اصفهان؛

سرشماری حیات وحش با مشارکت علاقمندان غیر دولتی محیط زیست انجام می شود

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: سرشماری حیات وحش با مشارکت علاقمندان غیر دولتی محیط زیست انجام می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سعید یوسف پور در این زمینه اظهار داشت: در دو نوبت در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مناطق آزاد وشکار ممنوع برای بررسی وضعیت پستانداران هر منطقه به ویژه پستاندارن شاخص نظیز آهو، کل، بز،قوچ ،میش و جبیر در استانها سرشماری تابستانه و زمستانه صورت می گیرد.

وی افزود: در برخی موارد انتقادات و ایراداتی به نحوه سرشماری انجام می شود که اصولی نیست و ممکن است خیلی دقیق نباشد.

دکتر یوسف پور گفت: امسال برای اولین بار بر اساس ابلاغ ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ظرفیت های برون سازمانی برای سرشماری استفاده می کنیم.

وی گفت: در این راستا از مراکزعلمی، دانشگاهی و تشکل های مردم نهاد ،داوطلبان علاقمند به سرشماری و حیات وحش ، بازنشستگان با تجربه سازمان که جزو ذخایر علمی و تجربی سازمان حفاظت محیط زیست هستند بهره گیری می شود.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از ظرفیت استاتید دانشگاه و دانشجویان مرتبط بامحیط زیست ، شکارچیان معتمد، قانون مداری که رفتارشان در چارچوب قوانین و مقرارت بوده و حتی جوامع بومی محلی که حاشیه مناطق چهار گانه ما هستند در کنار محیط بانان اقدام به سرشماری در پاییز سال جاری خواهند کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: سرشماری با روش مشاهده مستقیم در مناطق چهار گانه اعم از حفاظت شده، پارک ملی، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش مناطق شکار ممنوع و مناطق آزادی که احتمال وجود گونه های شاخص وجود داشته باشد صورت خواهد گرفت.

وی تعداد گروه هایی که برای سرشماری در نظر گرفته می شود را متناسب با مساحت منطقه و توپوگرافی منطقه یعنی کوهستانی و کویری بودن، نقاط صعب العبور دارد یا خیر ، وسعت و شرایط زیستگاه ها عنوان کرد.

یوسف پورافزود: طبق روال معمول جهانی برای اینکه به آمار دقیق تری دست پیدا کنیم و از خطا جلوگیری شود آمار برداری در دو نوبت و حداکثر به فاصله 10 روز در هر منطقه صورت می گیرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد:آماربرداری در هرنطقه با حضور افراد جدید خواهد بود که از اشتباهات جلوگیری شود .

وی اظهارداشت: سعی ما بر این است که در همه مناطق استان این اتفاق صورت بگیرد یعنی دو بار آمار برداری شود و اگر امکانات و شرایط مهیا نبود حداقل مناطقی که حائز اهمیت هستند آمار برداری خواهد شد.

وی حضور غیر دولتی ها را درآمارگیری یک ظرفیت مهم عنوان کرد و افزود: این اقدام برای اولین بار است که در سطح کشور صورت می گیرد که در این خصوص افراد علاقمند در کنا ر محیط بانان آموزش می بینند و از تجربه آنها استفاده می کنند.

یوسف پوراستفاده از ظرفیت برون سازمانی ، تجربه و توان افراد خارج از سازمان محیط زیست را در این آمار برداری مهم دانست و گفت: از این ظرفیت ها بهره می گیریم تا بتوانیم آمار و اطلاعات دقیقی در حوزه حیات وحش جمع آوری کنیم که در برنامه ریزی های آتی سازمان حفاظت محیط زیست دردستور کار قرارم گیرد.

دکتر یوسف پور در خصوص آمار برداری حیات وحش و اجرای برنامه سرشماری در استان نیز گفت: در این زمینه برنامه ریزی لازم برای سرشماری با مسؤولیت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به صورت یک کار گروهی در حال انجام است.

وی افزود: این برنامه ریزی ها برای سرشماری با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست صورت می گیرد که در نهایت گزارش های این اقدام ها به این معاونت ها ارسال می شود و جمع بندی و نتایج آن در سال 95 گزارش داده خواهد شد. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.