بیشترین شکایت مردم از ناجا چیست؟/ پیشنهاد ورود سلاح‌‌های بیهوش‌کننده هنوز در دست بررسی است

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: تهیه سلاح دومنظوره (بازدارنده و متوقف کننده) در ناجا هنوز در دست بررسی است.

بیشترین شکایت مردم از ناجا چیست؟/ پیشنهاد ورود سلاح‌‌های بیهوش‌کننده هنور در دست بررسی استبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تحولات پلیس در عرصه‌های مختلف اجتماعی اظهار کرد: پلیس تحولات متعددی را در طول تاریخ تجربه کرده که تاسیس معاونت اجتماعی و پلیس پیشگیری یکی از تغییرات و رویکردهای جدید در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه با بیان اینکه پلیس پیشگیری یکی از وسیع‌ترین پلیس‌های نیروی انتظامی به شمار می‌رود، افزود: وظیفه اصلی پلیس پیشگیری، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هماهنگی است.

سردار شرفی گفت: پلیس پیشگیری در 6 هزار و 280 نقطه کشور مستقر بوده و از نظر سطح تماس بیش از 90 درصد از وسیع‌ترین تماس‌ها را از سوی مردم دریافت می‌کند و در واقع نزدیک به 70 درصد ساختار نیروی انتظامی در حوزه پلیس پیشگیری شکل می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در 6 ماهه اخیر تعداد 13 میلیون تماس با سامانه 110 گرفته شده که از این تعداد 5 میلیون و 200 هزار تماس در حوزه پیشگیری رسیدگی شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه تشکیل قرارگاه پیشگیری از سرقت نقش موثری در کاهش سرقت داشته است، افزود: طبق بررسی‌‌های انجام شده در 6 ماهه اخیر بیش از 450 هزار نوع سرقت از طریق سامانه 110 به ناجا منعکس شده که در این حوزه شاهد کاهش 7.1 درصد سرقت، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم.

سردار شرفی در خصوص وضعیت کنونی تجهیزات پلیس پیشگیری بیان کرد: پلیس پیشگیری از لحاظ تجهیزات روز مشکلی نداشته و در حوزه سلاح و مهمات پلیس آماده به کار است.

وی افزود: تنها مشکلی که در خصوص تجهیزات پلیس پیشگیری احساس می‌شود این است که اسلحه پلیس باید متفاوت از اسلحه نظامیان باشد که این موضوع در حال حاضر منعکس شده و اگر منابع خرید آن مهیا شود، سلاحی دومنظوره که بازدارنده و متوقف کننده (کشنده_مسموم‌کننده) باشد، تهیه می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: در حال حاضر موضوع تهیه اسلحه دومنظوره، در درون سازمان تصویب نشده که در صورت تصویب، مراحل بعدی انجام خواهد شد.

* کمبود پاسگاه در مناطق شهرستان‌ها

وی با اشاره به مقایسه‌ای در خصوص تعداد پلیس و پاسگاه‌ها در سایر کشورها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده کشورهایی از جمله انگلستان، آمریکا ، ترکیه، ایتالیا، ایرلند، ژاپن و کره جنوبی به ازای هر 500 شهروند یک نفر مامور پلیس دارند، در حالیکه در ایران برای هر 1400 نفر یک پلیس وجود دارد که نشان دهنده این است که پلیس از نظر تعداد در کشور ایران برابر استانداردهای جهانی نبوده و نیاز است واحدهای انتظامی بیشتری در سطح کشور استقرار یابند.

سردار شرفی با بیان اینکه کاهش جرایم وابسته به افزایش واحدهای انتظامی در سطح کشور نبوده، افزود: اقتصاد ، فرهنگ و آموزش و اطلاع‌رسانی مردم از جمله مولفه‌هایی هستند که تاثیر بسزایی در کاهش جرایم دارند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: در زمینه پیشگیری انتظامی نیز بحث توسعه ساختارهای انتظامی در حوزه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها مطرح بوده تا در این صورت با پوشش سرزمین‌های نگهبانی، فرصتی برای مجرم ایجاد نشود.

وی در مورد کارایی کانکس‌های پلیس اظهار داشت: استقرار کانکس‌های پلیس تنها راه‌حل پیشگیری از وقوع جرم نبوده و کارایی آنها در حد انتظار نیست.

سردار شرفی در خصوص برخورد پلیس با کاروان‌های عروسی تصریح کرد: نقش پلیس در کاروان‌های عروسی مداخلات پیشگیرانه بوده و برخوردهای انتظامی مدنظر نیست و عموما اقدامات انتظامی قبل از اجرای مراسم عروسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: نسبت به ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز اقداماتی را انجام دادیم و خود دولت مسئولیت دارد تا نسبت به سکونت‌ گاه های غیرمجاز اقداماتی را انجام دهد و آنها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته‌اند چون من در جلسات آنها بوده‌ام و آنان به شدت این موضوع را پیگیری می کنند.

سردار شرفی گفت: ما در ساختار‌های خودمان برابر قانون اماکنی داریم تحت عنوان نظرگاه یعنی ما هر مجرمی را که دستگیر کنیم، برابر قانون به این تحت نظرگاه منتقل می‌شوند،و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارجاع  می‌شوند.همه‌ی واحد‌های ما تحت‌نظرگاه دارند و استانداردسازی نظرگاه‌ها را باید انجام می دادیم که اگر متهمی خواست نماز بخواند یا استحمام کند، ما اینها را در اختیارش قرار دهیم.

وی درباره سامانه 197 بیان کرد: سیستمی را تحت عنوان سیستم سامانه‌ی 197 ایجاد کردیم که واقعاً دراختیارمردم است و شعارآن هم "شما پلیس ما باشید" است.انتقاد، تقدیر، تشویق و شکایت از رفتار و عملکرد پلیس در این سامانه درج می‌شود و روزانه همه‌ی تماسها و مشکلات به استحضار فرماندهی می‌رسد.

سردارشریفی درباره طرح جمع‌آوری ماهواره‌ها بیان کرد: چون شیوه‌های جمع‌آوری ماهواره عجیب بود، و مردم هم اعتراض داشتند به این حوزه ورود پیدا نکردیم ولی ماهواره جرم و باید در این باره فرهنگ سازی شود، چراکه پلیس برای برخورد با این معضل نیاز وارد خانه مردم شود.

این مقام مسئول انتظامی بیان کرد: در اداره‌ی بازرسی ناجا آماری هست که برخورد داخلی نیروی انتظامی را نشان می‌دهد ولی ما چند موضوع را به شخصه پیگیری می‌کنیم در حوزه‌ی تخلفات بیشترین موضوع رسیدگی شده مربوط به رفتار پرسنل نلجل است، مردم می‌گویند که بیشترین اشکال پلیس پیشگیری در رفتارش است.برای استانداردسازی رفتار کارگاه‌های آموزشی طراحی کردیم که نیروها 10 مهارت را آموزش ببینند و باید این مهارت‌ها را مستمراً برای همکاران داشته باشیم تا مردم از عملکرد پلیس پیشگیری راضی باشند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در ادامه بیان کرد: در مورد تعویض خودروهای سمند پلیس پیشگیری برنامه ی خریدی داریم ما در این حوزه خودروی تویوتای دوکابین را تامین کردیم و به پاسگاه هایی که در مناطق کوهستان‌های صعب‌العبور هستند، تحویل دادیم.

*مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر است

وی گفت:دردبیرستان 500نفره امکان وقوع جرم اگر 1درصد باشد و این درصد به 20برسد درست نیست و باید این درصد نظام‌مند و قانونمند شوند.

بانک‌های اطلاعاتی را باید تجمیع کنیم و در دست افسر گشت قرار بدهیم.اشراف نظام‌مند کارکنان از طریق الکترونیک نیز از اقدامات پلیس است.در اطلاع رسانی وآموزش عمومی، نقش رسانه‌ها متولیان آموزشی حوزه‌های علمیه موثر است. در پلیس نیز در جنبه‌ی پیشگیری ساخت را باید به واقعیت نزدیک کنیم.تجهیزات پلیس گشت‌ها، نفرات را افزایش دهیم که در این زمینه پلیس ماهرتر و توانمندتر از گذشته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام.لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
تو شهر ما که همین که شب می شه فکر می کنی داعش حمله کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
یکی بیاد راهنمایی ورانندگی قم رو سر وسامان بده،انگار مأمورین محترم همه چی رو به حال خودش رها کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
فعلا نیروی انتظامی کارش شده دستگیری عروس و بستن عروسی وظیفه اصلیش یادش رفته امنیت جان و مال و ناموس مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
درود بر نیروی انتظامی
آخرین اخبار