نلسون کانینگهام: اظهارات نامزد های جمهوری خواه علیه توافق هسته ای ایران کُری خوانی است

عضو هیئت سیاست گذاری امور خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات تند نامزدهای جمهوری خواه، درباره برجام گفت: روسای جمهور جدید آمریکا درباره مضمحل کردن تصمیم رئیس جمهور سلف خود بی رغبت بوده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «نلسون کانینگهام» عضو هیئت سیاست گذاری امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ی تلویزیونی« فرانس بیست و چهار» اطمینان خاطر داد که بین لفاظی های نامزدهای جمهوری خواه آمریکایی در باره برجام تا مخالفت عملی آنها در صورت راهیابی به کاخ سفید، فاصله زیادی وجود دارد.

وی گفت: این ریسک وجود دارد که فردی رئیس جمهور جدید آمریکا شود که دیدگاهی متفاوت داشته باشد. هر نامزد جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مخالفت خود را با توافقنامه هسته ای ایران اعلام کرده است. در واقع در آمریکا بحث ها حول موضوع توافق هسته ای ایران به شدت دو قطبی شده است. حتی یک عضو کنگره (جمهوری خواه) به نفع توافقنامه رای نداد و در میان نامزدهای جمهوری خواه نیز حتی یک نامزد نیست که طرفدار توافقنامه هسته ای باشد.

کانینگهام تاکید کرد: از منظر تاریخی باید گفت که روسای جمهور آمریکا وقتی به قدرت می رسند به شدت نسبت به مضمحل کردن تصمیم رئیس جمهور سلف خود بی رغبت بوده اند. نکته ی بعدی این است که تا زمانی که رئیس جمهور بعدی آمریکا سر کار بیاید بیش از یکسال از اجرای توافقنامه هسته ای گذشته است و ما شاهد آثار این توافقنامه خواهیم بود و این فرصت را خواهیم داشت که ببینیم آیا این توافقنامه کارایی دارد یا خیر! و آیا توافقنامه می تواند باعث کاهش تنش های هسته ای در خاورمیانه شود؟ 

وی تصریح کرد: به نظر من هر فرد جمهوری خواهی که رئیس جمهور آمریکا شود صرفنظر از آنچه اکنون می گوید، رویکرد انتظار و صبر را در پیش خواهد گرفت و شاید تلاش کند این توافقنامه را بهبود بخشد و توافقنامه های جانبی را برقرار کند. من به یاد دارم که بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 1992 در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مخالفت خود را با توافقنامه تجارت آزاد در آمریکای شمالی اعلام کرده بود اما وقتی که رئیس جمهور شد گفت من می توانم این توافقنامه را بهبود بخشم. بیل کلینتون این کار را هم کرد.

نلسون کانینگهام گفت این توافقنامه هسته ای ، بزرگترین دستاورد باراک اوباما در منطقه است.

وی تاکید کرد: اکنون با توجه به توافق با ایران فرصتی جدید پدید آمده است تا شاید گفتگوهایی جدید در خاورمیانه صورت گیرد.

کانینگهام افزود: کنگره نخستین گام را برداشته است. کنگره نتوانست قطعنامه ای را به تصویب برساند که مانع از اجرای توافقنامه می شد این(توافقنامه) اکنون قطعی شده است، دست کم تا زمانی که رئیس جمهور جدید آمریکا روی کار بیاید توافقنامه ایران اجرا خواهد شد. 
وی گفت: همانطور که می دانید ماه ها طول خواهد کشید که این توافقنامه اجرا شود چون اول از همه ایرانی ها باید گام ها را بردارند و سانتریفوژها را کنار بگذارند و هزاران کیلوگرم از مواد هسته ای را خارج کنند، فقط در این صورت است که تحریم ها شروع به برداشته شدن می کنند و ما واقعا شاهد خواهیم بود که چگونه توافقنامه اجرا می شود.پس مدتی طول خواهد کشید تا اینکه ما ببینیم که آیا توافقنامه به شیوه ای اجرا می شود که دو طرف انتظارش را داشتند؟


وی درباره احتمال نبرد زمینی با داعش گفت: همپیمانان باید تلاش کنند نبرد با داعش را با روشی انجام دهند که آسیب پذیری کمتری داشته باشد که این روش حملات هوایی خواهد بود. البته اعزام نیروی زمینی نیز قویا منتفی نشده است اما در این مقطع زمانی کمک فرانسه به نبرد با داعش در سوریه ، با استقبال آمریکا روبرو است.


وی در ادامه درباره مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی هم صحبت کرد و گفت: من تردید دارم که باراک اوباما و جان کری آخرین کار خود را برای مناقشه اسرائیل و فلسطین انجام داده باشند! نخستین کاری که جان کری پس از تصدی ریاست بر وزارت امور خارجه آمریکا انجام داده بود گفتگوهای جدید با اسرائیل و فلسطین بود. وی پیشرفت خوبی کرد. 
به نظر من جان کری خیلی دوست دارد که این مسئله پیشرفت کند اینکه آیا وی می تواند در یک مدت محدود این کار را انجام دهد معلوم نیست اما توافقنامه ایران زمینه جدیدی را فراهم می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار