توضیحات کمالوندی پیرامون بازدید آمانو از پارچین

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد است تا پیش از پایان سال میلادی جاری، مسایل گذشته را نهایی و حل کند.

به گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوانهروز کمالوندی" درباره بازدید آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین و اینکه آیا این بازدید به دعوت سازمان انرژی اتمی و از پیش هماهنگ شده بود یا نه؟ گفت: آمانو از صبح دیدارهای مفصلی با دکتر صالحی، ظریف و رئیس جمهور و اعضای کمیسیون برجام داشت و مسایل زیادی درباره نقشه راه مطرح شد.
 
وی ادامه داد: از جمله موضوعاتی که مدام مطرح می شود اتهاماتی است که در رابطه با سایت پارچین زده می شود بنابراین از فرصت استفاده شد و با دعوت از آمانو، آن بخش هایی از این سایت و مناطقی که نزدیک به سد است و جاده ای که در نتیجه سیلاب های گذشته نشست کرده است و ماشین آلاتی که آنجا بود و تبلیغات منفی شده بود که ایران در آنجا در حال انجام تغییرات است مورد بازدید قرار گرفت. بنابراین بازدید تشریفاتی برای شخص آمانو تدارک دیده شد و وی از نزدیک دید و البته قضاوت خود را بعداً اعلام می کند .
 
کمالوندی افزود : این اقدام برای خنثی کردن تبلیغات مطرح شده در این زمینه در چند سال گذشته موثر و خوب بود .
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دوباره نیاز به بازدید از پارچین وجود دارد ؟ گفت : اصلا بنای ما بر بازرسی از سایت های نظامی ما نبوده و نخواهد بود و این مورد هم استفاده از فرصت و اینکه یک مهمان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آن را ببیند، بود .
 
کمالوندی که در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما سخن می‌گفت، افزود: به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که اجازه بازرسی از سایت های نظامی خود را نمی دهیم و این را بارها مطرح کردیم اما اتهاماتی که از سال های گذشته مطرح کردند باید رفع شود .
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد : حدود 12 تا 13 سال است که سوالاتی مطرح است و ما در سال های مختلف همکاری کردیم و در سال 92 هم بین آمانو و صالحی سند همکاری امضا و 16 موضوع، مطرح و پاسخ داده شد .
 
کمالوندی گفت: اعلام کردیم که باید پایانی برای این سوالات وجود داشته باشد و نمی توانیم این روند را سال های زیادی ادامه دهیم .
 
وی افزود: پایان دادن به این نوع بررسی ها، سوالات و ابهامات در رابطه با مسایل گذشته نقشه اصلی راه است و هنگامی که برجام اجرا شود وارد فاز جدید می شویم .
 
کمالوندی با تاکید بر اینکه دفتر بحث گذشته باید یکبار برای همیشه بسته شود گفت : این موضوع در کمیسیون برجام و همچنین نزد مقامات کشور از جمله رئیس جمهور ، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح شد و امیدواریم پرونده این موضوع 13 ساله را یکبار برای همیشه ببندیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار