این مستند قرار گرفته و سالار بیباك نویسندگی، محقق و تهیه كنندگی مستند«نبرد تامكت‌ها» را برعهده داشته است. 

«لالایی جنگ»:  
مستند «لالایی جنگ» به كارگردانی حبیب باوی ساجد كارگردان خوزستان، با موضوع عشایر عرب زبان گرفتار در روزهای اول جنگ ساخته شده است.
 
در مستند یك قسمتی «لالایی جنگ» به قصه ناگفته دیگری از جنگ پرداخته می شود و ارتباط عاطفی دو جوان را در روستایی در دشت آزادگان را كه بین دو جبهه ایران و حزب بعث قرار می گیرد، به تصویر كشیده است. 

طرح و تحقیق مستند بر عهده حبیب باوی ساجد بوده است. همچنین تصویربرداری را محمد رمضان احمدی و سید باقر موسوی انجام دادند. طالب پور مسلمی تدوینگر، حسین عباسی، مشاور كارگردان و بدرالسادات برنجانی گوینده متن فیلم هستند. 

دستیاری كارگردان را عارف شرهانی، موسیقی را محمد مهدی اصل عباسی، مجری طرح را محسن غلام زاده و تهیه‌كنندگی را محبوبه هنریان (گروه مستند شبكه یك سیما) عهده دار بوده اند.
 
«جنایت در سكوت»:
 
فیلم مستند«جنایت در سكوت» به كارگردانی و تهیه كنندگی بهروز نورانی پور، روی آنتن می رود.  
بمباران شیمیایی مناطق مسكونی كردنشین موضوع مستند یك قسمتی «جنایت در سكوت» تولید سال 1389 است. 

این فیلم آثار جنگ هشت ساله ی ایران و عراق را بر زندگی مردم ایران به خوبی نشان می دهد، و ارتباط میان جنگی است كه سال ها از اتمام فیزیكی آن می گذرد، اما هنوز تاثیراتش بر زندگی جاری روزمره مردم باقیست. «محمد»، «مهناز» و «سلیمان» هر سه در این فیلم قربانیان جنگی هستند كه حتی آن را در سال های ابتدایی حیاتشان ندیده اند. آن ها مجبور به تحمل زخم ها و تاول هایی بر پوست بدن و صورتشان هستند كه به تبع از آن ها در میان دیگر هم سن هایشان تصویری متفاوت می سازد؛ تفاوتی كه «سلیمان» فرزند كوچك خانواده، كه هنوز بینایی اش را بر اثر تاول ها از دست نداده است، از آن سخن می گوید و با تحصیل، سعی در كم رنگ كردن این تفاوت و رسیدن به خواسته های زندگی اش دارد. او با وجود تمام مشكلاتی كه دارد، نسبت به آینده ی در پیش رو امیدوار است، و امید دارد پیش از آن كه بینایی اش را بر اثر تاول های پیش رونده در صورتش از دست دهد، بهار آینده را بار دیگر ببیند. 

«ترین ها»  
مستند5 قسمتی «ترین ها» ویژه هفته دفاع مقدس به تهیه كنندگی سید رامین موسوی ملكی روی آنتن می رود. 

افراد با ویژگی های منحصر به فرد و موضوعات شاخص از دوران دفاع مقدس سوژه های این مستند است. از جمله عناوین این مستند 15 دقیقه ای می توان به «پرتركش ترین جانباز دفاع مقدس»، «پرشهید ترین مدرسه كشور در دوران دفاع مقدس»، «یك روز یك عكس»( زندگی و فعالیت رزمنده ای كه در بین رزمندگان دوران دفاع مقدس بیشترین مسافت را بین كشورها با دوچرخه طی كرده است.) و... اشاره كرد. 

«یادگار دوما» :  
مستند «یادگار دوما» به كارگردانی و تهیه كنندگی مریم السادات مومن زاده، جمعه سوم مهرماه ساعت 14:30 از شبكه مستند سیما پخش می شود. 

مستند یك قسمتی «یادگار دوما» روایت زندگی خواهری است كه در طی 21ماه سه برادرش به طور غافل گیرانه ای درمناطق جنگی شهید می شوند. وی با داشتن روحیه انقلابی و جهادی به آموزش های نظامی، تهیه و جمع آوری كمك های مردمی و... می پردازد. 

