طاهری: عاشورا از جهات مختلف در هنر قابل بازنمایی است

یك هنرمند نقاش گفت: مانند سینما كه هزینه و زمان زیادی صرف می‌شود تا آثار تاریخی و مذهبی ساخته شود، چنین حمایتی را در هنرهای تجسمی نیز انتظار داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ غلامعلی طاهری، هنرمند نقاش، درباره بازتاب واقعه عاشورا در هنر نقاشی گفت: واقعه كربلا و فرهنگ عاشورا از سه منظر جا دارد كه آثار هنری از جمله هنر نقاشی مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یكی از این ابعاد، این است كه این واقعه، یك اتفاق مهم تاریخی است و مانند بسیاری از وقایع تاریخی اهمیت دارد، بعد دیگر این است كه این موضوع به دین و اعتقاد ما مربوط است و برای ما شیعیان، بحث ائمه اطهار، شهادتشان و ... در بستر تاریخ منشأ و ریشه الهی دارد و از آنجا كه به عنوان یكی از شاخه‌های اصلی تاثیرگذار در فرهنگ جوامع بشری و الگو و درس و روش زندگی است، لازم است به آن پرداخته شود. بعد سوم نیز این است كه این موضوع یك اتفاق اخلاقی و انسانی است. در تمام ادیان و اقوام بشری به حمایت از مظلوم و ستیز با ستمكار تاكید شده و آنچه در كربلا رخ داد كه امام حسین (ع) از جان و مال و خانواده‌اش به خاطر اعتقادش گذشت، ارزش انسانی والایی دارد كه جا دارد به آن پرداخته شود.

این هنرمند همچنین بیان كرد: با این توصیفات، حتی اگر هنرمندی مسلمان یا مذهبی نباشد هم درباره این شخصیت بزرگ می‌تواند خلق اثر كند و همان طور كه می‌بینیم در بین غیرمسلمان‌ها نیز ارادت زیادی به امام حسین (ع) وجود دارد.

طاهری با تاكید بر اینكه واقعه كربلا از جهات مختلف در هنر قابل بازنمایی است، توضیح داد: این اتفاق، چه به صورت رئال و چه به صورت فرمالیستی و نمادین و خیالی‌نگری، فضای گسترده‌ای دارد؛ برای این كه در هنری مانند نقاشی به آن پرداخته شود.

وی همچنین افزود: به عقیده من در این زمینه تعداد آثاری كه خلق شده زیاد است اما نیازمند آثار كیفی هستیم و در این زمینه نیازمند توجه مسئولان به این موضوعیم. همان طور كه می‌بینیم، در هنرهای دیگر مانند سینما و سریال‌های تلویزیونی، هزینه، انرژی و زمان زیادی صرف می‌شود كه آثار تاریخی و مذهبی ساخته شود؛ چنین حمایتی را در حوزه هنرهای تجسمی نیز از مسئولان انتظار داریم.

طاهری تاكید كرد: درست است كه هنرهایی مانند موسیقی و سینما تاثیر آنی بیشتری دارند، اما مسئولان لازم است به این توجه كنند كه اثری كه هنرهای تجسمی بر افراد باقی می‌گذارند، مستقیم، دائمی و عمیق‌تر است و نباید از این نوع هنر غافل شد.

وی با اشاره به اینكه پایه‌های تمدن و فرهنگ بر هنرهای تجسمی بنا می‌شود، گفت: لازم است مسئولان در این زمینه دوراندیشی داشته باشند و بدانند هنرهای تجسمی است كه در پرونده فرهنگی تاریخ هر كشور باقی می‌ماند و آیندگان درباره اینكه در آن دوره چه میزان رشد فرهنگ و هنر صورت گرفته قضاوت می‌كنند.

این هنرمند نقاش گفت: در تمام دنیا برای نشان دادن قدمت فرهنگ و هنر، افراد را به موزه‌ها هدایت می‌كنند و جالب است هنگامی كه جلوی یك اثر نقاشی قرار می‌گیریم، درمی‌یابیم كه این آثار ریشه مذهبی دارند، خرید و فروش نمی‌شوند و بسیاری از آن ها سفارش نهادهای مذهبی بوده‌اند كه با اعتقاد هنرمند درآمیخته و ماندگار شده‌اند. بنابراین ما نیز در كشورمان نیازمند این حمایت مسئولان هستیم تا آثاری ماندگار خلق شوند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار