در حمایت از بازماندگان فاجعه منا؛

تجمع بزرگ هنرمندان در خانه سینما برگزار شد/ سوال اهالی فرهنگ درباره چرایی حادثه

تجمع بزرگ هنرمندان در خانه سینما با حضور تعداد کثیری از هنرمندان سینما و تلویزیون در حمایت از بازماندگان فاجعه منا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تجمع بزرگ هنرمندان در ساختمان شماره خانه سینما واقع در خیابان وصال، با حضور رئیس سازمان سینمایی حجت‌الله ایوبی، رسمیت گرفت.
 
این تجمع با تعداد زیادی از هنرمندان در جهت اقدام فاجعه‌آمیز خونین منا و تسلیت به بازماندگان این عزیزان با حضور پرشمار هنرمندان سینمای ایران هم اینک برگزار شده است.

پس از تلاوت قرآن کریم فرشته طائرپور تهیه کننده سینما با قرائت شعری نسبت به زیر پاگذاشتن فرهنگ توسط آدمیان ابراز انزجار کرد.

وی گفت: روایت این حوادث تکلیف فیلمسازان است. حضور و مشارکت فعال سینماگران در کمیته‌های حقیقت‌یابی خواسته مشترک همه سینماگران است. 

طائرپور در ادامه گفت:‌ به سوگواری فرهنگ برای کرامت انسان خوش‌ آمدید. انسان‌هایی که در سراسر دنیا گردهم فارغ از هر گونه تعلق خاطره این دنیایی برای مناسک حج دور هم جمع شدند. امروز فرهنگ با همه انسان‌ها در سراسر دنیا هم دردی می‌کند فارغ از مرزها فارغ از آن که انسان‌ها نسبتی خونی با شهدا داشته باشند بی‌گناه قربانی شدند. آنها برای آیینی ایمانی در خانه خدا با فاجعه‌ای مواجه شدند و امروز فرهنگ میزبان ما است.

وی در ادامه گفت: فرهنگ که بی‌وقفه بر هر حادثه خونباری می‌پرسد چرا؟، با هر واقعه‌ تأسف‌باری می‌پرسد چرا؟، با قطع سرهای انسان‌های بی‌گناه می‌پرسد چرا؟، با تجاوز به دختران نابالغ در هرکجای دنیا می‌پرسد چرا؟، با شیوع فحشا، بی‌اعتمادی، نوامیدی،‌بی‌بندوباری و فساد می‌پرسد چرا، جفای حکومت‌ها را نمی‌توان به حساب قضا و قدر سپرد و فرهنگ می‌پرسد چرا، فرهنگی پرسشگر که هیچ‌کجا دست از پرسش نمی‌بردارد، فرهنگ بدون پاسخ رخ می‌پوشاند، تنبیه نمی‌کند، تأیید نمی‌کند، به حاشیه می‌رود، لابه‌لای واژه‌های سطحی گم می‌شود، بی‌آنکه بی‌تفاوت شده باشد. پاسخ ما به چرای فرهنگ ما را به عزای کرامت انسان می‌نشاند. گاهی سیاست‌ها انسان را مجبور می‌کنند که نبینند، دوربین‌ها فاجعه‌ها را ثبت نکنند، اما فرهنگ ورای سیاست پرسشگری خود را دارد. مشارکت فعال فیلم‌سازان ایرانی در عرصه‌های مختلف و پرسشگری آنها هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود. از مطالبات جدی خانه سینما گردهمایی امروز و توجه به کرامت انسان و حرمت ایمان که گمشده مشترک همه ما است. در محضر خداوند قرار می‌گیریم و از نخبه‌های فرهنگ و هنرمندان مستقل برای مشارکت در این مهم مطالبه کرامت انسان و حرمت ایمان است فرا می‌خوانیم.

حمیدرضا نوربخش پس از شعرخوانی اکبر نبوی به روی صحنه آمد و گفت: ما در این دیدار برای همدردی با داغداران این حادثه جمع شده‌ایم و عموما هنرمندان و اهالی موسیقی ناراحتی و همدردی خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انعکاس می‌دهند. ای کاش فرصتی بود تا در میان هنرمندان سینمایی، اهالی موسیقی هم اینجا حاضر می‌شدند تا در این تجمع همدردی شرکت کنند.  
 
وی افزود: حضور من در اینجا به عنوان عضو کوچک خانه موسیقی برای عرض تسلیت و همدردی با خانواده‌های داغدار است و امیدوارم پیگیری این حادثه تا آخرین مرحله صورت بگیرد و دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.
 
کامران ملکی مدیر برنامه پس از صحبت‌های نوربخش گفت: یک کمپین تشکیل شده است که قرار است در سایتی که معرفی می‌شود و لینک آن در خانه سینما است یک بیانیه به امضای هنرمندان و سینماگران برسد و به دبیر کل سازمان ملل ارسال شود. هنرمندانی که مایل هستند می‌توانند در این کمپین شرکت کنند و با نوشتن نام خود در این بیانیه به جمع هنرمندان دیگر بپیوندند. این کار با همکاری موزه صلح انجام می‌شود.  
 
وی سپس از حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی دعوت به سخنرانی کرد.
 
ایوبی پس از قرائت شعری گفت: جگرهایمان از این حادثه خون است و آخرین خبرها حکایت از آن دارد که دیگر نباید به این امیدوار باشیم که کسانی که تا به حال پیدا نشده‌اند کشف شوند.
 
وی افزود: دو روز گذشته مدیر عامل سازمان حج و زیارت تماس گرفت و ما را از برخورد غیرانسانی و وحشیانه میزبان مراسم حج با خبر کرد. ما می بینیم که کسانی که خود را میزبان مراسم حج و خادم حرمین می‌دانند چه با حجاج کردند.  
 
ایوبی اظهار داشت: جامعه سینمایی و فرهنگی مشاهده می‌کنند که خاندان آل سعود و حکام سعودی چه می‌کنند آیا این اتفاق جبران می‌شود؟! دولت‌های دیگر چه خواهند کرد؟ دولت‌ها و سازمان‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند. سازمان‌های جهانی در یک آزمون سخت قرار گرفته‌اند. جامعه ایران و سینمای ایران عمق این حادثه را تسلیت می‌گوید و پیگیر این اتفاق تا آخرین مرحله است.
 
وی با انتقاد از افراطی‌گری و موج تکفیری سلفی‌ها و گروه داعش گفت: اینها نگاهی به ایران دارند پر از بخل و حسادت و ببینید که چگونه عظمت ایران را می‌نگرند. آن‌ها باید بخل و حسادت را به گورشان ببرند چون تمدن ایران را نمی‌توانند داشته باشند تمدن چیزی است که با پول و ماشین‌های آنچنانی نمی‌توان خرید ما از طریق سینما با موفقیت‌های پی در پی پاسخ بخیلان و حسودان را می‌دهیم.  
 
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: افراشته شدن پرچم ایران بهترین پاسخ برای این گونه اقدامات افراطی است. 

فرشته طائرپور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: همه آن‌هایی که به مکه سفر کردند می‌توانند تجسم کنند در آن لحظه چه گذشته است.

وی افزود: این مصیبت از آن داغ‌هایی است که بر چهره عربستان و بر دل مؤمنان دنیا تا ابد باقی خواهد ماند.

طائر‌پور در خصوص اثر جدید خود بیان کرد: در حال حاضر در پیش تولید فیلم «خاله قورباغه» هستیم که یک کار عروسکی برای کودکان است ولی چون در پیش تولید قرار داریم فعلاً انتخاب ‌ها صورت نگرفته و خبر خاصی برای انعکاس نیست.

هنرمندانی که در این تجمع حضور دارند تعداد کثیری هستند که از میان آنها می‌توان به همایون ارشادی، رضا میرکریمی، مسعود رایگان، عبدالحسن برزیده، اکبر نبوی، حسین علم‌الهدی، محمد زرین‌دست، بیژن امکانیان،مرتضی شایسته،همایون اسعدیان،امیر اثباتی،کامران قدکچیان،داریوش بابائیان، علی‌اکبری، باکیده، منوچهر محمدی و ... حضور دارند در این مراسم علاوه بر حضور هنرمندان مدیران سازمان سینمایی نیز حاضر هستند.


ایوبی در جمع خبرنگاران:


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار