تدوین سند جامع شیمیایی صنعت پتروشیمی

رئیس ایمنی و کیفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فرصت شش ماهه به شرکت‌های پیمانکار و صنعت پتروشیمی برای ارتقای ایمنی و HSE خبر داد و گفت: این طرح در جهت مقابله با حملات تروریستی و خرابکارانه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا نریمان‌نژاد مدیر ایمنی و پدافند غیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در نشست خبر با اشاره به فعالیتهای اجرا شده در این بخش گفت: ما تلاش کردیم شاخص‌هایی را درباره ایمنی و پدافند غیرعامل در صنعت پتروشیمی استخراج کنیم که اولین شاخص کنترل خطرات و آسیب‌های انسانی است.
 
وی توضیح داد: صنعت پتروشیمی به‌دلیل ماهیت مواد مصرفی و ساختار مجتمع‌ها در تمام دنیا پتانسیلی برای حوادث دارد و در اغلب نقاط دنیا، چه کشورهایی که استانداردها را تعیین می‌کند و چه کشورهای در حال توسعه حوادثی در این سطح اتفاق می‌افتد.
 
مدیر ایمنی شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: ما تدوین دستورالعمل‌ 4 جلدی ایمنی و آتش‌نشانی را دردستورکار قرار دادیم و هم‌زمان با توجه به موضوع خصوصی‌سازی برای اینکه تنوع طراحی و استفاده از سیستم‌های ایمنی متفاوت نداشته باشیم، یک دستورالعمل 3 جلدی برای یکسان‌سازی الگوهای ایمنی مدیریت و مهندسی طرح‌های پتروشیمی تهیه کردیم.

نریمانی‌نژاد با تأکید براینکه اولویت اول شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام عملیات ایمن است گفت: در همین زمینه سعی شد الگوهای مدیریت ایمنی در شرکت‌های تابعه یکسان سازی شود. همچنین توانمندسازی نیروی انسانی با توجه به نیاز صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت به طوری که 180 نفر از کارکنان دارای گواهینامه بین المللی h.s.e هستند.
 
وی با اشاره به توانمندسازی نیروهای انسانی در حوزه HSE تاکید کرد: به این منظور آموزش متناسب با نیاز در داخل و خارج از کشور تبیین کردیم و در این راستا 5 دوره آموزش خارج از کشور را در ژاپن، آفریقای جنوبی، بلاروس و هلند برای نیروهای صنعت پتروشیمی طراحی کردیم که گواهی‌نامه‌های بین‌المللی معتبر دریافت کردیم.
 
نریمان‌نژاد اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده فعالیت‌ها توسط پیمانکاران انجام می‌شود، برای کنترل حوادث در این گروه کاری، تدوین دستورالعمل‌ها را در دستور کار قرار دادیم و الزامات HSE پیمانکاران در قراردادها، الصاق شده است.
 
وی افزود: در این راستا از وضعیت شرکت‌های پیمانکاری، ارزیابی انجام شد و این شرکت‌ها اولویت‌بندی شدند و به شرکت‌های پیمانکاری فعال یک فرصت 6 ماهه داده شد که خودشان را از لحاظ ایمنی ارتقا دهند.
 
مسئول ایمنی شرکت ملی پتروشیمی اظهار داشت:‌ دو مرکز آموزش آتش‌نشانی در ماهشهر و عسلویه برای سرعت بخشیدن در عکس‌العمل به حوادث ایجاد شد و در راستای فرهنگ‌سازی با توجه به حوادث عمده سال‌های گذشته و به منظور پیشگیری از تکرار و ریشه‌یابی علل اصلی آن‌ها انیمیشن‌های آموزشی را تدوین کردیم تا به کارکنان و مدیران آموزش و آگاهی کافی در حوادث را منتقل کنیم.
 
وی با اشاره به استقرار سیستم مدیریت ایمنی برای افزایش ایمنی مجتمع‌ها، گفت: در حوزه بحران و پدافند غیرعامل 5 پروژه پایلوت اجرا شد و انجام مطالعات پدافند در مکان‌یابی‌های جدید صنعت پتروشیمی را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس ایمنی و کیفیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های صنعت پتروشیمی توسط پیمانکاران انجام می‌شود، گفت: به همین دلیل تدوین ایمنی بخش پیمانکاری در دستور کار قرار گرفت. به طوری که در تمام قراردادهای پتروشیمی این قانون الصاق شده است.
 
وی با بیان اینکه شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی در حال ارزیابی شرکت‌های تابعه برای دادن رتبه از نظر ایمنی به آنها است، گفت: به این شرکت‌ها شش ماه فرصت داده خواهد شد که خود را با توجه به قوانین تعیین شده ارتقا دهند.
 
نریمانی نژاد از در دستور کار قرارگرفتن افزایش ضریب ایمنی مجتمع‌ها از طریق مدیریت امینی خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون دو مکان برای استقرار پدافند غیرعامل در صنعت پتروشیمی مکان یابی شده است. همچنین دو طرح نیز در بخش آسیب پذیری شبکه‌ها(آی.تی) در حال انجام است.
 
رئیس پدافند غیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر لزوم تدوین سند جامع شیمیایی صنعت پتروشیمی تأکید کرد و گفت: اهمیت این سند در این است که انواع مواد شیمیایی تولید داخل، حجم تولید و مقدار ذخیره سازی آنها، نحوه مدیریت و شیوه‌های مقابله در صورت حملات تروریستی و خرابکارانه مشخص می‌شود.
 
نریمان نژاد در پایان گفت: علاوه بر برگزاری سمینارهایی برای بررسی شبکه‌های IT صنعتی، سند شیمیایی پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی را نیز تهیه کردیم که در آن به طبقه‌بندی نوع مواد شیمیایی، میزان ذخیره مواد و نوع مدیریت در صورت آسیب ایجاد‌شده از سوی تروریسم یا تهاجم یا مشکلات صنعتی پرداخته‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار