شکستن حج امام حسین(ع) چه پیامی برای مسلمانان داشت؟

آیت‌الله قائم مقامی گفت: امام حسین(ع) با ترک حج پیامی را به مردم رسانند که در مقوله دین انسان‌ها با دو رکن روبرو هستند که یکی رکن صامت و دیگری رکن ناطق نام دارد.

آیت‌الله سید محمد قائم مقامی، مدرس سطوح عالی حوزه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به علت ترک حج امام حسین(ع)  اظهار داشت: ترک حج توسط امام حسین (ع) در روز ترویه که یک روز قبل از عرفه است یک امر عجیب از سوی امام حسین (ع) بود که در مورد این موضوع تفسیر‌های مختلفی انجام شده، در تفسیر ظاهر بیان می‌کنند که علت ترک حج به دلیل احتمال ترور حضرت(ع) از سوی امویان بوده و  امام حسین (ع) برای آنکه در مکه خونی نریزد از آنجا رفتند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امام حسین (ع) در روز هشتم ذی الحجه و دقیقاً یک روز قبل از روز اعمال حج تمتع از مکه خارج شدند، دلایلی خاصی برای اینکه حضرت(ع) عمداً حج را شکستند، وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی می‌گویند که حضرت(ع) حج تمتع را به حج عمره تبدیل کرده‌اند که این نظریه صحیح نیست به دلیل آنکه در آن موقعیت زمانی باید حج تمتع انجام داده می‌شد.

وی افزود: امام حسین (ع) حج عمره مفرده انجام ندادند بلکه به جای حج تمتع، عمره تمتع را انجام دادند و به تعبیری حج تمتع را شکستند.

آیت‌الله قائم مقامی تصریح کرد: امام حسین(ع) با ترک حج پیامی را به مردم رسانند که در مقوله دین انسان‌ها با دو رکن روبرو هستند که یکی رکن صامت و دیگری رکن ناطق نام دارد.

وی تصریح کرد: رکن صامت قرآن کریم است و یک بیان دیگر رکن صامت حج است، حج همانند قرآن کریم رکن صامت و تنزیل دین است که باید توسط انسان کامل و حجت خدا معنا و تأویل بشود که این کار توسط رکن ناطق یا همان امام معصوم(ع) انجام میگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: زمانیکه مسلمانان دچار لغزش بزرگی شدند و گفتند که تنها رکن صامت برای ما کافی است و ما رکن ناطق نمی‌خواهیم، نماینده حقیقی دین که در آن زمان امام حسین (ع) بود برای آنکه بشریت را از خواب غفلت بیدار کند و به آنها تذکر بدهد که رکن تأویلی، ناطق و زنده و نیز حقیقت اسلام در خطر است و بدون آنها رکن صامت که همان حج، عبادات و قرآن، به تنهایی دیگر فایده‌ای ندارد، حج تمتع را شکست.

آیت الله قائم مقامی در پایان خاطرنشان کرد: تنها امام معصوم(ع) می‌تواند حج را بشکند، به ویژه برای هشدار دادن به بشریت چرا که اهل بیت(ع) متولی و حاکم حج هستند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۴
حسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییین
تا قیامت عزادار توام
نه که بعد از مرگ هم گریان توام
تا کجا باشد دیدار من و روی نگار
تا به آنجا من پریشان و پریشان توام