آخرین اخبار از حادثه منا:

حجت الاسلام قاضی عسگر:شناسایی 4 مفقود/ ضيائی:اولين پرواز حجاج مجروح به كشور ٦ مهر/ اوحدی:شناسایی پیکر قربانیان منا تا فردا پایان می‌یابد

رییس جمعیت هلال احمر از آغاز اولین پرواز حجاج به ایران در روز دوشنبه ۶ مهر ماه خبر داد.

حجت الاسلام قاضی عسگر:شناسایی 4 مفقود/ضيائی:اولين پرواز حجاج مجروح به كشور ٦ مهر ماه/اوحدی:شناسایی پیکر قربانیان منا تا فردا پایان می یابد
امیر محسن ضیائی،رییس جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص آخرین جزییات انتقال مجروحان و قربانیان حادثه منا به ایران اظهار کرد:با توجه به آخرین گزارشات اعلامی تعداد ۹۳ زائر در بیمارستانهای سعودی و هلال احمر بستری هستند و جستجو برای یافتن مفقودان همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که درب سردخانه مرکزی عربستان برای کشورها باز شد یا خیر ، عنوان کرد:کشور عربستان سعودی همکاری خوبی با کشورها نداشت و نه تنها درب سردخانه را برای کشورها جهت یافتن اجساد، باز نکرد بلکه تعداد ۵۰۰ عکس از اجساد را در اختیار رؤسای کاروان ها در تمام کشورها قرار داد و از آنها خواسته شد تا اجساد خود را از این طریق شناسایی کنند که این امر ، کار یافتن قربانیان را با مشکل مواجه کرده است.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به درخواست مقامات وزارت خارجه در تسریع رسیدگی به حادثه منا افزود:در حال حاضر جهت یافتن مفقودان حادثه منا، تعداد ۱۰ تیم جستجو از ستاد حج و زیارت و مرکز پزشکی به مراکز درمانی و بیمارستانها اعزام شده است.

ضیائی تصریح کرد:طبق برنامه های اعلامی، مقرر شد اولین پرواز بازگشت حجاج مجروح در روز دوشنبه ۶ مهر ماه صورت گیرد که در حین پرواز یک تیم پزشکی نیز در کنار مجروحین حضور دارند.

حجت الاسلام قاضی عسگر:شناسایی 4 مفقود/زندانی شدن حجاج ایرانی را تایید نمی کنم

حجت الاسلام قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به شناسایی 4 نفر از مفقودین گفت:بر اساس آخرین آمار ها تعداد 136 نفر از زائران ایرانی در حادثه منا کشته، 99 نفر مجروح و 125 نفر مفقود هستند.

وی در ادامه در خصوص اظهار نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر زندانی شدن تعدادی ازحجاج ایرانی ادامه داد: زندانی شدن تعدادی از زائران ایرانی را تایید نمی کنم چرا که صحنه مربوطه صحنه دستگیری نیست و ما فیلم های متعددی را دیدیم که نشان می دخد دو طرف و سمت جلو حجاج بسته شده است.

قاضی عسکر تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که در ایام تشریق وجود داشت و البته عدم همکاری به موقع ماموران سعودی باعث شده است تا تعدادی از اجساد هنوز شناسایی نشوند و در حال حاضر تصاویر کسانی را داریم که در دست شناسایی است و هم اکنون در میان حجاج در حال نمایش است.

نماینده ولی فقیه همچنین تاکید کرد: وقنی چند میلیون نفر در یک جا اجتماع می کنند و چنین حادثه ای اتفاق می افتد، عربستان میزبان باید آمادگی پاسخ گویی را داشته باشد.15 میلیون نفر در عراق می‌روند برای زیارت اربعین اما چند نفر با مشکل برخورد کرده اند تاکنون؟

وی اضافه کرد: متاسفانه تعدادی از مجروحین به دلیل عدم اقدام به موقع و به دلیل ماندن در زیر اجساد و بعضی نیز در بیمارستان ها فوت کردند.

قاضی عسکر گفت: من با این حادثه یک ربع فاصله داشتم و دیدم و شاهد بودم که خود پلیس مردم را بین مسیر هدایت می‌کردند و آنها را متوقف کرده بود.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: باید بررسی شود به صورت حقوقی و چگونگی وقوع حادثه مشخص شود اما برای ما اول از هرچیزی شناسایی مفقودین اهمیت دارد.

قاضی عسکر گفت: ما از همان روز حادثه با بعثه های دیگر ارتباط گرفتیم مخصوصا چون رهبری گفتند که ما با آنها همدردی شود و کمک کنیم به تعدادی از بعثه ها این پیام را ابلاغ کردیم.

اوحدی:شناسایی پیکر قربانیان منا تا فردا پایان می یابد


سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به روند شناسایی قربانیان ایرانی حادثه منا گفت: کار شناسایی پیکر قربانیان ایرانی حادثه منا تا فردا پایان می یابد و تشریفات قانونی ارسال پیکر ها انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزد: کار شناسایی 90 نفر از 136 قربانی ایرانی حادثه منا در روز نخست حادثه توسط عوامل ما انجام گرفت و در حال حاضر کارهای قانونی و تشریفات در حال انجام است.

اوحدی تصریح کرد: عکس کسانی که قابل شناسایی نبودند در سالن های هتل های حجاج نصب شده است و از کاروان ها خواسته ایم تا نسبت به شناسایی آنان اقدام نمایند از این رو به نظر می رسد کار شناسایی تا فردا پایان یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هواپیمایی ها با شزکت هواپیمایی ماهان و هما انجام گرفته است و اعزام قربانیان جادثه منا و خانواده های آنان که درخواست بازگشت به ایران را دارند در دستور کار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: حادثه ، منا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۴
به نظر من باید نسل وهابیت از روی زمین برداشته شود و اداره سوریه از دست قاتلان برداشت هدف اصلی اونا این است که مسلمانان برای حج نروند
آخرین اخبار