داستان این مستند ازجایی آغاز می شود كه وی با یكی از دوستان برادرش آشنا می شود كه نامه برادر را به دست خواهررسانده است. این فرد كه در دوران جنگ تحمیلی قطع نخاع شده است به قهرمان روحی نام گرفته است. پس از دوران جنگ این دو با خواندن خطبه عقد توسط مقام معظم رهبری با هم ازدواج می كنند واین خانم در پیشرفت تحصیلی همسرش نقش بسزایی ایفا می كند و خود نیز در عرصه های مختلف اجتماعی در موسسه ای تحت پوشش سازمان بهزیستی با زیرپوشش قرار دادن دختران وزنان فراری و برگرداندن آنها به آغوش گرم خانواده فعالیت می كند. 

در این هفته مستندهای ترمیم شده آرشیو مركزی سازمان صداوسیما برای اولین بار به صورت اچ دی و با كیفیت روی آنتن شبكه مستند می رود. 

این مستند ها در7 قسمت 30 دقیقه ای پخش می كند. 

شبكه قرآن سیما 

«غواص كربلا »:
 
«غواص كربلا »عنوان مستندی است كه با بازسازی و نمایش عملیات كربلای 4 و 5 به گفتگو با برخی از غواصان این عملیات ها می پردازد. این مستند در 7 قسمت 15 دقیقه ای به تهیه كنندكی مهری سرخیل و كارگردانی حسین بیات جهت پخش در هفته دفاع مقدس آماده شده است . 

«شمع های روشن»:  
اولین مراسم جشن تولد شهدای شهرستان آران و بیدگل با حضور سید جواد هاشمی (رزمنده دفاع مقدس و بازیگر) تحت عنوان «شمع های روشن» از دیگر برنامه های تدارك دیده شده شبكه قرآن سیما برای این هفته می باشد كه به تهیه كنندگی مسعود رضا خالقی در 3قسمت 28 دقیقه ای و با اجرای محمد رحمان نظام اسلامی به روی آنتن خواهد رفت . 

«همسفران» :  
بازگویی خاطرات رزمندگان از جبهه و جنگ با عنوان «همسفران» نیز در قالب انیمیشن پخش خواهد شد . 

«نغمه های فتح» ، «ارمغان» و «پلاك» با موضوع شهدای روحانی و مداح و همچنین تاثیرگذاری قیام عاشورا در 8سال دفاع مقدس از میان برنامه های تدارك دیده شده جهت پخش در این ایام هستند  . 

روایت خاطرات دیدار رزمندگان اسلام با امام راحل در جماران و بازدید مقام معظم رهبری از جبهه های جنگ در «روایت فتح» ، پخش تصاویر اعزام و حضور كاروان جانبازان دفاع مقدس در موسم حج با عنوان «روضه رضوان» و همچنین «شب های عاشورایی» و «خلبان حجت الاسلام حسینی» از مستند های شبكه قرآن سیماست كه در هفته دفاع مقدس به روی آنتن خواهد رفت .
 
«نفس صبح» ، «بشری» و «فردوس» كه از جمله برنامه های روتین شبكه قرآن سیما هستند  در این مدت با رویكرد و موضوع بزرگداشت هفته دفاع مقدس پخش خواهند شد . 

شبكه آموزش  
«سفید» :  
به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس سری جدید برنامه «سفید» به تهیه كنندگی سعید بشیری را با موضوع دفاع مقدس به روی آنتن می برد. 

«لبخند تهران» و «باران نور»:  
برنامه «لبخند تهران» به تهیه كنندگی امیر قمیشی و برنامه «باران نور» به تهیه كنندگی امیرحسین آذر با موضوع مشاعره دفاع مقدس از شبكه آموزش سیما پخش می شود. 

شبكه نسیم  
تامین برنامه شبكه نسیم برای هفته دفاع مقدس ویژه برنامه هایی را برای بینندگان تدارك دیده است. 

«هیجان در ساعت صفر» :  

«هیجان در ساعت صفر» (مسابقه رزم آوران) در 13 قسمت 30 دقیقه ای مسابقات نیروهای مسلح با یكدیگر را نمایش خواهد داد.
 
«خاطرات سنگر» :  
در برنامه تركیبی 10 قسمتی «خاطرات سنگر» خاطره گویی طنز رزمندگان به مدت15 دقیقه پخش می شود. 

«حاجی مشهدی جبه رو» :  
برنامه تركیبی «حاجی مشهدی جبه رو» (بچه محله امام رضا) در 15 قسمت 10 دقیقه ای روی آنتن می رود. 

«یادها» :
 
در برنامه تركیبی 10 قسمتی «یادها» در مدت زمان 7دقیقه خاطرات روزهای جبهه و جنگ یادآوری می شود. 

«نسیم نمای ایرانی»:  
«نسیم نمای ایرانی» با پخش بخشهایی از فیلم های سینمایی دفاع مقدس به مدت 10دقیقه با مخاطبان همراه می شود. 

«نسیم آوا» :  

در برنامه 10 قسمتی «نسیم آوا» كلیپ ها و موسیقی های مرتبط با دوران دفاع مقدس و روزهای جنگ تحمیلی به مدت 5 دقیقه پخش می شود. 

«پشت خاكریز» :  

گروه تولید برنامه شبكه نسیم در برنامه «پشت خاكریز» به تهیه كنندگی سبزعلی و اجرای اصغر زاده و رجبی، نگاهی شاد و جدید به مقوله دفاع مقدس خواهد كرد. 

شبكه افق  
«روز سوم»:  
فیلم سینمایی«روز سوم» به تهیه كنندگی مشترك علیرضا جلالی و حمید آخوندی، روایت آخرین روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر در سال 1359 است. سمیره و رضا، خواهر و برادری كه همراه سایر مردم در حال مقاومت هستند. حلقه محاصره دشمن تنگ تر می‌شود و در نتیجه سمیره كه پاهایش شكسته است و نمی‌تواند فرار كند در خانه باقی می‌ماند، رضا تصمیم می‌گیرد... 

محمد حسین لطیفی كارگردانی این فیلم را با بازی هنرمندانه حامد بهداد، پوریا پور سرخ، برزو ارجمند، باران كوثری، مهدی صبایی، شهرام قائدی و مجید یاسر برعهده داشته است. 

«فرزند خاك»:  
فیلم سینمایی«فرزند خاك» به كارگردانی محمد علی آهنگر از شبكه افق پخش می شود. 

داستان از این قرار است كه: مینا برای برگرداندن جسد شوهرش مصطفی كه شانزده سال پیش به شهادت رسیده، همراه با گونا، زن كرد عراقی، به كردستان عراق سفر می كند. 

شبنم مقدمی، مهتاب نصیر پور، قاسم زارع و حمید ابراهیمی در این فیلم بازی كرده اند. 

«چ»:  
فیلم سینمایی به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا و تهیه كنندگی مهدی كریمی است كه بازیگران مطرحی همچون فریبرز عرب نیا، بابك حمیدیان، سعید راد، مهدی سلطانی و مریلا زارعی در آن به ایفای نقش پرداخته اند، روایتگر دو روز از حضور شهید چمران در پاوه و غائله جدایی طلبی در این شهر است. 

«شیار143»:  

فیلم سینمایی «شیار 143» به كارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه ‌كنندگی ابوذر پور محمدی و محمدحسین قاسمی محصول سال 1392 داستان مادری است كه در انتظار فرزندش برای بازگشت از جبهه است. بازیگرانی همچون مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یدالله شادمانی و زهرا مرادی در این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته اند. 

« خانه ای كنار ابرها» :  
فیلم سینمایی « خانه ای كنار ابرها» به تهیه كنندگی روح الله برادری و كارگردانی سید جلال دهقانی روی آنتن می رود. داستان این فیلم در دهه 60 می گذرد، جایی كه دو دوست برای رسیدن به هدفی با یكدیگر همراه می شوند. 

«هراس» :  
فیلم سینمایی «هراس» كه داستانش از آنجا آغاز می شود كه مسئولان یك سفارتخانه عربی كیفی محتوای اسناد محرمانه را به ایادی داخلی دشمن تحویل می دهند تا از مرزخارج كنند، به كارگردانی شهریار بحرانی ساخته شده است. 

«نیمه پنهان ماه»:  
در برنامه «نیمه پنهان ماه» با همسران شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت وگو می شود و گوشه ای از زندگی، خاطرات و تاریخ نانوشته جنگ به تهیه كنندگی امیر بنان و كارگردانی یاسر انتظامی برای مخاطب روایت می شود. این برنامه با اجرای زینب ابوطالبی چهارشنبه ها ساعت 17 از شبكه پخش می شود. 

«ننه قربون»:  

در این مستند به تهیه كنندگی و كارگردانی یاسر عرب، حضور بانوان در قرارگاه پشتیبانی جنگ جهت لباسشویی برای بیننده به تصویر كشیده می شود. 

«نان جنگ»:  
تلاش نانوایان در دوران دفاع مقدس برای تامین نان جبهه ها، به تهیه كنندگی و كارگردانی سید سلیم غفوری از قاب شبكه افق پخش خواهد شد.  
«شاهرخ»:  
زندگی شهید شاهرخ ضرغام ملقب به حر انقلاب در این مستند به تهیه كنندگی حسین همایونفر و كارگردانی وحید زارع زاده روایت می شود. 

«سردار اروند»:  
زندگی یكی از شهدای غواص لشگر 41 ثارالله كرمان با حضور سردار قاسم سلیمانی در این مستند به تصویر كشیده شده است. معین ایرانپور كرمانی تهیه كنندگی و كارگردانی این مستند 28دقیقه ای را برعهده داشته است.
 
«اقلیم سرخ»:  
این مستند 5قسمتی با موضوع مناطق عملیاتی راهیان نور استان خوزستان پخش می شود. وحید زارع زاده تهیه كنندگی و كارگردانی این مستند كه در هرقسمت به مدت25 دقیقه روی آنتن می رود، برعهده داشته است. 

«پنجره»:  
برنامه تركیبی «پنجره» با اجرای آقایان سالاری و قرایی، در قالب میزگرد با دو بخش به موضوعات مختلف در عرصه ادب و هنر انقلاب می پردازد. این برنامه 12 قسمتی به تهیه كنندگی و كارگردانی رضا خوشدل راد، دوشنبه ها ساعت 17 روی آنتن می رود. 

«جام در آفساید»:  
مستند«جام در آفساید»به تهیه كنندگی و كارگردانی فرهاد درودگر در یك قسمت 42 دقیقه ای پخش می شود. در این مستند به مقطع آغاز جنگ و مقاومت تیم ملی فوتبال ایران در بازیهای آسیایی كویت پرداخته خواهد شد. 

«نیمه خاموش»:  
مستند«نیمه خاموش» به تهیه كنندگی و كارگردانی سید سلیم غفوری ،در6 قسمت 27 دقیقه ای به بررسی علل پذیرش قطعنامه 598 می پردازد. 

شبكه سلامت  
«ضربان»:  
برنامه تركیبی «ضربان» در هفته دفاع مقدس ازپزشكان و پیراپزشكانی كه در آن دوران در جنگ حضور داشتند، دعوت می كند تا علاوه بر ارائه مباحث بیماری، درمان و پیشگیری متناسب با موضوع برنامه، از آن دوران نیز برای مخاطبان صحبت كنند. 

«مادر، كودك، تندرستی»:  

برنامه تركیبی «مادر، كودك، تندرستی» به تهیه‌كنندگی حیدری از پزشكانی كه در دوران جنگ تحمیلی حضور داشتند، برای بیان خاطراتشان بهره خواهد برد. 

میان برنامه ای 10دقیقه ای درفواصل برنامه های «ضربان» و «مادر، كودك، تندرستی» با برقراری ارتباط تلفنی با پزشكان، به بیان خاطرات و رشادت ها و حضور موثر و فعال پزشكان شاخص در ایام دفاع مقدس می پردازد. 

«شكوه مهربانی» :  
«شكوه مهربانی» مستندی در مورد جانبازان دوران جنگ تحمیلی است كه بعد از مجروحیت در عرصه های مختلف پزشكی افتخار آفرینی كرده اند. 

«سپید جامگان»:  
«سپید جامگان» مستندی است برای تبیین ایثار در جامعه پزشكی در قالب روایت خاطرات دوران جنگ تحمیلی، كه از شبكه سلامت روی آنتن می رود. 

«خاطرات ناتمام»:  
خاطرات پزشكان، پرستاران و امدادگران در هشت دفاع مقدس از مستند«خاطرات ناتمام» پخش می شود. 

پخش كلیپ، موسیقی و تصویرهای حماسه آفرین از دوران هشت سال دفاع مقدس از دیگر تدارك شبكه سلامت است. 

شبكه جام جم  
«شب شرقی»:  

«شب شرقی» در 4 قسمت 75دقیقه ای با موضوع دفاع مقدس با رویكرد علمی، اقتصادی، اجتماعی، خانواده پخش می شود. 

«گام هشتم»:  
شعر و ادبیات و موسیقی دفاع مقدس در برنامه «گام هشتم» در 7 قسمت 90 دقیقه ای بررسی می شود.
 
«ارغوان»:  
بررسی دفاع مقدس در حوزه ادبیات، هنر؛ موسیقی، هنرهای تجمسی، شعر و عكس در برنامه «ارغوان» در 4 قسمت 60 دقیقه ای روی آنتن می رود.  
 
شبكه آی فیلم  
«خاك سرخ» :  

مجموعه نمایشی«خاك سرخ» كاری از ابراهیم حاتمی‌كیا، از 27 شهریور ماه هر روز ساعت 19:30 از شبكه آی‌فیلم بازپخش خواهد شد. 

پرویز پرستویی، لاله اسكندری، مهتاب كرامتی، امیر آقایی، بهناز جعفری، حبیب رضایی، محمد مختاری، حسین شیدایی و ... از بازیگرانی هستند كه در این مجموعه ایفای نقش كرده اند. 

هفته دفاع مقدس در مراكز استانی صدا و سیما  
شبكه های استانی صدا و سیما به ویژه استان هایی كه در دوران دفاع مقدس بطور مستقیم قربانی تجاوزات ناجوانمردانه رژیم بعث بودند در این هفته تلاشی مضاعف در پیش می گیرند تا حماسه های به وجود آمده در آن دوران از تاریخ ایران اسلامی فراموش نشود.
 
تلاش برخی از این مراكز ذیلا آورده شده است :

سیمای كرمانشاه

 سیمای مركز كرمانشاه در تدارك برنامه های هفته دفاع مقدس هر روز مستندی با عنوان"مستند خاك" در هفته دفاع مقدس پخش می كند . در این مستند ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس با استفاده از روزنامه های آن زمان ، عكس های باقی مانده از آن دوران و اسناد موجود از دوران دفاع مقدس صورت می گیرد .

در مستندی دیگر با عنوان "راه بی پایان" عملیات مختلفی كه در دوران دفاع مقدس در منطقه غرب كشور اجرا شده بررسی و نقاط قوت رزمندگان اسلام در برابر متجاوزات بعثی بررسی خواهد شد .
برنامه "با شهدا" در سیمای مركز كرمانشاه مروری بر زندگی و شهادت 2000 شهید استان دارد .
ویژه برنامه "شجره طیبه " نیز عملكرد بسیج اقشار مختلف از جمله دانشجویان ، دانش آموزان ، كارگران و عشایر را در دوراه دفاع مقدس بررسی می كند .

برنامه "افلاكیان " نیز در این مركز به منظور بیان واقعیاتی از دوران دفاع مقدس از زبان رزمندگان تهیه و تولید شده است .

در صدای مركز نیز علاوه بر ویژه برنامه های هفته دفاع مقدس ، برنامه های روزانه این شبكه استانی با همین موضوع تهیه و پخش می شوند.
 
برنامه "روایت عشق " هر روز به موضوع هفته دفاع مقدس ؛حماسه و شهادت دلیرمردان و رزمندگان  غرب كشور و شهدای شاخص استان كرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس می پردازد و جنگ را از نگاه سیاسی اجتماعی بررسی می كند .

برنامه" كرمانشاه سلام "هر روز صبح مردم را در ابتدای روز به یاد حال وهوای روزهای دفاع مقدس می اندازد و همدلی گروه های مختلف مردم را یادآور می شود .

برنامه"گفتگوی ویژه رادیویی"هر روز با یكی از فرماندهان جنگ گفت و گو و این اتفاق بزرگ تاریخ ایران زمین را از زوایای مختلف بررسی می كند. گفت وگو با دبیرستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس استان برای اعلام برنامه های این هفته نخستین قسمت این برنامه است .

برنامه "دیار خوش نشینان " دیگر ویژه برنامه این مركز برای هفته دفاع مقدس است كه ادبیات دفاع مقدس به ویژه فرهنگ عاوه كردی و نقش عشایر در آن دوران را بررسی می كند .

این شبكه رادیویی استانی مسابقه "پاتك" را نیز در سه نوبت در صبح و عصر در رادیو كرمانشان برگزار می كند . موضوع این مسابقه رادیویی دفاع مقدس است .

برنامه "خانواده" در رادیو كرمانشاه در این هفته هر روز با خانواده رزمندگان ، شهدا و آززادگان استان گفت و گو و از آنان در باره حال و هوای دوران دفاع مقدس پرس و جو می كند .

