اعتیاد به لایک کردن از چالش‌های دنیای مجازی است

یک روانپزشک گفت: اعتیاد به اینترنت مانند هر اعتیاد دیگری باعث می‌شود تا هر روز وقت بیشتری را نسبت به گذشته به آن اختصاص داده و اولویت اول زندگی خود را در دنیای مجازی جستجو کنیم.

علیرضا سفیدچیان روانپزشک در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش‌های موجود در دنیای مجازی اظهار کرد: جستجوی اینترنتی موضوعات گوناگون منجر به یک ادراک منسجم و مفهوم از موضوع نمی‌شود بلکه مجموعه‌ای از مطالب مجزا و ناهماهنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که نمی‌تواند دید کلی فراگیر و علمی را به کاربران بدهد.

وی تصریح کرد: توجه داشته باشیم که به هر مقدار مشغول دنیای مجازی می‌شویم به همان اندازه از دنیای واقعی فاصله می‌گیریم که واقعیت این است اگر فردی به هر دلیلی در جذب محبت و پذیرفته شدن در دنیای واقعی در دنیای واقعی دچار مشکل باشد این عدم پذیرش و ندیده شدن را در دنیای مجازی با همه تبعات منفی آن جستجو خواهد کرد.

این روانپزشک تأکید کرد: وجود اطلاعات غلط و گمراه‌ کننده دسترسی آسان به سایت‌ها و مطالب اغوا کننده، اعتیادآوری، عدم تحرک و بروز مشکلات جسمی و روانی و بروز هیجانات زیاد و استرس ناشی از آن از جمله چالش‌های موجود در دنیای مجازی هستند.

سفید‌چیان با بیان دیگر چالش‌های موجود در این فضا افزود: بی‌حوصلگی و اشکالات اجتماعی ناشی از ضعف تعامل با افراد در جامعه، طعمه قرار گرفتن افراد در مقابل تبلیغات وسیع رسانه‌های دیجیتال و اینترنتی، تشدید افکار بدگمانه و سرعت بالای دنیای دیجیتال به طور کلی موجب شده است تا تمرکز و اندیشه ژرف در افراد دچار نقصان شود.

این روانپزشک ادامه داد: اعتیاد به لایک کردن، ایجاد روابط ناپایداری و غیراخلاقی تشدید تخیلات مزاحم و دور از واقع، تشدید پرخاشگری از دست دادن ارتباط با طبیعت از دیگر مشکلات و چالش‌های موجود در دنیای مجازی است که موجب می‌شود فرد به تدریج تحصیل، کار، زندگی خانوادگی و دوستی های خود را در راه اینترنت کنار بگذارد.

سفیدچیان در پایان گفت: سرعت بالای دنیای دیجیتال موجب می‌شود تا تمرکز و اندیشه ژرف در افراد دچار نقصان شده و نیز لطمه شدیدی به ادبیات به دلیل استفاده از کدها و علائم بجای جمله‌های زیبا و موزون قافیه‌دار وارد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار