زنگنه:

آمادگی برای افزایش تولید 500 هزار بشکه نفت/ بازار صادرات سوخت گسترش می‌یابد

وزیر نفت گفت: ایران آمادگی دارد که در نخستین مرحله پس از اجرای برجام و لغو تحریمها 500هزار بشکه به ظرفیت تولید خود اضافه کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به استان سیستان و بلوچستان، بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه ٦ مهرماه) در حاشیه امضای قرارداد گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران آمادگی دارد که در نخستین مرحله پس از اجرای برجام و لغو تحریمها 500هزار بشکه به ظرفیت تولید خود اضافه کند. همچنین پس از 6ماه 500هزار بشکه دیگر نیز به این ظرفیت افزوده شود.

در خصوص سرنوشت خط لوله هفتم سراسری و صادرات گاز به پاکستان گفت: از طرف ایران این آمادگی وجود دارد که در طول یک سال زیرساختهای لازم برای صادرات گاز به پاکستان فراهم شود.

وزیر نفت با اشاره به این که ایران برای حضور در بازار افغانستان آمادگی دارد، گفت: علاقه مندیم در بازار فرآورده افغانستان حضور جدی داشته باشیم و برای این منظور از طریق استان سیستان و بلوچستان می توانیم برای صادرات سوخت در احجام عمده به افغانستان اقدام کنیم.

زنگنه گفت: وزارت نفت برای تامین سوخت صنایع جدید استان سیستان و بلوچستان متعهد است و پیش از نیاز صنایع و بخش های صنعتی به سوخت، نیاز آنها را فراهم می کند.
 
وزیر نفت با بیان اینکه برای تامین سوخت صنایع سیستان و بلوچستان محدودیتی وجود ندارد گفت: هیچ مانعی برای توسعه استان از نظر تامین سوخت وجود ندارد.
 
وی در خصوص پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: بخش خصوصی تا پایان امسال ٥٥٠ میلیارد تومان از اعتبار این پروژه را تامین و پس از گازرسانی به نخستین نیروگاه و از محل فروش سوخت مایع بخش دیگری از هزینه ها تامین می شود.
 
زنگنه تصریح کرد: زیربنایی ترین کار برای توسعه یک استان تامین انرژی است که وزارت نفت تامین سوخت مورد نیاز استان را متعهد شده است.
 
وی یادآور شد: علاوه بر گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان پروژه گازرسانی به روستاهای باقیمانده کشور نیز در دستور کار قرار دارد که با پایان این پروژه ها جمعیت برخوردار از گاز کشور از ٨٩ درصد کنونی به ٩٧ درصد افزایش می یابد.
 
وزیر نفت ادامه داد: برای گازرسانی به روستاهای باقیمانده کشور نیز بیش از ٤,٧ میلیارد دلار اعتبار از محل منابع بند ق تبصره ٢ بودجه سال ٩٣ و سایر منابع آن در سال ٩٤ در نظر گرفته شده است که با بهره برداری از آن بیش از ٦ میلیون نفر از نعمت گاز برخوردار می شوند.
 
زنگنه با بیان اینکه اجرای این پروژه ها در طول تاریخ صنعت گاز بی سابقه است گفت: از ابتدای امسال تا کنون دو هزار میلیارد تومان برای پروژه های گازرسانی اختصاص یافته و تا پایان سال نیز بیش از پنج هزار میلیارد تومان دیگر هزینه می شود.
 
وی با اشاره به پیگیری ساخت کارخانه پایین دستی پتروشیمی در ایرانشهر گفت: محصول نهایی این کارخانه به کشورهای همسایه صادر می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار