مشهد؛

ارزش آثار کتابخانه مرکزي و موزه‌ آستان قدس رضوي جهاني است

هيئتي از کارشناسان حوزه مطالعات تاريخ هنر اسلامي و باستان‌شناسي اسلامي از دانشگاه بامبرگ آلمان از کتابخانه مرکزي و موزه‌هاي آستان قدس رضوي بازديد کردند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کارشناسان حوزه مطالعات تاريخ هنر اسلامي و باستان‌شناسي اسلامي از دانشگاه بامبرگ آلمان دراین بازديد، کتابخانه مرکزي و موزه‌آستان قدس رضوي را مجموعه‌ بي‌نظيري دانستند که مانندي براي آن نيست و آن را با هيچ مجموعه ديگري در دنيا نبايد قياس کرد.

اعضاي اين هيئت ده نفره، ابتدا در نشستي با رئيس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي و جمعي از کارشناسان اين سازمان، اظهار تمايل به همکاري و ايجاد تفاهم‌نامه مشترک با اين سازمان نمودند.

اين هيأت اروپايي در بازديد از کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي اين کتابخانه را از لحاظ تعداد منابع، افراد متخصص، تعداد اعضاء و تعداد کتب خطي با بيش از 80 هزار جلد، بي‌نظير دانستند و بخش لاتين اين کتابخانه را با تنوع زباني        بيش از 90 زبان زنده دنيا و دارا بودن زبان‌هاي قديمي مثل سنسکريت و يوناني و داشتن بيش از 57 جلد قرآن مترجم به زبان‌هاي مختلف، منحصر به فرد ذکر کردند.

مديرگروه رشته تاريخ هنر و باستان‌شناسي اسلامي دانشگاه بامبرگ آلمان،در این بازدیددر گفتگو با خبرنگار ما با بيان اينکه کتابخانه آستان قدس از بزرگترين کتابخانه‌هايي است که تاکنون ديده‌ايم، افزود: گمان نمي‌کرديم چنين کتابخانه‌اي وجود داشته باشد؛ چرا که استثنايي و بي‌نظير است و قطعا براي ما مهم است که بتوانيم در زمينه تبادل اطلاعات و يا برگزاري نمايشگاه مشترک در موضوع خراسان بزرگ از طرف دانشگاه با اين کتابخانه همکاري کنيم.

 پروفسور «لورِنس کورن» افزود: قرآن‌‌هايي که اينجا وجود دارد، آثار ارزشمندي است که در هيچ  موزه دیگری نمي‌توان يافت و براي ما بسيار جالب است که بيشتر قرآن‌هاي اين مجموعه به صورت کامل است، در حاليکه در ساير موزه‌هاي دنيا معمولاً قرآن‌ها برگ‌برگ‌اند.

يکي ديگر از اعضاي اين گروه که عضو انستيتو ايران‌شناسي وين در اتريش بوده و سابقه کار زيادي در ايران دارد به خبرنگار ما گفت: من کتابی تأليف کرده‌ام در حوزه هنرهاي اسلامي که بخشي از منابع آن، مربوط به اين کتابخانه است که کتابخانه‌اي بسيار غني است.

خانم کريستين نول کريمي افزود: اين موزه با اشياء بي‌نظير و ارزشمندي که دارد، منحصر به فرد است و محراب‌ها و کاشي‌‌هاي کاشان از بهترين آثار اين مجموعه است.

ديگر اعضاي اين گروه هم در گفتگو با خبرنگارما، شرايط حفاظت و شيوه نمايش اشياء را در موزه‌هاي آستان قدس رضوي خوب ارزيابي کردند و خاطرنشان ساختند: قرآن‌‌هایي به خط ياقوت مستعصمي، محراب‌هاي زرين‌فام، سنگ مقام  حضرت رضا عليه السلام و ضريح چوبي حضرت از ارزشمندترين اشيائي بود که در اين مجموعه ديديم و بيشتر آثار موجود در اين مجموعه واقعاً ارزش جهاني دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.