استاد دانشگاه هاروارد: نباید به چرخه طبیعی تولید آب بسنده کرد

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: آبیاری قطره‌ای روش موثری نسبت به روش سیلابی و غرقابی است و نباید به چرخه طبیعی تولید آب بسنده کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «چارلز هِسلی» روز سه شنبه در سمینار توسعه پایدار شهرستان رفسنجان که در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) برگزار شد، اظهار داشت: آب برای حیات ضروری است اما بشر مرزهای در دسترس بودن آب را در می‌نوردد و این مشکلی است که جاهای مختلف دنیا حتی کشور آمریکا را درگیر کرده است و برای مقابله با این معضل باید منابع آبی موجود را حفظ کرد.

وی گفت: راهکارهایی را در کالیفرنیا طی 100 سال گذشته برای رفع این معضل اجرا کردیم که می‌تواند برای آینده شهرستان رفسنجان موثر و کارگشا باشد.

هِسلی بیان کرد: در ایالت کالیفرنیای آمریکا که قسمت شمال آن پر بارش است و جنوب این ایالت خشک و تقریباً مانند رفسنجان کویری است با ایجاد کانال‌ها و لوله‌ها، آب را از شمال به جنوب طی صد سال گذشته به طول هزار کیلومتر انتقال داده‌ایم و در جنوب کالیفرنیا 20 هزار نفر جمعیت دارد و اکثر این قشر کار زراعت و کشاورزی دارند که آب را مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی معتقد است: نجات مشکل کم آبی در آینده بستگی به نحوه استخراج آب از دریا دارد و از نیروی همجوشی برای تولید انرژی و آب می‌توان استفاده کرد.

استاد دانشگاه هاروارد گفت: تنها راه ادامه حیات و توسعه پایدار استفاده از این روش است، البته استخراج آب یا بهره‌گیری از آب دریا جدید نیست و همسایه غربی ایران (عربستان) با این روش در روز یک میلیون متر مکعب آب از دریا تولید می‌کند.

وی افزود: می‌توان با استفاده از نیروی همجوشی روزانه تا مقدار چهار میلیون متر مکعب آب تولید کرد و این تنها راه خروج از بحران آب در مناطق کم آب کویر دنیاست.

در این سمینار کارشناسان و کشاورزان و مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند و در رابطه با توسعه پایدار شهرستان رفسنجان به اظهار نظر پرداختند.

شهرستان رفسنجان بیشترین سطح زیرکشت پسته را در استان کرمان داراست و بسیاری از باغات پسته هنوز به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار