اصفهان؛

ایجاد سامانه هشدار هواشناسی سریع مرکز و غرب کشور در اصفهان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان از ایجاد سامانه هشدار هواشناسی سریع مرکز و غرب کشور در این استان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ مجید بیجندی در نشست هم اندیشی راه اندازی سامانه هشدار سریع مرکز و غرب کشور در اصفهان در این باره گفت: با راه اندازی این سامانه ، زمان پیش بینی به حداقل می رسد.

وی ادامه داد:همچنین قبل از اینکه رخدادهایی بوجود بیاید ما با استفاده از سامانه های اطلاع رسانی به موقع می توانیم بلاهای جوی و اقلیمی را مدیریت کنیم.

وی اظهار کرد: مقرر است استان اصفهان با توجه به ظرفیت و نرم افزارهای دقیق و پیشرفته با راه اندازی این سامانه به سمت پیش بینی های عددی و دقیق بپردازد.

بیجندی با بیان اینکه این سامانه در اداره کل هواشناسی استان اصفهان راه اندازی می شود گفت: هر چقدر بتوانیم ظرفیتهای پردازش را تقویت کنیم در کوتاه مدت به نتیجه می رسیم.

وی با تاکید بر اینکه هوا یک سیال ناپایدار است وتغییرات جوی همیشه بادرصدی از احتمال به وقوع می رسد تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه، میزان تحقق پیش بینی ها افزایش می یابد و تلاش ما این است که احتمال پیش بینی ها را به سمت واقعی تر ببریم.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان همچنین درباره این نشست گفت: این نشست با توجه به اینکه اصفهان، پشتیبان سازمان هواشناسی کشور و با محوریت بررسی مخاطرات جوی برگزار شد.

بیجندی افزود: یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست مربوط به هشدارها و پیگیری های مهم و دقیق مربوط به مخاطرات جوی است.

وی اظهار کرد: افزایش دمای کره زمین و تغییر اقلیم، دو اتفاق خاص را بوجود آورده که شامل جابجا کردن میانگینهای حدسی ما و روبرو شدن رخدادهای جوی با مخاطرات است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به رخدادهای گذشته چون سیل استان گلستان، بارش برف در گیلان، آتش سوزی های غرب، طوفان های شرق، گرد و غبار و گرمای طاقت فرسا در سالهای اخیر گفت: این موارد نشانه ای از تغییر رفتار معیارهای اقلیمی است.

به گفته وی پیش بینی ها نشان می دهد دهه های آتی سیاره ما متاثر از مخاطرات جوی است .

وی افزود: نتایج یک تحقیق نشان داد که بیشتر مخاطرات اقلیمی و جوی کشور در غرب و مرکز اتفاق افتاده و ناپایداری هایی حتی مالی برای مدیریت استانها بوجود آورده است.

وی ادامه داد: این مخاطرات باعث شده تا منابع و بودجه استانها دراین راه هزینه شود تا مقدار زیان ها و آثار مالی که برمردم وارد شده است جبران شود.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این نشست نقش هواشناسی را در مبحث هشدار بسیار ارزشمند دانست و گفت: ما دراین راستا هواشناسی استان را حمایت می کنیم.

منصورشیشه فروش افزود: در مدیریت بحران ما با پیش بینی و پیشگیری اقدامات لازم را انجام می دهیم و یکی از رویکردهای مدیریت بحران، کمک از طریق تخصیص اعتبارات است.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در زمینه پیشگیری اقدام کنیم ابتدا باید سامانه هشدار سریع راه اندازی شود.

وی تهیه و ارائه اطلس و تشکیل کارگروه تخصصی بلاهای جوی را ازجمله راهکارها دانست و گفت: هواشناسی باید در زمینه هشدارهایی که در طول سال می دهد گزارش های تحلیلی آماده و با این اقدام میزان خطر پذیری را تعیین کند.

وی ادامه داد: با این کار و مشخص شدن استعدادهای هر منطقه در وقوع بلاهای جوی و درجه و درصد بندی می توانیم راهکارهای مقابله با آن را تهیه کنیم.

شیشه فروش با بیان اینکه ما باید به دنبال تبیین وتعیین راهکارها و سناریوهای مختلفی برای هریک از حوادث باشیم ودراین مقوله وظایف دستگاهها نیز مشخص شودوستاد بحران اقدام کند واین کار، نیازمند اعتبار وِیژه است ، 

وی گفت: هواشناسی استان اصفهان هنوز در خیلی از مناطق استان ایستگاه هواشناسی ندارد وهواشناسی جاده نیز به اندازه ای نیست تا بتوانیم جانشین مدیریت بحران تهران باشیم.

این نشست هم اندیشی به دنبال افزایش ناهنجاری های اقلیمی که با بروز برخی رویدادهای طبیعی، کشور و جهان رامتاثر کرده است به مدت یک روز برگزار شد.



انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.