اصفهان؛

احیای تالاب بین المللی گاوخونی نیاز به مطالعات دارد

محدودیت شدید منابع آب، برنامه ریزی بلند مدت بدون درنظر گرفتن نیاز آبی و خشکسالی‌های پی در پی از مشکلات اصلی تالاب‌های ایران است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، "محمد شمس" در کارگاه آغاز طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با اشاره به راه حل نجات این تالاب اظهار داشت: براساس تجارب جهانی و كشور تنها راه حل نجات تالاب بین المللی گاوخونی مدیریت نوین با رویکرد زیست بومی است .

وی افزود: احیای تالاب بین المللی گاوخونی حل نمی‌شود مگر اینکه راهکارها و ضرورت‌های زیست بومی این منطقه مشخص شود،

وی با اشاره به اهمیت ویژه تالاب گاوخونی تصریح کرد: رفاه و معیشت ،استانداردهای زندگی ، توسعه گردشگری، اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه به تالاب بستگی دارد.شمس گفت: در رویکرد زیست بومی این طرح عناصر یک اکوسیستم از جمله انسان‌ها و حیات کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: مشکلات اصلی تالاب‌های ایران محدودیت شدید منابع آب، برنامه ریزی بلند مدت بدون درنظر گرفتن نیاز آبی و خشکسالی‌های پی در پی است که باید به صورت صیحیح مدیریت شود تا این مشکلات به وجود نیاید.

مدیر اجرایی طرح مطالعات احیای تالاب گاوخونی گفت:شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و گردشگری صاحبان ذی‌نفع از تالاب بین المللی گاوخونی هستند، و راه حل نجات تالاب براساس تجارب جهانی در50 سال اخیر و تجربه كشور در 10 سال اخیر تنها مدیریت نوین با رویکرد زیست بومی است.

شمس با اشاره به اهداف این نشست تصریح کرد: تصمیم گیری جوامع محلی در صورت آگاه شدن از ارزش‌ها و کارکردهای تالاب یکی از اهداف این نشست است.

وی گردآوری مطالعات پایه، برگزاری کارگاه‌ها، تهیه کتابچه‌های مطالعات جامع برای هر تالاب را از محورهای اصلی این طرح عنوان کرد.

یك عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی نیز دراین مراسم گفت: تالاب گاوخونی از پر تولیدترین سیستم‌های جهانی محسوب می‌شود و نگین بی‌همتای فلات مرکزی ایران است.

عاطفه چمنی امروز با اشاره به تاریخچه ثبت تالاب بین المللی گاوخونی در کنوانسیون رامسر اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر 24 تالاب در کشور وجود دارد که ایران بعد از یونان در مقام دوم به لحاظ تخریب تالاب‌ها در دنیا قرار گرفته است.

وی افزود: در گذشته 125 گونه پرنده، 49 گونه پستاندار، 42 خزنده و یک گونه دوزیست و هم‌چنین 12 گونه ماهی در این تالاب حیات داشتند،

اين عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی گفت: متأسفانه بیش از 40 سال است که پلنگ و گور ایرانی در اطراف تالاب مشاهده نمی‌شود.چمنی با بيان اینکه متأسفانه پنج تالاب ایران در فهرست مونترو قرار گرفته است،

وی افزود: فهرست مونترو فهرستی است که تالاب هایی که به لحاظ حیات در خطر هستند را در خود جای داده است و از جمله این تالاب‌ها، تالاب ارومیه، ارژن، پریشان، میان کاله و گاوخونی است.

هم‌چنین، لطف الله ضيايييك عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی با اشاره به اینکه راه نجات حوضه آبریز تالاب گاوخونی اجرای قوانین است.

وی اظهارداشت: توسعه روش‌های نوین آبیاری، بالا بردن راندمان كشاورزي با تخفیف اعتبارات دولتی اجرا، قطع تغذیه آبخوان‌ها و توسعه کشاورزی از مواردي است كه بايد در برنامه‌ريزي‌ها مورد توجه قرار گيرد. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.