جاش ارنست: مستثنی‌کردن ایران از حل بحران سوریه به معنای از دست رفتن فرصت است

سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری اعلام کرد اوضاع سوریه موجب ایجاد جنگ نیابتی بین روسیه و آمریکا نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "جاش ارنست،" سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری ادعا کرد: "اوضاع امروز متفاوت با جنگ سرد است. روسیه دیگر قدرت برتر نیست. گزارش ها نشان می دهد اقتصاد روسیه بدتر شده است.آنها اقتصاد پانزدهم در جهان هستند و روسیه بسیار منزوی شده است. روسیه به اندازه اتحاد جماهیر شوروی دارای نفوذ در جهان نیست و به مانند آن زمان قدرت اقتصادی ندارد."

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ما درباره فعالیت‌های روسیه در اوکراین و سوریه نگران هستیم. ما معتقدیم تلاش ها برای بقای حکومت بشار اسد سازنده نیست. اسد تاکنون نشان داده است از توان نظامی علیه مردم خود استفاده می‌کند.

جاش ارنست گفت: همانطور که رئیس جمهور گفته است اوضاع سوریه موجب جنگ نیابتی بین روسیه و آمریکا نخواهد شد.

وی افزود: من فکر می کنم روس ها مسئله تداخل نیافتن عملیات با ما را درک می کنند. روس ها خود اذعان کردند راه حل سیاسی تنها راه حل برای سوریه است اما راهبرد نظامی آنها برخلاف راهبرد سیاسی است که آنها خود اعلام داشته اند.

جاش ارنست درباره مشارکت ایران در گفتگوها درباره سوریه گفت: این گفتگوها قبل از ورود ایرانی ها به آن نیز دشوار بوده است. دولت به این نتیجه رسیده است و رئیس جمهور نیز در صحبت های خود در سازمان ملل متحد در اوایل ماه گذشته به آن اشاره کرده است. به این که ایرانی ها و روس ها با توجه به میزان حمایت های آنها از اسد نیاز است در این تلاش شرکت کنند. دلیل آن ساده است، اگر روس ها و ایرانی ها به حمایت از اسد ادامه دهند برای ما موفقیت در گذار سیاسی در سوریه دشوار می شود.

 سخنگوی کاخ سفید گفت: با توجه به این حقیقت که ایرانی ها در حال حمایت از بشار اسد هستند این نتیجه گیری منطقی حاصل می شود که ایرانی ها نفوذ بسیاری بر اسد دارند. بشار اسد سالها در برابر گذار سیاسی مقاومت کرد و اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا ایرانی ها مایلند از نفوذ خود بر وی استفاده کنند تا او را وادار سازند به صورت سازنده وارد این گفتگوها شوند تا گذار سیاسی در سوریه به اجرا گذاشته شود. هنوز مشخص نیست که ایرانی ها تمایل دارند این کار را انجام دهند یا خیر.

وی افزود: شاید آنها (ایرانی ها )نخواهند این کار را انجام دهند اما مطمئنا به نفع آنها است این کار را انجام دهند و مطمئنا آنها ظرفیت انجام این کار را دارند زیرا ما می دانیم که اسد تقریبا برای موجودیت خود به آنها متکی است. بنابراین پرسش اکنون این است که ایرانی ها قرار است از این نفوذ چگونه استفاده کنند. این مسئله ای است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حال آزمایش آن است. به نظر ما مستثنی کردن روس ها و ایران از این گفتگوها به معنای از دست رفتن فرصت است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار