زنجان؛

پیشرو بودن مردم زنجان درتحقق 60 درصد ی هدف گزاری پرداخت زکات

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت:باورهای عمیق دینی مردم استان زنجان موجب شده است این مردم خدا جو تنها در 6ماه نخست سال 44 میلیارد400 میلیونریال زکات پرداخت نمایند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان؛رشد و پاکی از ضروریات فطرت بشریست و انسان خاکی همواره در پی دوری جستن از نا پاکیهاست. وجدانهای بیدار همیشه سعی دارند خودرا از آنچه که متعلق به آنان نمیست بری کنند تا از نظر روحی و روانی به آرامش و تعالی دست یابند.

با اینکه شیوه ها و تفکرات پیرامون این مو ضوع متفاوت استاما به عنوان یک اصل اخلاقی در نزد بشر پذیرفته شده است .

این مقوله در فرهنگ دینی مسلمانان جلوه ای نیکوتر به خود گرفته است که ا ز آن تحت عنوان زکات نام برده میشود.

زکات در واقع به مفهوم رشد و به پاکی در اوردن است و در اصطلاح دینی صدقه‌اى که به اصل شرع واجب شده است.

بر اساس تعاریف صریح زکات به سهمی اطلاق می‌شود که فرد مؤمن از مال خود بر میدارد و به فقرا می‌دهد، ودرپرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرات و برکات را دارد،این اقدام موجب تزکیه و پاکى روح پرداخت کننده می‌شود.

بر وجوب این فریضه الهی در قرآن کریم بارها و بارها تاکید و هر جایی که از نماز سخنی رفته در کنار آن به زکات نیز اشاره شده است.

طبق احکام دین اسلام زکات به نه چیز تعلّق دارد که عبارتند از: شتر،گاو،گوسفند،گندم،جو،کشمش، خرما وطلا،نقره نیز از این جمله هستند.

اما این سوال همواره مطرح است که زکات در چه مواردی صضرف میشود برخی علما این مصارف را در 8حوزه جایز میدانند که عبارت است :

ـ فقير، و آن كسى است كه مخارج سال خود و افراد تحت تكفّلش را ندارد.

ـ مسكين، و آن كسى است كه زندگيش را سخت تر از فقير مى گذراند.

ـ هر آن کس كه از طرف امام عليه السلام يا نايب امام مأمورشده است كه زكات را جمع و نگهدارى نمايد و به حساب آن رسيدگى كند و آن را به امام عليه السلام يا نايب امام يا فقرا برساند.

ـ كافرهايى كه اگر زكات به آنان بدهند به دين اسلام مايل مى شوند، يا در جنگ به مسلمانان كمك مى كنند.

ـ خريدارى بنده ها و آزاد كردن آنان نیز یکی از مصادیق زکات است.

ـ پرداخت بدهى كسى كه ازپرداخت قرض خود عاجز است.

ـ امور خیریه یافي سبيل اللّه ، يعنى اموری که مانند ساختن مسجد، پل، راهسازى و مدرسه منفعت عمومى و دينى دارد.

ـ ابن السبيل ، يعنى مسافرى كه در سفر درمانده شده است.

از آنجا که استان زنجان اقتصادی مبتنی بر زرا عت و باغداری دارد همین امر موجب شده است به موضوع زکات در این منطقه توجه خاص شود.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان میگوید:برای ترویج این فریضه اموزش اهمیت فراوانی دارد و از این رو مودیان و مبلغین زکات در استان زنجان با حضور مستمر در دوره ها ی آموزشی و جلسات توجیهی با روشهای تبلیغی موثق آشنا میشوند.

حسنلو همچنین اعلام کرد در پی همین آموزشها مردم بیش از 430 روستا در استان زنجان داو طلبانه و مشتاقانه زکات پرداخته اند.

وی از جمع آوری 44 میلیارد و 400 میلیون ریال زکات تنها در شش ماهه نخست امسال خبر داد وافزود با توجه به اینکه هم اکنون در فصل برداشت محصولات زراعی قرار داریم پیش بینی میشود این میزان افزایش یابد.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان در باره نحو و میزان مصارف ازکات جمع اوری شده هم گفت: از این میزان یک میلیارد و 327 میلیون ریال در امور محرومین و نیازمندان، 18 میلیارد و 90 میلیون ریال برای احداث پروژه ها و هشت میلیارد و 252 میلیون ریال هم در زمینه مرمت هزینه شده است.

حسنلو اعلام کرد: از 60 میلیارد ریالی که دبیرخانه شورای مرکزی زکات در سال 94برای استان زنجان هدفگذاری کرده است تا کنون بیش از 44 میلیارد محقق شده است.

استان زجان به خاطر برخورداری از اقلیم مناسب شرایط خوبی را برای تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم،جو،کشمش و همچنین پرورش گاو، گوسفند دارد که طبق حدود الهی بدانها زکات تعلق میگیرد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: زکات ، کشاورزان ، مصارف ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.