استقبال از محرم، بدعت یا سنت؟!

همه ساله با نزدیک شدن به ماه محرم، شیعیان و دوست داران اهل بیت(علیهم السلام) خودشان را آماده حضور در عزاداری‌های این ایام می‌کنند. یکی به فکر تهیه وسایل نذری و دیگری به فکر نصب علم‌های عزا در محله است.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کوچک و بزرگ دست به دست هم داده‌اند تا میزبان خوبی برای عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) بوده و بار دیگر ندای لبیک یا حسین و زمزمه های عاشورایی خود را به گوش جهانیان برسانند. زمزمه‌هایی از جنس آزادی و آزادگی. از جنس توبه و استغفار و از جنس مردانه زیستن و ذلت ناپذیری.

آری تنها تا چند روز دیگر برای آغاز ماه محرم باقی مانده است . در این چند روز باقی مانده که خیل عظیمی از دوست داران اهل بیت منتظر آمدن ماه محرم هستند، برخی افراد در بعضی موارد با برخی کارهای نسنجیده آگاهانه یا ناآگاهانه فلسفه عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) را زیر سوال می‌برند. یکی از مهم‌ترین این کارها که در دهه‌های اخیر و بخصوص در تبریز شایع شده است، امر استقبال از این ماه است. ولی در بدعت یا سنت بودن چنین اموری جای بحث، فراوان است.

باید به نقش معنویت و شعور در مجالس عزاداری بیشتر توجه کنیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به سخنی از امام راحل(ره) مبنی بر این‌که محرم و صفر که اسلام را زنده نگه داشته است، می‌گوید: باید به نقش معنویت و شعور در مجالس عزاداری بیشتر توجه کنیم و چنین نباشد که از عزاداری‌ها فقط سینه زنی را به خاطر بسپاریم.

محمداسماعیل سعیدی با تاکید بر لزوم تبیین درس‌ها و عبرت‌های واقعه عاشورا در مراسم عزاداری ادامه می‌دهد: بصیرت و شعور، اصل و اساس دین مبین اسلام است و واقعه عاشورا نتیجه همین بی‌بصیرتی، ناآگاهی و افت شدید در جامعه آن زمان است.

وی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های گذشته، بدعت‌های زیادی وارد عرف عزاداری‌های سنتی و بی‌آلایش شیعه شده است، می‌افزاید: محبت و عشق شدید و یا شاید تخریب وجهه عزاداری‌ها، از مهم‌ترین عوامل ورود این بدعت‌ها به عزاداری‌های شیعیان است.

استقبال از ماه محرم نباید اعیاد دهه ولایت را زیر سوال ببرد

وی معتقد است استقبال از ماه محرم و آماده شدن برای آن، امر ارزشمندی است و در حدود این مهم نباید به صورت احساسی برخورد کرد و آب در آسیاب دشمن ریخت. استقبال به صورتی که اعیاد دهه ولایت زیر سوال نرود ایرادی ندارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان این‌که استقبال از ماه محرم و فراهم کردن مقدمات عزاداری در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است، تصریح کرد: استقبال از ماه محرم نباید به شکلی باشد که توسعه مدت زمان عزا را در به ذهن مردم القا کند، چرا که در این صورت، با این اعمال، به اسلام ناب ضربه زده‌ایم.

احرام‌بندی، طشت‌گذاری و هر عنوان مجعول دیگر، بدعت است

رییس اداره فرهنگ و تبلیغات اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که استقبال از ماه محرم، در دهه‌های اخیر رواج یافته است، می‌گوید: عناوینی همچون احرام بندی، طشت گذاری و .. به بهانه استقبال از ماه محرم، عناوینی جدید و بدعت هستند.

حبیب طاهری تصریح می‌کند: استقبال از محرم اگر به معنای آمادگی برای عزای اباعبدالله الحسین(ع) باشد ایرادی ندارد، ولی اگر باعث توسعه روزهای عزاداری و رواج عناوین مجعول همانند طشت گذاری، احرام بندی و .. باشد، امر نامبارکی است.

وی می‌افزاید: متاسفانه در برخی موارد عده‌ای از مردم، روزها مانده به محرم، سیاهپوش شده و عزاداری می‌کنند و با این اقدامات، جشن‌های دهه ولایت را زیر سوال می‌برند. اقدام آگاهانه یا ناآگاهانه این افراد، جفای بزرگی در حق اسلام و مجالس عزاست.

عاشورا نتیجه کج‌فهمی عده‌ای از غدیر بود

وی برخوردهای افراطی و تفریطی را نتیجه نداشتن بصیرت کافی نسبت به فلسفه عزاداری می‌داند و می‌گوید: اگر مسلمانان زمان پیغمبر(ص) فلسفه واقعی واقعه غدیر را می‌دانستند هیچ گاه واقعه عاشورا به وقوع نمی‌پیوست. عاشورا نتیجه کج فهمی برخی از مسلمانان از غدیر بود.

طاهری با تاکید بر لزوم شناخت بدعت‌ها و فرهنگ‌سازی در راستای مقابله با آن‌ها می‌افزاید: متاسفانه در برخی مجالس عزاداری، به دلیل نبود درک کافی از فلسفه عاشورا، بدعت‌هایی را احیا می‌کنند که تبعات منفی بسیاری در پی دارد.

وی برخورد و اقدام قانونی با هیات‌های عزاداری ساختارشکن را از مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی هیات‌های عزاداری در طول سال سیاهپوشی را ترویج و تبلیغ می‌کنند که به عقیده ما چنین رفتارهایی، هدایت شده و وهن‌دار است. با این گونه مسائل می‌خواهند که عقاید شیعه را تضعیف کنند.

گفتن مطالب تفرقه‌انگیز با موضوع شیعه و سنی در هیات‌های عزاداری ممنوع!

وی هیات‌های حسینی را از گفتن مطالب تفرقه‌انگیز بین شیعه و سنی برحذر می‌دارد و می‌گوید: بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید، هیچ شخصی حق ندارد که به بزرگان اهل تسنن دشنام داده و یا هر گونه عمل تفرقه‌انگیزی انجام دهد. چرا باید به نام هیات‌های مذهبی، به اختلافات فی ما بین مسلمانان دامن بزنیم؟ با این کارها چه منفعتی عاید شیعیان و یا برادران اهل سنت می‌شود؟

به گفته طاهری، هدف دشمن، ایجاد جنگ فرقه‌ای و ترویج عزاداری‌های بی‌قاعده است تا چهره واقعی اسلام و آرمان‌های مقدس آن به گوش جهانیان نرسد.

استقبال افراطی از ماه محرم نوعی بی‌سلیقگی است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، استقبال افراطی از ماه محرم را نوعی بی‌سلیقگی می‌نامد و می‌گوید: دهه ولایت دهه برگزاری جشن‌های شیعیان است و نباید استقبال افراطی عده‌ای از ماه محرم، باعث توسعه ماه محرم از اواخر دهه ولایت باشد.

حجت‌الاسلام علی خدیوی می‌افزاید: استقبال زودهنگام از ماه محرم، یک آسیب جدید اجتماعی است که باید با فعالیت‌های فرهنگی لازم، نسبت به آگاه سازی مردم اقدام کرد.

وی محرم و صفر را یکی از مهم‌ترین نمادهای شیعه می‌داند و می‌گوید: همه مردم و بخصوص نهادهای متولی وظیفه دارند که از توسعه بدعت‌هایی همچون طشت گذاری، احرام بندی، قفل زدن و... جلوگیری کنند.

به گفته وی، پیغمبر گرامی اسلام(ص)، پوشیدن لباس سیاه را مکروه دانسته‌اند و جز در ایام شهادت و رحلت معصومین نباید از لباس سیاه استفاده کرد. مواردی که پوشیدن لباس سیاه، ایرادی ندارد چادر زنان و عبای روحانیت است.

در پایان امیدواریم تمامی دستگاه‌های متولی در امر برگزاری عزاداری‌ها و نظارت بر آنان، به اصول و شاخصه‌های برگزاری یک عزاداری مطلوب بیش از پیش توجه داشته باشند تا نسل امروزی کودکان جامعه، ماه محرم را با طبل و زنجیر و چوب و قمه نشناخته و از همین ایام کودکی و نوجوانی، با حقیقت فلسفه عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) بیش از پیش آشنا شوند.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: محرم ، بدعت ، سنت ، شیعیان ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار