در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید

ماجرای مانور پهپاد "ابابیل" از ناو وینسنز تا دیمونای اسرائیل

"ابابیل" عکسبرداری از نیروگاه هسته‌ای دیمونای اسرائیل و مانور مشترک ارتش آمریکا و اسرائیل را در کارنامه خود دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابابیل از پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است که شهرت آن پرواز بر فراز ناو وینسنز می‌باشد. کلمه "ابابیل" از قرآن کریم گرفته شده و اشاره به ماجرای هجوم کفار با فیل‌ها به خانه کعبه دارد که به اذن خداوند پرنده‎های ابابیل با پرتاب سنگ‎ریزه فیل‎ها را از پای درآوردند. این پهپاد می‌تواند تا 8 ساعت پرواز داشته باشد و توانایی حمل تسلیحات را دارد.

ابابیل

"ابابیل" پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی خود در صنایع مکانیک "ساصد" در مهر ۱۳۶۵ به منظور تولید انبوه به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) منتقل شد. این پرنده با توجه به شرایط و ضرورتهای زمان جنگ تا سال ۱۳۶۸ به صورت غیراستاندارد و یکبار مصرف با قابلیت حمل ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره تولید شد. از سال ۱۳۶۹ با توجه به نیازمندی‌های جدید نیروهای مسلح، اقدام به طراحی دوباره تمامی بخش‌های بال و بدنه، سامانه‌های ناوبری و هدایت و کنترل این پهپاد شد و از سال ۱۳۷۰ این هواپیما در خط تولید انبوه قرار گرفت و امروزه هواپیمای بدون سرنشینی استاندارد و چند بار مصرف است. نمونه‌های جدید آن مجهز به سامانه ۱۲۳(پایدارکننده خودکار) و جی‌پی‌اس است. این سامانه دارای قابلیت‌های متنوعی از جمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه‌ای (در برد بلند و کوتاه)، برخاست خودکار و فرود نیمه خودکار، برنامه‌ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع‌کردن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به‌صورت ۱۷کانال مجزا شامل کانال‌های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوج‌گیری و غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری‌ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و چند کانال آزاد.

ابابیل

**شاهکار ابابیل

به روایتی پهپاد ابابیل به سمت وینسینز پرواز می‌کند و طی یک عملیات زیبا از برخی نقاط ناو اطلاعات جمع می‌کند و پس از جمع آوری اطلاعات خود را در معرض دید راداری دشمن قرار می‎دهد. این کار پهپاد، همانند انسانی است که اطلاعات دشمن را جمع کرده و پس از آن به منظور شکست هیمنه دشمن مقابل چشمان دشمن مانور می‎دهد.

ابابیل

ابابیل بسته به مدل می‎تواند یک، یا دو پایدار کننده عمودی داشته باشد که در حالت اول، پایدار کننده روی بدنه نصب می شود و در حالت دوم، هر کدام روی قسمت انتهایی یک بال. گفته شده که حالت دوم برای افزایش سطح مقطع راداری در نمونه های هدف هوایی استفاده می شود. اما پهپاد ابابیل حزب الله که توسط اسرائیل مورد هدف قرار گرفت نیز دارای دو پایدار کننده بود. از این رو این کار می تواند برای افزایش پایداری پرنده نیز باشد. بدنه بعضی مدل‎های ابابیل، آلومینیومی و برخی دیگر از انواع جدیدتر، کامپوزیتی است. دو نوع موتور برای این پرنده در نظر گرفته شده است. اولین مدل موتور WAE-342 با قدرت 25 اسب بخار و دومی موتور Vanckle Engine P-73 با قدرت 30 اسب بخار است. میدانیم که پهپاد ابابیل 2 که در نمایشگاه IDEX سال 1999 به نمایش در آمد از موتور P-73 استفاده می کرد. 


**توانایی ابابیل

ابابیل می‌تواند برای مأموریت های عکس برداری و جمع آوری اطلاعات به کار رود، یا این که به عنوان پهپاد هدف برای تمرین پدافند و نیروی هوایی استفاده شود، به عنوان دیکوی و برای گیج کردن دشمن پرواز کند یا این که با کلاهکی 40 کیلویی مسلح شود و اهداف از پیش تعیین شده را نابود سازد. یکی دیگر از فعالیت‌های مهم ابابیل فعالیت‌های الکترونیکی است و می تواند در جنگ الکترونیک کارا باشد و داده‌ها را به ایستگاه زمینی خود در مسافت قابل توجهی ارسال کند.

ابابیل

ابابیل می‎تواند با سیستم خلبان خودکار شهید نوروزی تا 30 کیلومتر و در صورت استفاده از سامانه پایدار کننده 123 و جی پی اس تا 150 کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد. برد را در صورت افزایش توان خروجی سامانه مخابراتی در سیستم شهید نوروزی به 120 کیلومتر نیز می توان رساند. اما اگر ارتباط با مرکز کنترل قطع شود، پرنده با اتکا به سیستم خلبان خودکار خود به پرواز بر فراز منطقه ادامه می دهد.


