لغو قطعی تحریم‎ها در آذر ماه / افزایش صادرات نفت به محض لغو تحریم‎ها

معاون اول رئیس جمهور گفت: تحریم‌ها در آذر ماه به صورت کلی لغو خواهد شد و دوران جدیدی نیز آغاز خواهد شد و در تلاش هستیم که روزانه 500 هزار بشکه نفت به صادرات خود بیافزاییم.

افزایش صادرات 500 هزار بشکه نفت به محض لغو تحریم‎ها/ لغو قطعی تحریم‎ها در آذر ماهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با حضور در همایش روزملی صادرات اظهار داشت: ما در شرایطی متفاوت از سال گذشته در همین زمان هستیم زیرا شور و نشاط در میان جمع حاضر نشان از رخداد مهم در کشور داریم که مهم ترین آن مسئله توافق هسته ای و لغو تحریم‌‎های ظالمانه علیه کشور ایران است.

وی افزود: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم شرایط خاصی برای ارتباط با سایر کشورها وجود داشت و این پیش زمینه فکری در میان دشمنان ما بود که به نقطه حساس و نهایی رسیده‌اند و می‌توانند با اعمال تحریم‎ها علیه ملت و ایران هراسی در جهان به اهداف مدنظر خود برسند در چنین شرایطی ایران وارد مذاکره شد واز طرفی ایستادگی و مقاومت ملت نیز عامل مهمی در جهت حمایت در این راه بود.

وی افزود: حوزه نفوذ ایران فرصت طلایی در اختیار تیم مذاکره ‌کننده بود زیرا شرایط ناامن منطقه موجب شد دنیا به این نتیجه برسد که نیازمند همکاری با ایران برای حفظ آرامش و ثبات در منطقه است و علاوه بر این خوشبختانه تیم مذاکره کننده ما تعریف جدیدی از مذاکره  ارتباطات بین‎المللی به جهانیان عرضه کرد و شاید برای طرف‎‌های غربی نیز قابل هضم نبود که یک کشورجهان سوم بتواند در مقابل شش قدرت جهانی استادگی کند و دو طرف به اهداف مد نظرخود برسند ما از دو جهت خوشحالیم یکی این موضوع که کلیه جزئیات توافق به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور می‌رسید و اصلاحات لازم به سرعت اعمال می‌شد علاوه بر این خوشحالیم از این موضوع که همه افرادی که در خصوص این توافق اظهارنظرهای حق و یا ناحقی داشتند توانستند از تریبون مجلس اظهارات خود را اعلام کنند.

جهانگیری تأکید کرد: در آذر ماه تحریم‎ها لغو خواهد شد و دوران جدیدی را خواهیم داشت و ما آماده‎ایم که روزانه 500 هزار بشکه نفت به صادرات روزانه خود افزوده کنیم و یک میلیون بشکه‎ای که در تحریم‎ها کاهش یافت به تولید و صادرات ما افزوده شود. در طی مدت گذشته که ایران میزبان هیأت‎هایی از سایر کشورها بود قراردادهای قابل توجهی منعقد شد که به عنوان مثال می‎توان سرمایه‎گذاری در بخش برق به ارزش 4.2 میلیارد یورو اشاره کرد که به محض لغو تحریم‎ها اجرایی خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور درادامه صحبت های خود با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور گفت: با توجه به ظرفیت‏‌ها و پتانسیل‎های خوبی که درکشور وجود دارد مانند نفت گاز و انرژی باید از این فرصت استفاده مناسب شود چرا که ظرفیت‎های ایران قابل قیاس با هیچ یک از کشورهای منطقه نیست و نیروی انسانی تحصیل‎کرده در کشور نیزهم در سطح منطقه و هم در سطح جهان ممتاز است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد: صنعت ایران از دهه 40 در کشور در حال فعالیت است و با توجه به پتانسیل‎ها و ظرفیت‎های بالای ایران هنوز جای این سوال برای بسیاری وجود دارد که چرا هنوز تورم دو رقمی در کشور وجود دارد و رفاه با توجه به ظرفیت‎ها کم است.

جهانگیری تأکید کرد: مهم‌ترین بحث ما در شرایط امروز اقتصاد این است که برنامه‎های عملیاتی سیاست‏‌های اقتصاد مقاومتی را نهایی کنیم و در این راستا تمامی دستگاه‎ها برنامه‌‎های خود ارائه داده‌اند و همچنین در برخی موارد باید بازنگری‌هایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برنامه جدید اقتصاد مقاومتی را نهایی کرده‎ایم که یکی از بندهای آن ارتقای بهره‌وری انرژی و آب و نان و سرمایه است.

وی با اشاره به ارتقای بهره‌وری انرژی گفت: ده‌ها میلیارد دلار کار و ظرفیت در رابطه با بالا بردن بهره‎وری انرژی می‌توان ایجاد کرد.

وی افزود: برنامه دوم در برون‌گرایی اقتصاد است و اقتصاد ما جز با برون‎گرایی امکان توسعه نداردکه یکی از راه‎های آن توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: در این راستا باید رویکرد جدیدی وجود داشته باشد چرا که در بحث صادرات به آن جایگاهی که انتظار آن را داشتیم نرسیدیم و باید همه تولیدکنندگان ما به سمتی حرکت کنند که تولید قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی باشد.

به گفته جهانگیری باید کشورهای هدف شناسای شود چرا که درحال حاضر بیش از 82 درصد صادرات ما تنها به 10 کشور انجام می‎شود و در این راستا اگرهدف گذاری برای چند کشورانجام شود وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی انجام دهند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه توانمندی بخش پیمانکار ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بالا است گفت: شرکت‌‌های مابرای رقابت با کشورهای اروپایی در گرفتن پروژه‌های سدسازی در کشورهای همسایه برنده شده‌اند و این نشان از ظرفیت بالای کشور در این بخش است.

وی با تأکید بر اینکه صندوق توسعه ملی باید پشتیبان صادرات شود گفت: از 100 میلیارد دلاری که ذخایر ارزی ایران در خارج از کشوراست40 میلیارد دلار آن متعلق به صندوق توسعه ملی است که باید برای حمایت از صادرکنندگان سرمایه‎گذاری شود.

وی ادامه داد: ما اکنون آمادگی داریم تا با سیاست‌های ابلاغی از طرف بانک توسعه صادرات اعتبار برای صادرات اختصاص بدهیم و در کنار این موارد باید تمامی این اقدامات شفاف و در جهت حمایت از صادرات صورت بگیرد.

وی به ظرفیت‌های کشورهای همسایه نیز اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت کشورهای اطراف استفاده نماییم.

معاون اول رئیس‎‌جمهور به کاهش بهای نفت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است کاهش یا افزایش قیمت بر همه جنبه‎های اقتصاد اثر می‌گذارد.

به گفته جهانگیری در سال 53 با توجه به جهش قیمت نفت برخی از کشورهای نفتی دچار بیماری هلندی شدند و به دنبال آن در پی راهکار هستند البته ما نیز راهکارهایی پیدا کردیم و در برنامه سوم توسعه حساب ذخیره ارزی ایجاد شد که دو هدف را دنبال می‌کرد که اولین آن این بود که به اندازه نصف حساب ذخیره ارزی وام به بخش خصوصی تعلق بگیرد و هدف دوم آن این بود که اگر قیمت نفت پایین آمد از این صندوق منابع مالی تأمین شود.

جهانگیری ادامه داد: در شرایط فعلی هر انتقادی که از دولت گذشته می‌کنیم ناراحت می‌شوند در حالی که طبق گزارش دیوان محاسبات به هنگام تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی باید  171میلیارد دلار پول در این حساب وجود داشت که آقایان بی‌حساب خرج کردند و در صندوق توسعه ملی تنها 12 میلیارد دلار پول باقی مانده بود و دولت قبل برای کاهش قیمت نفت هیچ پیش‌بینی نکرده بود .

وی ادامه داد: در سال 1390 درآمد ارزی از محل فروش نفت 118 میلیارد دلار بود و این در حالی بود که در سال 91 رشد اقتصادی ایران منفی 6.8 درصد بود.

جهانگیری ادامه داد: در کشوری که در سال قبل 118 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل فروش نفت مواجه بود وقتی این رقم به 20 میلیارد دلار کاهش می‌یابد مطمئنا با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید اجازه داده نشد که ثبات کشور به هم بخورد گفت: آینده اقتصاد ایران روشن است و مجامع رسمی بین‎المللی پیش‎‌بینی کرده‌اند که ایران رشد اقتصادی بیش از هفت درصد را در سال 95 تجربه خواهد کرد.

وی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: درخواست ما این است که به ما راهکار ارائه بدهید تا به کمک هم شاهد افزایش رفاه و ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار