گاردین: دعوت از تهران برای حضور در گفتگوهای سوریه، نشان‌دهنده تغییر رویکرد واشینگتن است

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت دعوت از ایران برای حضور در گفتگوها درباره بحران سوریه به معنی تغییر قابل توجه رویکرد آمریکا و متحدان عربش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در گزارشی نوشت: دعوت از ایران برای حضور در گفتگوها بر سر آینده سوریه به معنی تغییر قابل توجه رویکرد آمریکا و متحدان عربش است.

در این گزارش آمده است: حضور ایران در گفتگوهای سوریه همچنین سبب خشنودی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، خواهد شد. حضور ایران در گفتگوهای سوریه به همراه مداخله نظامی روسیه در این کشور  را می توان نشانه دیگری از این موضوع دانست که تحولات در مسیر خود در جریان است.  

گاردین نوشت: با فرض این که تهران این دعوت را بپذیرد -البته دلیلی وجود ندارد که چنین کاری نکند- می توان گفت ایران می‌توان نقشی رسمی در کمک به تصمیم گیری در ارتباط با سرنوشت بحران خونین بهار عربی برای نخستین بار طی بیش از چهار سال ایفا کند. 

همچنین منطقی به نظر می رسد ایران به عنوان ثابت قدم ترین هم پیمان بشار اسد در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) به صورت قابل توجهی خواستار باقی ماندن او بر سر قدرت در سوریه باشد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: مطمئنا تاکنون موضع ایران این گونه بوده است. ایران بر خلاف کشورهایی که از گروه های شورشی ضد بشار اسد حمایت می کنند، رویکرد راهبردی تزلزل ناپذیری در قبال این بحران اتخاذ کرده است. ایران به صورت مداوم از دمشق حمایت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: "نقش نظامی ایران در سوریه در سایه، اما در عین حال حیاتی بوده است. ایران اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان مشاور در سوریه مستقر کرده است و از طریق حزب الله - هم پیمان لبنانی خود- و همچنین جنگجویان شیعه اهل عراق، افغانستان و پاکستان بر روند تهاجم در سوریه نظارت می کند."

گاردین در ادامه ادعا کرد: ایران در هفته های اخیر نقش خود را در سوریه افزایش داده است و فرماندهان ایرانی در تهاجم نیروهای اسد در حلب مشارکت داشته  اند. موضع رسمی ایران این است که این کشور از یک راه حل سیاسی برای این بحران حمایت می کند، اما بر خلاف روسیه، ایران هرگز با این ایده موافقت نکرده است که این بحران می تواند با «انتقال سیاسی به رهبری سوریه» که مطمئنا شامل بشار اسد نمی شود، پایان یابد. 

روزنامه گاردین در ادامه نوشت: دعوت از تهران برای حضور در گفتگوهای سوریه سبب نگرانی عربستان سعودی و دیگر کشورهایی خواهد شد که درباره نفوذ فزاینده ایران در عراق، یمن، لبنان و بحرین و همچنین سوریه نگران هستند. این کشورها در عین حال درباره نقش ایران در این کشورها اغراق می کنند. ریاض قاطعانه جلوی تلاش های قبلی سازمان ملل متحد را برای حضور ایران در مذاکرات سوریه گرفته بود. این حقیقت که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی ظاهرا با این موضوع مخالفت نکرده است منعکس کننده عزم آمریکا، تضعیف عربستان سعودی و ناامیدی جامعه بین المللی درباره اوضاع سوریه است.

این گزارش در ادامه ادعا کرده است: گروه های مخالف سوری همچنین با شنیدن خبر حضور ایران در گفتگوهای سوریه خشمگین خواهند شد.

گاردین در انتها نوشت: ایران در ماه های اخیر بارها به صورت ضمنی اعلام کرد استحقاق حضور در نشست های بیشتر را دارد و خواهان ایفای نقش خود در حل و فصل بحران های متعدد در کشورهای همسایه از جمله مبارزه با تروریسم است. در حال حاضر به نظر می رسد ایران به صورت قابل توجهی می توان در منطقه ایفای نقش کند.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
دعوت ایران نه از روی تغییر رویکرد بلکه از روی تغییر سیاست و به اجبار صورت گرفته غرب هیچ گاه از دشمنی با مسلمانان به خصوص ایران دست بر نمی دارد.
آخرین اخبار