ابابیل

ابابیل یکی از قدیمی‎ترین و پر تیراژترین پهپادهای ایران است. از این رو شاید معروف‎ترین آنها نیز می‌باشد. این پرنده به خاطر برد نسبتا زیاد آن تا سال 2003 برای هر گونه عملیات اطلاعاتی در برد بیشتر از 50 کیلومتر استفاده می‎شده است. از جمله این عملیات‎ها می توان به پرواز های مکرر ابابیل بر فراز کمپ اشرف، اردوگاه سازمان منافقین، در عراق اشاره کرد. همین پهپاد بود که برای اولین بار از ناو آمریکایی وینسنز در خلیج فارس تصویر برداری کرد. پرواز های شناسایی حزب الله در خاک اسرائیل نیز توسط همین پرنده صورت گرفت. هم‌چنین عکسبرداری از نیروگاه هسته‌ای دیمونا اسرائیل و عکس‌برداری از مانور مشترک ارتش آمریکا و اسرائیل در کارنامه ابابیل قرار دارد. این هواپیمای بدون سرنشین در اولین پرواز خود بر فراز ساختمان وزارت جنگ صهیونیست ها (کریاه) در تل آویو به پرواز درآمد. این موارد باعث شد که ابابیل، معروف ترین پهپاد ایرانی شود.


ابابیل
مشخصات

سازنده: شرکت هسا (تا زمانی نامعلوم)، شرکت قدس (تا کنون)
طول: 2.88 متر
عرض (با احتساب بال ها): 3.25 متر
ارتفاع (با احتساب آنتن ها): 90.88 سانتی متر
قطر بدنه: 25 سانتی متر.
سطح بال: 1.76 متر مربع
طول پیشبال ها (کانارد ها): 168.8 سانتی متر
سطح پیشبال ها: 35 سانتی متر مربع
طول ملخ ها (پراپلر): 61 سانتی متر
وزن: 83 کیلوگرم (نمونه ی آلومینیومی)
حداکثر وزن برخاست: تا 123 کیلوگرم در مدل های جدید
وزن بدنه بدون سوخت: 30 کیلوگرم (نمونه ی آلومینیومی)
شعاع عملیاتی (رفت و برگشت): بسته به مدل 120 یا 150 کیلومتر
ارتفاع پرواز: 14000 پا
مدت زمان پرواز: 90 دقیقه در مدل های اول. تا 3 ساعت نیز در مدل های پیشرفته‌تر گزارش شده.
موتور: WAE-342 یا Norton P-73
نوع موتور: به ترتیب پیستونی دو سیلندر دوزمانه / وانکل
توان موتور: 25 اسب بخار / 30 اسب بخار
حجم موتور: 342 سی سی / 208 سی سی
وزن موتور: 8.5 کیلوگرم / 10 کیلوگرم
تراست ایجاد شده: 0.311 کیلونیوتن / 0.35 کیلونیوتن
سرعت کروز: 290 کیلومتر بر ساعت
بیشینه ی سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت


گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۶۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۴
سلام‌به‌همه‌ی‌بچه‌‌های‌سپاه‌افرین‌برشما‌اقتدارتان‌را‌در‌برابر‌دشمنان‌نشان‌دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
دست مریزاد خدا قوت بچه های سپاه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
بدانیم اقتدارهرکشورمهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
خداقوت دمتان گرم شما عزیزان خار شدید در چشم دشمنان اسلام و ایران عزیز الحق ره رو سرداران شهید وتمامی شهیدان هستید + کورشن (التماس دعا)
-
ناشناس
۱۳:۲۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
سلام و درود خدا بر شما سبز پوشان

تا حالا از کارای شما خبر نداشتم

اما تحقیقاتی که کردم متوجه شدم

سپاه پیشرفت های زیادی کرده

علیرغم تبلیغات منفی دشمن درخصوص شما

اما شما افتخارآفرینی زیادی کردید

کسانی هم که بنا به دلایل مبهم با شما مشکل دارند

از طعم این امنیتی که شما ایجاد کردید لذت می برند.

فکر کنید نیروهی نظامی ما هم مثل کشورهای اطراف بودن...

داعش ملعون چه کارها سرمون میاورد.
خدا عزتتان بدهد.
-
ناشناس
۱۳:۲۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
سلام و درود خدا بر شما سبز پوشان

تا حالا از کارای شما خبر نداشتم

اما تحقیقاتی که کردم متوجه شدم

سپاه پیشرفت های زیادی کرده

علیرغم تبلیغات منفی دشمن درخصوص شما

اما شما افتخارآفرینی زیادی کردید

کسانی هم که بنا به دلایل مبهم با شما مشکل دارند

از طعم این امنیتی که شما ایجاد کردید لذت می برند.

فکر کنید نیروهی نظامی ما هم مثل کشورهای اطراف بودن...

داعش ملعون چه کارها سرمون میاورد.
خدا عزتتان بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
تا وقتی سامانه ناوبری هر پرنده ای که تولید میکنیم جی پی اس باشه، آب تو هاون کوبیدیم. شما که نظر من رو نمایش نمیدید ولی حداقل خودمون رو گول نزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
مصیب
۱۳:۵۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
با بخش اول صحبت شما موافق هستم
ولی همیشه از این سامانه استفاده نمیشود پس مشکلی ایجاد نمیکند
به طور مثال برای پرواز های شناسایی مواد مخدر میتوان سامانه جی پی اس استفاده کرد . ولی حتما برای شناسایی های نظامی از این سامانه استفاده نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
ادم کیف میکنه اینارو میبینه اوج قدرت نمایی سپاه اینجا بود ش که گف ما پهپادایی داریم که امریکا 20 سال دیگه هم نمیتونه بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
خداقوت همیشه دعاگویتان هستم
آخرین اخبار