قائید رحمت: قرارداد‌ سفید با نیرو‌های خارجی، فضای شغلی را بر جوانان کشورمان تنگ کرده است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر ما قرارداد سفید با برخی از نیرو‌های خارجی اتخاذ کنیم، فضاهای شغلی را برای نیرو‌های داخلی کم و عرصه را به آن‌ها تنگ می‌کنیم.

قائید رحمت: قرارداد‌های سفید با نیرو‌های خارجی، اشتغال را بر جوانان کشورمان تنگ کرده استعباس قائید رحمت در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در کل دنیا همینطور است ما باید در مورد اتباع خارجی قانون را رعایت کنیم بدین معنی که اتباع خارجی‌ای که غیر مجاز بودند، باید به کشور‌هایشان برگردانده شوند و آن اتباعی که مجاز هستند و مجوز فعالیت و کار دارند در کشور بمانند.

وی در ادامه گفت: ولی ما خیلی موضوع اتباع بیگانه را در سال‌های گذشته جدی نگرفتیم بعضی از اتباع به صورت بین‌نابینی کار می‌کردند که هم کار می‌کردند و هم غیر مجاز بودند،‌ از همین رو برخی از کارفرمایان به ناچار با نیرو‌های داخلی و نیز نیرو‌های خارجی قرارداد سفید منعقد می‌کردند.

قائید رحمت تصریح کرد: این کار خلاف قانون است و ربیعی و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم به صراحت چند بار مصاحبه و گزارش داده که انعقاد قرارداد سفید ممنوع است و برخورد قانونی با آن باید صورت گیرد اما اگر نیرو‌های کار قرارداد سفید امضاء کنند خودشان بی‌تقصیر نیستند.

وی افزود: اگر ما قرارداد سفید با برخی از نیرو‌های خارجی ببندیم فضاهای شغلی را برای نیرو‌های داخلی کم و عرصه را تنگ می‌کنیم لذا حتی یک مورد قرارداد سفید بنا منعقد شود و اگر این قرارداد منعقد شد باید با متخلفین برخورد قانونی و جدی صورت گیرد.

قائید رحمت اظهار کرد: برخی‌ها معتقدند که در کار‌های سخت مثل شهرداری‌ها، پارک‌ها و فضای سبز و خصوصاً در فاضلاب شهری نیرو‌های داخلی کار نمی‌کنند که در برخی از استان‌ها و نه کل کشور به این صورت است. این بحث را ما در مجلس داشتیم که وقتی نیرو‌های داخلی کار نمی‌کنند ما مجبور هستیم به تبعه خارجی اجازه ورود به کشور را بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که حقوق و مزایا را باید قانون به درستی تدوین کند و وزارت کشور، دستگاه‌های ذیربط مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه ها و در مجموع دولت باید مزایا و حقوق را رصد کند و اجازه ندهد که اتباع بیگانه که مجوز ندارند و فرصت‌ها را تنگ کنند، در کشور بمانند و قرارداد سفید هم به هر شکل محکوم است و هیچ کس اجازه این کار را ندارد و اگر احساس شود که کسی این کار را انجام داده حتما باید دستگاه‌های ذیربط ورود پیدا کنند و برخورد قانونی با این موضوع شود.

گفتنی است: قرارداد‌های سفید قرارداد‌هایی است که غیر قانونی است و بین کارگر کارفرما امضا می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار