شیراز؛

هرگز روي زخم حيوان گزيده را نبندید و پانسمان نكنید

روي زخم حيوان گزيده را نبندید بلافاصله برای دريافت واكسن و سرم ضد هاري به نزديكترين مركز بهداشتي درماني مراجعه کنید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ششم مهرماه، روز جهانی مبارزه با هاری، توصیه کرد: هرگز روي زخم حيوان گزيده را نبندید و پانسمان نكنید، بلافاصله برای دريافت واكسن و سرم ضد هاري به مركز پيشگيري از هاري شهرستان و يا به نزديكترين مركز بهداشتي درماني محل سكونت خود مراجعه كنید.
 
 دکتر حسین فرامرزی با بیان اینکه هاري يكي از بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان و يک بيماري حاد ويروسي سيستم اعصاب مرکزي است که مخصوص گوشتخواران اهلي و وحشي است، گفت: انسان و ساير حيوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفي و غالباً از طريق گزش به آن مبتلا مي شوند.
وی ميزان کشندگي بيماري هاری را بسيار بالا و 100درصد دانست و افزود: پس از ظهور علائم باليني چه در انسان و چه در حيوان، درمان امكان پذير نبوده و مرگ اجتناب ناپذير می شود.

سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر اعلام کرد: در کشور سالیانه بیش از 150هزار گزش، به مراکز درمان پیشگیری هاری در سراسر کشور مراجعه می کنند و با واکسیناسیون پس از گزش از ابتلا به بیماری هاری در این افراد پیشگیری می شود.

مورد مرگ هاري انسانی در فارس از سال  1388 گزارش نشده است

دکتر فرامرزی ادامه داد: با وجود واکسن موثر و 100درصد پیشگیری کننده، هر سال پنج تا 6 مورد مرگ هاری در کشور اتفاق می افتد که به طور عمده به علت ناآگاهی و عدم مراجعه است و در استان فارس نیز با واكسيناسيون و پيگيري به موقع و آموزش جامع عموم مردم، به ویژه افراد مورد گزش قرار گرفته و خانواده هاي آنها، مورد مرگ هاري انسانی از سال  1388 گزارش نشده است.

وی توصیه کرد: مواظب گزش حیوانات مشکوک به هاری باشید و در صورت گزش، بلافاصله و در اسرع وقت، با استفاده از دستكش جراحي يك بار مصرف استريل، لابلاي زخم را با آب تميز و صابون " با استفاده از گاز استريل" حداقل به مدت 15 تا 20 دقيقه عميقاَ شست و شو و در جريان آب روان قرار دهید تا ويروس هاري از محل زخم خارج شود.

سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر گفت: شست و شو با آب و صابون، مهم ترين اقدام در پيشگيري از هاري بوده و تا 50 درصد احتمال خطر را در ابتلا به بيماري هاري كم مي كند همچنین با استفاده از شلنگ آب يا پيستون آب پاش و به وسيله برس، كف صابون را به طور كامل از لابه لاي زخم خارج كنید، زیرا باقي ماندن صابون بعضي مواد ضد عفوني کننده را که به دنبال شست و شو مورد استفاده قرار خواهد گرفت را خنثي مي کند.

وی با تاکید بر ضدعفونی زخم با الکل 40 تا 70 درجه يا محلول بتادين 1درصد يا ساير مواد ضد عفوني کننده، اظهار کرد: نوبت هاي  واكسيناسيون خود را كامل كنید، حيوان مهاجم را شناسايي و به مدت ده روز تحت نظر قرار دهید و در صورت كشته شدن آن به مركز بهداشت و يا اداره دامپزشكي شهرستان، برای نمونه برداري اطلاع دهید، همچنین مركز شبانه روزي درمان پيشگيري هاري در شهرستان شيراز در مركز بهداشت شهداي والفجر، جنب فرمانداري با شماره تلفن   32330884 ،  32334918 و 32339907 و در ساير شهرستان ها در مراكز بهداشت شهرستان واقع است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: هرگز ، زخم ، حیوان ، نبندید ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.