هر روز نیز یك نمایش رادیویی ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن رادیو كرمانشاه خواهد رفت.

سیمای آذربایجان غربی

سیمای این مركز با ویژه برنامه ( حماسه ماندگار ) از ساعت 19 بمدت 50 دقیقه و برنامه شبانگاهی( اولدوز ) با رویكرد  دفاع مقدس هر شب از ساعت 22 بمدت 45 دقیقه بصورت زنده ، مخاطبان شبكه چی چست را با فرهنگ دفاع مقدس آشنا می كند .

"حماسه ماندگار" به تهیه كنندگی فرزین صالحی و اولدوز به تهیه كنندگی نیكنام و غفاری آذر از 31 شهریور به مدت 7 شب  روی آنتن می رود.

ویژه برنامه "آی ایشیقی"با دعوت از برخی پیشكسوتان جنگ ، جانبازان و فرماندهان دوران دفاع مقدس  یاد آن روز های خاطره انگیز را برای مخاطبان زنده می كند . پخش سرودهای زمان جنگ، گزارش از ایثارگران ، مسابقه و هنر دفاع مقدس از بخش های برنامه "آی ایشیقی" است . 

 برنامه صبح گاهی "افتخار گونلری "از ساعت 11 و برنامه عصرگاهی " بیرآخشام بیرسلام " از ساعت 18  نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس به تهیه كنندگی عبدالی و رحیمی از شبكه چی چست پخش می شوند.

این برنامه ها با هدف تبیین ارزشها و آرمانهای دفاع مقدس به تشریح فداكاری دلاور مردان جنگ می پردازند .گفت و گو با فرماندهان دوران دفاع مقدس وایثارگران ، گفتگو با مردم براساس نامگذاری این هفته ، مسابقه م معرفی عملیات مختلف در دوران دفاع مقدس در استان از بخش های این برنامه است. 

معاونت اطلاعات و اخبار مركز نیز ضمن تهیه و تولید گزارش ها و اخبار تولیدی در خصوص دفاع مقدس به تحلیل نقش اقشار مختلف مردم و ایثارگری های رزمندگان در بخش تحلیل خبری می پردازد . تهیه گزارش از رژه نیروهای مسلح – مصاحبه با فرماندهان نظامی ، شهدا الگوی نسل امروز ، انعكاس برنامه ها و مراسم های هفته دفاع مقدس در استان ، همچنین گفتگوی ویژه خبری را نیز به این موضوع اختصاص داده است. 

پخش مستقیم رژه نیرو های مسلح از رادیو  و تلویزیون در روز 31 شهریور و پخش فیلم های سینمایی مرتبط با دفاع مقدس ( هر شب)  از سیمای آذربایجان غربی نیز جزو برنامه های هفته دفاع مقدس سیمای چی چست است.

 سیمای لرستان
7 برنامه رادیویی، 5 برنامه تلویزیونی، 2 برنامه خبری و گزارش‌های شبانه خبری از جمله ویژه های مركز لرستان برای پخش در هفته دفاع مقدس هستند.

ویژه برنامه‌ رادیویی  "اسطوره های عاشقی" همزمان با اولین روز این هفته از ساعت 9 صبح به مدت یك ساعت به طور زنده در صدای مركز لرستان پخش خواهد شد . 

برنامه های رادیویی "ایواره و خیر" ، "راویان عشق" ، "سلام لرسو "، "سوز و سیل" ، "كوچه باغ جوانی "و "ماهور" نیز با موضوع دفاع مقدس تنظیم و پخش می شوند .

سیمای مركز لرستان هم با پخش ویژه برنامه های تلویزیونی "یاران حماسه " هر شب به مدت 45 دقیقه و "یاران آفتاب" به تعداد 5 برنامه 30 دقیقه ای و همچنین  برنامه تلویزیونی "عصر بخیر لرستان" هر روز به مدت 20 دقیقه به صورت ویژه به موضوع دفاع مقدس خواهند پرداخت. 

برنامه های زنده "شبانه" و "سرای زندگی" نیز در شبكه افلاك هر كدام به فراخور موضوع  در هفته دفاع مقدس پخش می شوند. تهیه مستندهایی از ایثارگران دفاع مقدس استان، بررسی تحلیلی نقش رزمندگان لرستانی در دفاع مقدس، تهیه گزارش‌های مستند از زندگی خانواده های شهدا، ایثارگران، پخش نغمه ها و سرود های محلی دفاع مقدس از دیگر فعالیت های این مركز برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس هستند .

همچنین پوشش مراسم ها و رویدادهای این هفته، پخش گزارشهای ویژه، مصاحبه با رزمندگان و فرماندهان 8 سال دفاع مقدس و ویژه برنامه های خبری از فعالیتهای واحد خبر  این مركز خواهد بود.

 سیمای ایلام

شبكه استانی سیمای مركز ایلام با 8 برنامه 60 دقیقه ای به صورت زنده هر شب با بخش های متنوع از قبیل حضور ایثارگران و فرماندهان  دوران دفاع مقدس به عنوان مهمان ویژه ، سالشمار جنگ، معرفی  شهدای شاخص جنگ ، معرفی عملیات و یادمان ها، هنر در جنگ، معرفی كتاب های دفاع مقدس اثر نویسندگان استان ، مصاحبه با شاعران و هنرمندان دوران دفاع مقدس ، مصاحبه با خانواده های رزمندگان  جاوید الاثر هفته دفاع مقدس را گرامی خواهد داشت .

برنامه های  زنده " خانواده "،"جوان" و "افق روشن " در سیمای استان ایلام در این هفته به موضوع ایثار و فداكاری رزمندگان اسلام می پردازند .  

در حوزه رادیو نیز این استان با  تولید و پخش 3 جنگ شادی به  عنوان "و هار همدلی" (بهار همدلی ) كه به صورت ویژه در شهرستان های مهران و دهلران اجرا می شوند و 7 برنامه  ویژه عصر گاهی" ایوارتان و خیر" ، 7 ویژه برنامه  صبحگاهی" شوكیانه " و نمایش های رادیویی  با مضمون دفاع مقدس و دیگر برنامه های زنده و تولیدی مانند "خانواده" ،" جوان " ، " جنگ های شبانه" ،هر برنامه به فراخور مدت زمان تولید به موضوع دفاع مقدس و پاسداشت این هفته تاریخ ساز خواهند پرداخت.

آیتم های مختلفی مانند دعوت از رزمندگان و فرماندهان آن روز های سرنوشت ساز در برنامه ها ، گزارش مردمی، مصاحبه با شاعران ، پدید آورندگان و راویان دفاع مقدس در این برنامه ها تدارك دیده شده است .

 سیمای خلیج فارس
با هدف انعكاس رشادت و دلاورمردی های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس شبكه استانی مركز خلیج فارس  ویژه برنامه های "خاكریز، روایت خوبان و گلپنگ " را در هفته دفاع مقدس تولید و پخش می كند.

"خاكریز" عنوان ویژه برنامه سیمای خلیج فارس است كه با رویكرد توجه به توان و قدرت كنونی قوای نظامی و دفاعی كشور پخش می شود.

این برنامه شامل بخش های مختلف از جمله:سال های سنگر(بیان خاطرات رزمندگان اسلام درزمان جنگ تحمیلی)، سربلندان (بررسی توان نظامی و سایبری و نشان دادن توان و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران)، سربازان (گزارش از دوره خدمت سربازی ) ،ستاره ها (مرورزندگی گهربارشهدا و مصاحبه  با خانواده های آنها)، سرلوحه (بیانات حضرت امام خمینی(ره) ومقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخصوص دفاع مقدس، سرود و حضور متخصصان و فرماندهان نظامی است. 

این برنامه با آغاز هفته دفاع مقدس ازساعت 19 به مدت 60 دقیقه هر شب از سیمای خلیج فارس پخش می شود.

رادیو خلیج فارس نیز برنامه رادیویی"روایت خوبان"را در هشت قسمت 120 دقیقه ای تدارك  دیده است . نمایش، گزارش از نمایشگاه های دفاع مقدس، گزارش از خانواده شهدا و مهمان حاضر از آیتم های این برنامه است. روایت خوبان از 31 شهریور ساعت 17:15 پخش می شود.

برنامه رادویی"گلپنگ"هم در هفته دفاع مقدس به معرفی هنر دفاع مقدس می پردازد.این ویژه برنامه دریك قسمت 30دقیقه ای در روز جمعه پخش می شود.

همچنین رادیو خلیج فارس هشت قسمت نمایش رادیویی با موضوع دفاع مقدس  را در این هفته پخش می كند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار